Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Tantvarning

strån1

För några dagar sedan skrev jag om en utställning i Mölndal som lyfter fram tanten, att jag kände mig tveksam till  begreppet tant.

När jag var barn, 1950-talet, så användes aldrig ordet ”tant” i de trakter jag bodde i. När jag var elva år flyttade vi några mil och då började ordet tant dyka upp, jag vet inte om jag använde det i direkt tilltal till någon kvinna. Både tant och farbror användes i direkta tilltal till ”äldre” personer i mina nya hemtrakter. De ”äldre” behövde inte vara speciellt gamla… 😉 Helt säkert präglades jag av mina första elva år vad gäller ordet ”tant”, det ser jag nu med facit i hand.

Jag är tudelad till ordet tant. Visst var syftet att visa vördnad åt den ”äldre” kvinnan, men varför används ordet idag? Motsvarande manligt ord ”farbror” används inte på det sättet vad jag vet i dagens samhälle. Samma dag jag hörde om tantutställningen hade jag läst en artikel där rubriken var ”Män med pengar som styr” – inte skulle någon få för sig att skriva ”Farbröder med pengar som styr”. Jag är tudelad till ordet ”tant”, varför används det idag? Oftast i litet nedvärderande eller i skämtsamma sammanhang. På fullt allvar vet jag att jag några få gånger tilltalats som tant när jag var 20-30 år – jag gillade det inte. Numer så är det ingen som kallar mig tant, inte i direkta tilltal, jag skulle inte gilla det nu heller. Tycker det är otidsenligt, helt enkelt. Jag måste erkänna att jag irriterar mig på en del i samhället där kvinnor inte tas på allvar på samma sätt som män görs och det är säkert det som ligger bakom min reaktion på ordet tant.  Egentligen är inte ordvalet något att reta sig på… men kanske ändå 😉

Att det är ”Män med pengar som styr” och ”Medan unga, kvinnor utrikesfödda är underrepresenterade” som en undersökning från Statistiska Centralbyrån visar  är mer alarmerande… Ja, så styrde jag bort från ”tant-begreppet”.

Hur tycker du? Uppfattar du tant som gulligt, respektfullt eller tycker du mer som jag att det är litet nedsättande. Eller du kanske t.o.m uppfattar det neutralt precis som ordet kvinna?

39/100 blogg100.mini

#blogg100, #tant

 

Kommentarer till: "Tantvarning" (19)

  1. Här finns en intressant artikel om ”tanter” http://www.svd.se/alla-vill-vara-tant/om/kultur

    • Tack för länk till en intressant artikel. Att läsa Bremmers bok, eller föra all del, någon av de andra, skulle jag mycket väl kunna tänka mig. Artikeln var intressant, som sagt, men jag har inte ändrat inställning till själva ordet… än så länge… 😉

      • Jag tycker oxå att det är negativt. Tant är något grått och trist som bär tjocka hudfärgade nylonstrumpor och illasittande kappa.

      • Jag vill nog kalla den typen av kvinna för kvinna… 😉 Det finns många sorters kvinnor. Ordet ”kvinna” tycker jag är vackert, något positivt…

  2. För mig är tant bara positivt men har respekt för om kvinnor inte vill bli kallade det.

  3. När jag var barn, så var alla över….. 30?…. tant. Det var iallafall de som var i yngre medelåldern, som jag skulle titulera med det ordet.
    Naturligtvis slutade jag att tänka i tantbanor som ung vuxen…. men nu använder jag ordet då jag beskriver mig själv. Ganska intressant att du tar upp din syn på begreppet, för det får mig att fundera på varför jag gör det. Tänker… och kommer på´t… utifrån en övning som vi faktiskt gjorde då jag var på heldagsföreläsning/workshop i går. Har säkert med min inte alltför höga självkänsla att göra…. och eftersom den som har en sådan funktionnedsättning gärna blir lite pajas, så använder jag det för att vara lite smårolig…
    Du är en klok kvinna du, som kan öppna sådana tankekanaler.
    Din kommentar till mig om mera öppen eller helt stängd ryggsäck, det var en bra bild. Jag väljer att ha min öppen, så att en del skit kan ramla ut den vägen. Annars tror jag att den skulle skavas sönder av allt mer eller mindre onödigt ihopsamlat ontgörande.
    Och för att återgå till det där med tant….. nä, jag kallar inte ens de som är 90 + för tant… för det är äldre damer….

    • Kul att man lyckas öppna portar utan att ens fundera på det. Damer är inte något dumt ord heller även om jag inte använder det speciellt ofta, förutom när jag är i Norge.

  4. amiengblom sa:

    ” Det finns något betryggande med att vara tant”…Så sa Marit Paulsen vid ett tillfälle. Hon var både älskad och beundrad! Jag reagerar inte så negativt på ordet. Man kan se med lite humor och distans på det…

  5. Här har du problemet väl formulerat.
    Det handlar vare sig om invandrare vs. svenskar eller om kvinnor vs.män.
    Invandrare är ovanligt klarsynta.

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article22564766.ab

    • 9Tack för länken, den artikeln hade jag inte läst! Vilket inlägg är det du besvarar? Artikeln eller kommentaren handlar ju inte om tanter… 😉

    • Att det är ”Män med pengar som styr” och ”Medan unga, kvinnor utrikesfödda är underrepresenterade” som en undersökning från Statistiska Centralbyrån visar  är mer alarmerande… Ja, så styrde jag bort från ”tant-begreppet”.

  6. Tant är en erfaren kvinna, ett positivt ord.

  7. Instämmer i ditt resonemang. Om jag själv kallar mig tant ibland är det OK, men jag vill inte att andra gör det! 😀

Kommentera

Etikettmoln

