Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Demokrati

staket

Idag har jag utbytt tankar om vårt samhälle och om demokratin i ett annat internetforum och jag tar mig friheten att fortsätta här på bloggen.

Jag upplever att allt fler politiker på kommun och landstingsnivå blir äldre och äldre. Många har varit politiskt verksamma under många, många år, har gedigen erfarenhet men av vissa kan uppfattas som bromsklossar. Andra engagerar sig politiskt först när de blivit pensionärer för att ha något att lägga energi på. Visst är det bra med pensionärer som är politiskt aktiva, men det behövs yngre krafter också

Givetvis vore det bra om våra politiker på alla nivåer överensstämmer åldersmässigt procentuellt med landets invånare i röstberättigad ålder. Det är omöjligt att uppnå, men målet måste förstås vara det eller så nära som möjligt. Hur småbarnsföräldrar ska ha tid och ork att engagera sig politiskt det vet jag inte. I mina ögon har de fullt upp och någon tid måste finnas för återhämtning för kropp och knopp. I annat fall så faller de fullständigt.Tempot blir högre och högre i samhället…

Under mina yrkesverksamma år har tempot förändrats mycket inom arbetslivet. Det har lagts fler och fler arbetsuppgifter på de olika yrkesgrupperna samtidigt som organisationerna slimmats mer och mer. Detta har jag bloggat om tidigare, fast nu är det ganska länge sedan…;-) Är människan konstruerad för ett sådant tempo? Är det mänskligt? Samtidigt som detta skett och sker så är det väldigt många som är frustrerade över att de inte får vara med och ta ansvar för samhället genom arbete.Det i sin tur bygger på problemet med strulungdomar, våld, krininalitet osv…

Med andra ord är jag orolig för demokratin i vårt samhälle. Hur ska vi kunna bevara demokratin om inte de yngre engagerar sig? Är det så att de som är födda och uppvuxna i ett välfärdssamhälle är så trygga med och litar på att allt ska bestå utan att någon kämpar för de demokratiska värdena? För endast 100 år sedan såg Sverige helt annorlunda ut. Det var ett fattigt land, vi hade inte allmän rösträtt, kvinnorna kunde över huvud taget inte påverka landets utveckling. Utsatta kvinnor som inte hade annan försörjningsmöjlighet än prostitution kunde misshandlas svårt utan att mannen dömdes eller ifrågasattes – det var ju kvinnan som levde ett oanständigt liv och därför straffades.

Är det vi äldre som funderar över samhället och dess utveckling? Demokratins värde och att demokratin är värd att kämpa för att vi ska få behålla den hos oss. Det som motsäger min dystra bild är att vi har flera unga partiledare? Hur har de nått dit när det knappast finns yngre människor som engagerar sig politiskt kan man undra.

Alla nyanlända som kommit till vårt land under det senaste året har en helt annan historia med sig. Blir det den gruppen som ser demokratins värde och som kommer att kämpa för att demokratin ska bestå i vårt välfärdsssamhälle även i framtiden för kommande generationer?

Hur tänker du i de här frågan, berätta gärna!

37/100 blogg100.mini

#blogg100, #demokrati, #politik

Kommentarer till: "Demokrati" (9)

  1. Jag tror att de som är unga tar saker och ting förgivna. I deras värld kanske allt funkar och det gör det innan man får barn, hamnar ute i arbetslivet, blir gammal sjuk osv…

  2. ser absolut en fara med demokratin i dag..att få människor att engagera sig överhuvudtaget. Sitta hemma i soffan eller i fika rummet o gnälla över allt o inget men att engagera sig för att förändra är det får i dag…..Ungdomsförbunden på 80 talet var fulla med hopp för framtiden de var aktiva ungdomar o varje stad hade flera lokala avdelningar…finns det en avdeling i varje stad i dag får man vara glad…
    ungdomar ser seg att man träffar människor men bara på nätet att sitta i en möteslokal o babbla ideer finns knapptt kvar i vårt avlånga land….

    Många av de som kommer i dag har ju flytt från odemokratiska samhällen ser man på de politiska partierna i dag är det otroligt många o glädjande att de som kommer vill aktivera sig för demokratin….sen att det fins skitstövlar som förstör har alltid funnits tyvärr….

    • Skitstövlar finns det överallt och ska bekämpas. För övrigt tycker jag man ska koncentrera sig på de positiva krafterna, för de behövs!

  3. Du är ett levande bevis på en som inte gillar demokrti.Att tycka det är ok att ringa i kyrkklockor istället för att lyssna och bemöta meningsyttringar.Ta dig i arslet männika,du kanske skall återfinna förståndet där.Lyssna och läs ett tag på vad Nils Funcke har att säga om det.Du kan ju själv googla påhonom.

    • Då jag tycker att du inte håller en trevlig ton i dina kommentarer hos mig har jag bett dig minst två gånger tidigare att inte kommentera hos mig. Nu gör jag det för tredje gången – tredje gången gillt, heter det.

      Att du och jag har olika politiska åsikter respekterar jag. Jag hoppas du gör detsamma.

  4. Klart att ungdomarna behövs inom politiken, dock i kombination med den äldre generationen med tanke på att livets erfarenheter trots allt gör oss klokare med åren. Ungdomar ser inte alltid konsekvenser på sikt, men å andra sidan finns det även äldre som inte tänker på konsekvenser. Demokrati vill vi ha men detaljerna kan vara klurigare att styra.
    Vad gäller att alltfler arbetsuppgifter läggs på flera yrkesgrupper är något jag känner av dagligen inom skolans värld. Tänk om vi fick mer tid och fler lärare, så mycket bättre allt skulle vara. Intressant ämne du lyfter här.

    Ha det fint! Kram

  5. Per-Anders sa:

    En lärdom vi ständigt påminns om är att demokratin hela tiden måste erövras – gång på gång. Vi kan aldrig ta den för given. Jag tror ett problem är att många etablerade politiker ser sig själva som demokratin personifierade; debatter för debatternas egen skull (typ SVT Agenda där debatterna i sig blivit nån sorts politiskt underhållningsvåld). Samtidigt har vi krafter i samhället som använder demokratin som metod i syfte att försvaga den (exempelvis nasseorganisationen Nordfront). Jag tror många ungdomar idag är intresserade av demokratifrågor fast det tar sig uttryck på annat sätt än tidigare. Det är dessa ungdomar de etablerade partierna måste ha modet att fånga upp.

Kommentera

Etikettmoln

