Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Att inte få vara med

vårbild

Efter att ha läst ett inlägg hos ”Femfemman” om att inte alla barn i en klass blev bjudna på kalas, hur ont det gör i de som blir utan inbjudan har jag funderat en hel del på det. Det var enstaka barn som upplevde sig bortvalda.

Vad gör det med oss människor att bli bortvalda?

En del vänder det inåt, blir ledsna, andra vänder det utåt och finner syndabockar i omgivningen. Syndabockstänkandet är trist för alla parter oavsett om det vänds inåt och blir till bitterhet eller om det vänds utåt via aggressioner och våld.

Mina tankar går vidare till de ökande klyftorna i vårt samhälle. Vad gör det med oss människor? Vi har många som känner sig förfördelade i vårt samhälle medan det samtidigt blir fler och fler som får bättre och bättre ekonomisk standard. Vet inte riktigt hur länge det gått i den riktningen i vårt land, men det är många år nu. Det är en farlig utveckling! Bitterhet och aggressioner i en salig blandning – hur kommer det att sluta?

Skillnaden mellan rika och fredliga länder och fattiga och korrupta länder blir större och större. Det har pågått i århundrande även om många av länderna i de fattiga områden har haft ett stort ekonomiskt uppsving under senare år. Trots allt, klyftorna är stora.

Sedan går tankarna till människor som är på flykt undan död, bombade städer som flyr och motas av rika länder. De blir exkluderade, får inte komma in på tryggare mark. Vad händer inom de människor som motas tillbaka till något de flytt ifrån? Ett land där de inte upplever någon trygghet. Vart är världen på väg? Jag befarar att framtiden är inte lika ljus som de senaste 50 år har varit för oss i Sverige.

Tycker du jag målar f-n på väggen? Jorden är inte större än att allt hänger ihop, tror jag.

48/100 blogg100.mini

#blogg100

 

Kommentarer till: "Att inte få vara med" (8)

  1. Tror att du slagit huvudet på spiken. Egentligen är det inte alls märkligt att en del av dem som ”inte duger” söker sig dit de får bekräftelse. Om det sedan är IS eller någon god förening spelar ju ingen större roll… huvudsaken är att man får vara NÅGON för någon annan.Större klyftor… hårdare samhälle…. så tror jag. Ha en god vecka.

  2. Måste alla få vara med/göra samma saker? Om jag har fest och bjuder 3 på jobbet – måste jag bjuda alla även om jag inte gillar dom? Samma med barn, kanske det inte vara så att dom inte gillar alla? Måste man det?
    Ibland går det där det rättvisa för långt. Alla kommer inte alltid att ha det lika. Det gäller socialt liv, ekonomi, jobb eller möjligheter. Kanske måste människan istället börja lära sig att livet ser ut så och att bekräftelsen från andra inte ä det viktiga i livet.

    • Jag är inte ute efter millimeterrättvisa. Vilka du bjuder eller inte bjuder spelar ingen roll för några andra än er själva.

      Däremot att de ekonomiska klyftorna blir större och större det tror jag är en farlig utveckling. Att några knappt ska ha så de klarar sina mest primära behov medan andra rika knösar gömmer undan pengar från samhällets välfärdssystem. Det är ren egoism och girighet från dessa personer och det är sådant som i historien lett till folkuppror.

      För att vi ska få en lugnare värld så tror jag klyftorna måste minskas. Det handlar inte om att alla ska ha eller göra likadant, vi har olika behov. Men världen skulle må väldigt mycket bättre om fördelningen vore mer rättvis.

  3. Att bli bortvald är något av det värsta en människa kan vara utför tror jag. Det sätter farliga makter i rullning och det enda man kan göra är att försöka finnas för dom som finns i ens närhet. Tror du tänker rätt och inte heller jag tror att framtiden kommer vara lika ljus som den varit men om det vet vi inget ännu. Hoppet är det sista … Ha det gott!

    • Vi ska värna om vår välfärd för alla, tycker jag. Önskvärt vore en bättre fördelning mellan invånarna… men även över världen. Det är min önskan… En del tycker den är orealistisk, å andra sidan måste man sträva efter det man tror är det bästa…

  4. Delar dina tankegångar och farhågor. Men vi kan inte ändra världen (bara hur vi ser på den) – varje förändring börjar med oss själva. Vi kan bara göra vårt bästa för att vara goda medmänniskor.

  5. Jag tror nog att du har rätt, utanförskap är inte bra. Men det är ändå bra att behöva ta eget ansvar för sitt liv.

Kommentera

Etikettmoln

