Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Har prydheten återvänt?

änder2

Under våren har jag varit i simhallen några gånger. Trots att jag besöker lokalen under tider när där inte finns mycket folk så har det varit någon varje gång som duschar med badkläder på. Varför? Har prydheten slagit till igen i vårt land?

För 10-15 år sedan simmade jag två-tre gånger/vecka, då var det inte så vanligt att folk duschar med ”kläder” på, inte vad jag minns i alla fall. Problemet har tagits upp i lokalpressen, det finns skyltar i omklädningsrummen, det har skrivits insändare. En del insändare påpekar att skyltar behövs med text på många språk. Ingen dum idé, men de jag har sett som brutit mot uppförandekoden har inte haft problem med att förstå svenska språket. Det ligger på ett helt annat plan. Ett par gånger har det varit äldre, ibland kraftigt överviktiga, men även unga, smala tjejer. Idag var det tre tjejer i tonåren, misstänker jag, som badade med bikini på.  Jag var på vippen att fråga den tjejen som duschade med bikini på när jag var färdigduschad, varför hon inte klädde av sig. Men jag hejdade mig, vet ju inte vem hon är, hur skör hon är osv… Hon och jag var ensamma i duschrummet då så jag hade inte generat henne inför andra.  Hur hade du gjort? Jag känner att jag borde ha ställt frågan till henne. Det är inte speciellt trevligt för andra badande att veta att så många inte följer reglementet. Trots allt tror jag det var värre för några få år sedan, då såg man att en del killar hade kalsonger under badbyxorna! Det tror jag är borta idag…

Litet oroande tycker jag. Är det månne på grund av sådana problem en del badande upplever att klorhalten blivit högre i vattnet? I så fall är det förstås fel väg att gå. Det är inte symtomet som ska behandlas utan problemet. Regeln har ju inte tillkommit för skojs skull…

43/100 blogg100.mini

#blogg100, #simhall

Kommentarer till: "Har prydheten återvänt?" (16)

  1. Unga människor är väldigt pryda numera. Få duschar på skolan efter gymnastiken eller efter träningar. Så det är inte konstigt att det är likadant på badhusen. Så länge man väljer att tvätta sig under kläderna så ser jag inget hygieniskt problem med det mer än att det är sorgligt att folk är så rädda för vanlig nakenhet

    • Vad då tvättar sig under kläderna? Det måste vara obekvämt… har aldrig sett heller. Kanske har de duschat innan de gått till badhuset vad vet jag…

      Jag tycker man bör hålla på de regler som finns i det fallet, vi vet ju inte hur de sköter hygienen för övrigt. I och för sig brukar tonåringar duscha mycket, å andra sidan är det inte bara ungdomar. Även äldre kvinnor har jag sett samma fenomen. Bakterier i badvattnet blir det ändå, men måste ju vara bra att hålla det på så låg som möjligt…

      • Många lyfter på badkläderna och tvättar innanför. Konstigt. Folk kan ju ha smutsiga baddräkter med?
        Själv är jag från Tornedalen och bastar alltid naken. Även i blandad bastu och självklart avklädd i badhuset

      • OK, det har jag aldrig sett att de gör, men jag kollar dem inte så noga heller. Basta med kläder på har jag aldrig gjort, inte heller bastat ihop med män mer än när jag levde familjeliv… då hade vi egen bastu… 😉

      • Men det är ett märkligt fenomen att vi blir matade med så mycket nakenhet i media och på nätet men att folk väljer kläder där nakenhet är naturlig

      • hehe helt logisk reflektion… 😉

  2. Vart försvann min kommentar? Hamnade den i skräpet? 😳

  3. Jag tror att man måste förklara varför man inte kan duscha med bikini. Att få veta varför är alltid mycket trevligare än förbud.

  4. Regler är till för att hållas men jag hade nog inte vågat säga något till tjejen. Fast det går inte riktigt att lita på mig för stör jag mig på något kan grodorna lätt hoppa. En sak är säker, själv skulle jag stolt spatserat omkring med alla bilringar framför ögona på henne bara för att visa att man kan vara bra som man är. 😉 Troligtvis hade hon tyckt jag är en pinsam kärring och inte förtått poängen. Svårt det där och det är nog orsaken som måste poängteras mer. Skönt att simma föresten. Go´natt!

    • Man kan fråga vänligt…. många ungdomar mår väldigt dåligt psykiskt… så busa på en okänd tjej det gör jag inte… inte en kille heller, men de är ju inte i samma duschområde… 😉

  5. Evigheter sedan jag var i badhuset, men när jag var där sist så duchade ingen med kläderna på. Men jag vet att det förekommer hemma på vår anläggning också. Men det är som med allt annat det går i vågor.

    Ha en bra natt/dag 😄

  6. Ja, hälften går nakna och hälften i underkläder… inte lätt i allmänna lokaler idag. Vet inte om jag inbillar mig men alla ungdomars hygieni är verkligen inte på topp.

  7. Höghalsade blusar och långa kjolar, där naken hud bara anas…
    Går vi mot en victoriansk era, som i England på 1800-talet.
    Att duscha med bikini på i badhuset…Nej, att fråga varför är en alltför närgången fråga!

Kommentera

Etikettmoln

