Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

änder4

Bloggaren ”Dammsamlare” skrev ett inlägg om tystnaden och jag hakar på med mina tankar. Jag stänger av radion direkt.

Det är ljuvligt att få vila öronen ibland. Trots att radion är avslagen är det inte helt tyst hos mig, trafiken utifrån gatan hörs, men så här dags så är trafiken inte så intensiv. Trafiken på motorvägen hörs också litet, men inget jag tänker speciellt mycket på. Det är få platser i mina trakter som man kan uppleva den absoluta tystnaden, alltså att inget av människor uppfunnet stör! När jag googlar på total tystnad får jag upp länkar som handlar om öronproppar, pinsam tystnad, tysta tågvagnar m.m, alltså konstruerad tystnad! Jag finner även en länk där tystnaden framstår som något positivt ”Introverta får stimulans av tystnad”.

Jag vet att jag hört/läst att det är ovanligt med helt tysta områden i vårt land , tysta = ljud från mänskligheten, där man endast kan njuta av naturen. Om jag inte minns fel ska det finnas en sådan plats några mil från mig, minns inte riktigt. Fjällvärlden borde bestå av stora tysta områden?

Jag trivs himla bra i mitt boende, trots det så tänker jag ibland att det skulle vara skönt att bo någonstans där det är tystare! Det händer oftast när jag sitter ute i solen. På sommaren har jag fönster öppna och stänger då dörr mot rum mot gatan…

Konklusion: Det är brist på tystnad i vårt samhälle på väldigt många platser. Än så länge kan jag dra ut i skogen när jag vill, kan sitta på en tuva eller stubbe och bara lyssna till naturens egna ljud. Har jag dessutom med mig litet kaffe och en macka också är lyckan total! Idag är det inte riktigt lämpligt med tanke på vädret, men snart, snart… tror jag…

Hur bor du? I tyst område eller hör du brus så gott som hela tiden? Saknar du tystnaden ibland?

PS! Nu när jag sitter och tänker på tystnaden blir jag riktigt irriterad på alla ljud från trafiken! Ska förflytta mig till köket, där är det betydligt tystare…

47/100 blogg100.mini

#blogg100, #tystnad

 

Kommentarer till: "Hur har du det med tystnaden?" (15)

  1. Här är ljud hela tiden. Kylskåpet, värmepannan. Grannar som tror att de äger bostadsområdet nattetid. Bilkörning på gångvägen här utanför. Takfläktar på grannhusen. Helt sjukt egentligen. Fågelsången däremot! Den 🙂
    Tack för ett bra blogginlägg!

    • Kylskåp och dylikt tänker jag inte ens på längre…

      Naturens ljud, vågskvalp, en bäck, granarnas sus, fågelsång m.m det är läckert!

      Välkommen till min blogg!

  2. Vi bor på landet. Vi har just nu gäster från New York och killen säger att han aldrig har hört ljudet som kommer från hans egna skor när han går så tydligt som här. Ej heller har han sett så tydlig stjärnhimmel förut. Han har fotat en massa här, han är en fotograf.

  3. Tystnad är ungefär livsviktig för mig! Sen vi flyttade hit till Tyskland förstår jag mer och mer vad tyskar och holländare ser som så fantastiskt i Sverige. Tystnaden och det orörda som finns på så otroligt många fler platser i Sverige än här det bor folk precis överallt.

  4. Per-Anders sa:

    Jag brukade tidigare hyra en stuga på somrarna långt inne i skogen vid en sjö. Där var det fullständigt knäpptyst på kvällarna när både fåglarna och flugorna gått och lagt sig. Det var häftigt men också lite obehagligt. Jag blev tvungen att knäppa med fingrarna för att kunna konstatera att jag inte fått problem med hörseln. Där jag bor är det olika ljud hela tiden. Trafiken utifrån, kylen, susningar från elementen.

    Alla ljuden gör att jag känner mig trygg. Men det viktiga tror jag är att man kan få välja sina ljud. Det är inte roligt att bli påtvingad ljud man inte vill ha.

    • Jag är uppvuxen på landet och när jag sover över där nu så förvånas jag över hur oerhört tyst det är när inte hydroforen går. Det är tystnad… men inte otäckt för mig. Det som finns med från en trygg barndom blir aldrig otäckt, tror jag.

  5. Ja, tystnad är lyx numera. På Udden hörs bara djurläten och vindens sus i träden. Som den ”ljudallergiker” jag är, lyssnar jag på musik bara när jag kör bil. 🙂

  6. Hos oss på landet, så kan det bli ganska så tyst om man så vill. Tycker att det är rätt gott. Oftast står dock radion på och ger en invand kuliss av ljud. Att gå en promenad i skogen det är en del av vardagen. Tyst vintertid, en enstaka kungsfågel som hörs… på våren och försommaren mycket mer härlig fågelsång.
    Just nu hör jag datortangeternas oergelbundna knatter, min egen mer regelbundna andning, datorsus, regndroppar mot takfönstret, radiomusik från nedervåningen. Riktigt tyst, när har man det? Kanske en vinterdag i skogen….

  7. Roligt att du hakade på mitt inlägg och skrev lite om ämnet. Misstänker att du liksom jag tänkte bra mycket mer än du skrev. Hör av mig i veckan. Ha det gott!

  8. Den riktiga tystnaden har jag inte här heller, nä, långt in i skogen utan grannar, där kanske den finns.
    Skulle vara skönt att bo så.

    På jobbet är det så mycket ljud (oljud) att en tyst stund hemma är av yttersta vikt varje morgon, annars skulle jag bli tokig.
    Men riktigt tyst är det ju inte….men det får duga antar jag.

    Ha en fin afton.

    • Trots att jag trivs väldigt bra i min lägenhet så funderar jag också någon gång, när jag blir trött på ljud, att flytta. Men så är det det här med mitt nuvarande kök som jag är stormförtjust i. Stort. Bra planering… Sådana kök finner jag inte på hemnet… ;-( Kanske lika bra det… för det kommer till andra minus om jag flyttar till tystare platser. Förmodligen mer beroende av bilen… blir ju inte yngre precis…. Ja, hur man än vänder sig så har man ändan bak…

Kommentera

Etikettmoln

