Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Svensk

Visingsöträd

Som många läsare vet så är jag en flitig P1-lyssnare där bl.a ”Ring P1” sänds. Vem som helst får ringa dit och uttrycka sina åsikter om i stort sett allt.  Nu har det blossat upp en diskussion om vem som kan kalla sig svensk.

”Får” människor som har svenskt medborgarskap kalla sig svensk? ”Får” människor som är födda och uppvuxna i Sverige men har föräldrar som kommer från andra länder kalla sig svensk? Är det skillnad i sistnämnda fallet om föräldrarna kommer från Norge eller om de kommer från Somalia? Många frågor som kan funderas över. Jag är trött på den här frågan…. funderar över varför det är så provocerande när människor med mörkare hy än de flesta av oss har kallar sig svensk?

Det verkar vara helt OK att människor som bor i USA kallar sig för amerikaner och samma sak gäller för Canada sägs det. Hur det är i andra länder vet jag inte. Alla är vi ju från planeten Tellus! Det kanske borde poängteras oftare.

Kanske borde vi vara stolta över att folk vill kalla sig och räkna sig som svenskar? Det är ett gott betyg för vårt samhälle, tänker jag. Hur tänker du?

35/100 blogg100.mini

#blogg100 #vem får kalla sig svensk

Kommentarer till: "Svensk" (19)

  1. Och frågan är varför det ens är en fråga? Det är som att vem som helst inte får kalla sig Stockholmare utan man ska helst att haft släkt som bott här redan när Gamla stan byggdes…

    • Ja hur har det blivit en fråga… Jag kommer från Tellus tror jag att jag ska börja säga när jag får frågan någon gång! 😉

      • Jaaa! Vi börjar med det allihop. Tellusianer… 👍

      • Jaaa, det tycker jag. Nästa steg är att få alla med i tänkandet att vi alla är lika och lika mycket värda och får vara där vi vill vara! Ingen ondska… Listan kan göras lång, men det är tillåtet att önska! Tänk så bra allt skulle bli i världen om vi lät kärleken ta över… 😉

  2. Jag tycker att alla som vill ska få kalla sig svensk. Känner man sig som Svensk så är man Svensk.

  3. Tycker även att det är fånigt att detta resonemang även finns lokal. Man får inte kalla sig Stockholmare om man inte är född där, helst ska flera generationer ha bott där. Om man pratar med någon i Dalarnas som bott där i hela sitt vuxna liv är det ändå inte en dalmas/dalkulla. Samma fenomen finns överallt. Väldigt trist, tycker jag.
    Kanske att vi borde uppfinna helt nya ord. Ord som har olika betydelse. Ett ord för var man är född, ett annat för var man bor och ytterligare för vad man känner sig som.

    • Knepigt! Har inte folk viktigare saker att fundera över så lever de kanske ganska tråkiga liv. Vet inte riktigt hur jag ska kunna förstå deras tänkande annars.

      Tycker du har en poäng att vi kanske behöver fräscha upp svenska språket när den här frågan har blivit så infekterad.

  4. Jag kallar mig människa, skåning, svensk, halvfinsk, lite italiensk, lite nicaraguansk, utvandrad, invandrad, global, internationell osv. Ju äldre jag blir, desto mer avskyr jag begreppen nation och nationalistisk och tänker att egentligen är ju gränserna något alldeles imaginärt som skapats på en karta och därefter delat in människor i olika grupper som sinsemellan inte alltid kan hålla sams om den där imaginära gränsen. Från vissa håll är det väldigt lätt att förflytta sig över gränsen (från Sverige är det tillåtet att förflytta sig över de flesta gränser) och från andra är det inte (t.ex. från Afghanistan till Europa) – och det gäller endast människan, djur har tillåtelse att korsa de imaginära gränserna utan restriktioner.

    • Jag har senaste året funderat på det här med att landmassan Sverige är ”vårt”! Hur kan man äga natur? Vad är det som säger att de som föds på en viss plats, att platsen tillhör den osv. Svåra frågor, men nog så värda att fundera på.

      Ska den som är född fattig alltid vara fattig? Osv. Jag har alltid uppfattat dig litet som just internationell…

  5. Intressant spörsmål… Under alla mina år i Sverige kallade jag mig aldrig svensk. Om det berodde på att jag behöll mitt finländska medborgarskap eller min patriotism vet jag inte? Men är inte ”svensk” underförstått svensk medborgare? Så uppfattar jag att t ex media tolkar det.

    • Jag tror nog de flesta som är uppvuxna i annat land känner så. Så skulle jag också känna om jag flyttade till annat land. Däremot kan jag inte förstå att det väcker folks negativa känslor som det gör att människor som inte ser ut som den klassiska bilden av en nordbo ser ut vill kalla sig för svensk. Vad ska ett barn som är fött och uppvuxet i Sverige kalla sig om det inte ska kalla sig svensk i rådande system? Om någon som invandrat för många år sedan eller även på senare tid vill kalla sig svensk – varför provocerar det? Det spelar väl ingen roll vad folk kallar sig, vill räkna sig som.

  6. Ett tag pratades väldigt mycket om världsmedborgare och det är en bra beskrivning, tycker jag. Vem bestämmer egentligen om man är svensk eller inte? Ska det var något slags examen för att få den stämpeln? Tänk i så fall om en ”vanlig svensk” inte klarade den. Vad ska den personen då kallas?

    • Ja, just det. Om någon som har generationer tillbaka i Sverige inte lever efter den etikett som ”svensken” anser är ”svenskt” – vad ska den kalla sig då? 😉 Intressant tanke.

      Världsmedborgare låter helt OK i mina öron.

  7. Jag bodde i Stockholm ett par år i dryga tjugoårsåldern, och kände mig definitivt inte som en Stockholmare, kanske beroende på att jag inte i något skede planerade att stanna där.
    Efter att i drygt tjugo år varit bosatt i byn Karkmo är jag Karkmobo, men också definitivt inflyttad. Talar jag med de som är uppvuxna här, så är jag ju från stan.
    Tja, frågan är svår att svara på, men min röst sätter jag på att man är som man känner sig.

    Däremot är det ju en annan sak vad andra tycker, och det måste man ju bara acceptera, liksom det faktum att det inte går att ändra på var man kommer ifrån.
    Om vi skall vara ärliga så är ju hela saken inte av någon stor betydelse. Jag är en stadsbo som bor på landet och lever med detta faktum. Det är också nåt som ofta framkommer då man sitter och käftas på ljugarbänken nere vid macken 🙂

    • Just det, flyttar man till mindre orter så ser de som inflyttad i massor med alla år, förmodligen alla år. Däremot om man flyttar till större orter så hör man aldrig sådant. Först flyttade jag till en liten stad, från landsbygd, där jag är uppvuxen, sedan flyttade jag till Jönköping. Det är aldrig någon som antytt att jag inte skulle vara en jönköpingsbo…. inte någon gång vad jag vet. Intressant jämförelse….

Kommentera

Etikettmoln

