Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Fallna kvinnor

Fallna kvinnor

”Fallna kvinnor. När samhällets bottensats skulle lära sig veta hut.” är en bok jag läst med stort intresse. Det har känts som en tung läsning emellanåt, boken berörde mig mycket. Författaren Eva F Dahlgren är barnbarn till en rasbiolog. När hon upptäckte sin farfars verksamhet så ville hon veta mer om hur han tänkte och vad som skedde inom rasbiologin. Hon har tidigare skrivit ”Min farfar var rasbiolog” som blivit hyllad. Ska låna den boken också, hon skriver på ett enkelt sätt som griper tag i mig.

I ”Fallna kvinnor” handlar det om kvinnor födda under de första 25 åren på 1900-talet. Hur kan ett samhälle och människors syn och tänkande förändras så under 100 år? tänker jag mer än en gång! Handlingen utspelar sig under tiden min mormor och farmor var unga, de hade säkert tuffa liv om vi jämför med dagens kvinnor. Men helt klart var de födda under bättre förutsättningar än det boken skildrar. Det är dock ett faktum att det inte är speciellt länge sedan detta hände.

I boken får vi dels en inblick i hur rasbiologerna arbetade, de mätte skallen, näsan m.fl platser på kvinnor som blivit befallda att klä av sig nakna! Kvinnorna fotograferades nakna, journalfördes och dokumenten sparades i arkiv så vi kan få inblick i hela förfarandet. Beskrivningen i dåtidens journaler skedde på ett sätt som är helt främmande för oss idag, subjektiva bedömningar som att någon var ful, en annan passade endast för att passa gäss m.m I boken får vi följa främst två unga kvinnor som författarinnan koncentrerat sig på, båda dessa vistades ett par perioder på Citadellet i Landskrona som var landets enda arbetsläger för ”lösdrivande kvinnor”. Den ena av de båda kvinnorna var s.k bergslärka, den andra demimond. Demimonderna hade könsumgänge med det bättre bemedlade folket, t.ex de som bodde på Östermalm, medan bergslärkorna  idkade skörlevnad i skogen, i hamnen eller en annan inte så väl vald plats.

En mycket bra bok som jag rekommenderar alla historieintresserade att läsa. Hos mig väckte boken många känslor, tacksam att jag fått ta del av denna bok som bygger på verkliga människoöden för inte alltför länge sedan. Ilska pga den tidens sätt att behandla sina invånare, de allra mest fattiga och utsatta i samhället. En bok som jag kommer att bära med mig inombords under lång tid. Jag kan t.o.m tänka mig att läsa den än en gång, en mycket viktig samhällsskildring, tycker jag.

Betyg: 5/5

41/100 blogg100.mini

#blogg100, #rasbiolog, #Landskrona slott , #bergslärkor, #lösdrivande kvinnor,

 

Kommentarer till: "Fallna kvinnor" (9)

  1. Den här boken är nåt för mig den. Tycker historia är så spännande dessutom.

    Tack för boktipset.

    Ha en jättefin söndag och kram från mig

  2. Den vill jag oxå läsa!

  3. Intressant. Samtidigt som jag blir nyfiken får ämnet mig att rysa då en del böcker kan beröra illa. Men det vet man ju inte förrän efteråt och hur som helst är det viktig kunskap. Tack för tipset. Ha det gott!

    • För mig handlar det om att det kan vara jobbigt att läsa, men jag tycker det är väldigt intressant att veta. Då känns det inte jobbigt för mig, men vi alla reagerar olika på olika saker.

  4. amiengblom sa:

    När jag läser din recension blir min spontana reaktion:
    Jag är tacksam för de kvinnor som hade modet att kämpa för kvinnors rösträtt, rätt till utbildning med mera!
    För 100 år sen behandlades kvinnor som lägre stående individer…
    Glad att jag är kvinna NU!

    • Visst går tankarna så gång på gång när man läser om början av 1900-talet.

      Samtidigt så finns det kvinnor som förnedras, misshandlas, prostituerar sig, ja som har det bedrövligt idag också.

  5. Den här verkar jätteintressant. Undrar om den finns som ljudbok? Det måste jag kolla …
    Mycket bra tips … 🙂

    • Jag blev väldigt fascinerad av boken och det är inte otänkbart jag läser den än en gång nu när jag besökt Citadellet och sett cellerna. Rekomenderar den varmt för den historieintresserade.

Kommentera

Etikettmoln

