Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Bilfria gator

visingsö

I Jönköping läggs gator om mer och mer för kollektivtrafiken, till glädje för många, till förtret för andra. Det har gjorts fler rena bussfiler, stoppljus för att släppa fram bussarna när de kommer osv.

Under senaste månaderna har det framförts att en av de större gatorna i sta´n ska göras helt bilfri, endast stadsbussarna ska få köra där. Det är en gata med många affärer och det har mer än en gång höjts röster som tror att att det skulle drabba de handlarna negativt. Så tänkte jag också till en början, men har tänkt om. Varför skulle de drabbas av färre kunder? Gågatorna som redan finns är översållade med butiker på båda sidor och där finns alltid massor med folk. Nu blir detta inte en ren gågata, men betydligt lugnare att ta sig fram promenerandes, det kan t.o.m gynna handeln, tänker jag. Det blir t.o.m enklare att ta sig dit man vill på gatan med tanke på busstrafiken än de rena gågatorna i sta´n.

Förändringar är alltid svårt,  men alla förändringar måste ju inte leda till försämring. Det borde vi komma ihåg. Många gånger är förändringsarbeten väldigt roliga när man tror det ska leda till något bra.

För övrigt är tanken att det ska bli dyrare att parkera i centrum, att det ska finnas uppställningsparkeringar i anslutning till infarterna och att bussar ska fånga upp bilresenärerna där. Hmm… den som lever får se…. Bilen är fortfarande en helig ko för många män, kan man få dem att ställa bilen för att i stället ta bussen? Ibland skulle man vilja leva väldigt länge till för att få uppleva vissa saker… t.ex om hur hemstaden kommer att se ut 50 år t.ex. Nåja, jag har tänkt hänga med några år till… 😉

44/100 blogg100.mini

#blogg100, #Jönköping, #bilfria gator

Kommentarer till: "Bilfria gator" (3)

  1. Tror det är något vi måste lära oss. Blir en bättre innerstad då. VAd jag inte förstår är hur det ska funka för oss som i jobbet är tvugna ha bil både i staden och utanför. Men arbetsgivare får väl också tänka till exempelvis har jkpg kommun nu ett antal elcycklar att låna ut. Tycker jag är bra. Allt gott!

    • Man får planera arbetsområden utanför ”gränserna” och patruller som endast har arbetsområde innanför. Det ska ju inte bli förbjudet, men kosta mer. Så tänker jag mig det… finns säkert andra lösningar också. Att vissa arbetsgrupper undantas… när de är i tjänst, alltså…

      Jo, jag tror också det blir nödvändigt att tänka bort bilar i stadskärnorna.

  2. Jag gillar gågator där man kan gå in och ut i affärer hur som helst utan att först behöva kolla så det inte kommer en fartdåre susande. Naturligtvis kan det aldrig bli bra för alla. Ha det bra.

Kommentera

Etikettmoln

