Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

hare

Kanske du läste gårdagens inlägg i min blogg och jag har inte kunnat undgå att förstå idag att mina tankar avviker från det stora massans. Drevet går och miljöpartiet svajar på grund av en utebliven handhälsning… Visst är livet underbart… 😉 Med risk att bli en aning tjatig fortsätter jag litet i samma stil…

Är man inte van att umgås med folk från andra religioner eller andra världsdelar förstår jag att det låter horribelt att vägra hälsa på kvinnor i hand, men är man van att umgås med kreti och pleti från världens hörn så tycker inte jag det är något nedvärderande i sig oavsett hur hälsningen sker om den sker på ett respektfullt sätt. För mig känns det inte nedvärderande, bäst att vara tydlig!

Idag tänker jag peka på saker jag tycker att en feministisk regering skulle kritiseras för att de inte reagerar mer på än vad de gör. T.ex undersökningen som rapporterades i media för någon vecka sedan där det framgår att kvinnors pensioner i Sverige är ungefär 50 % av männens pensioner! Det tycker jag är uppseendeväckande även om jag inte blev speciellt förvånad. Vi har fortfarande många kvinnliga pensinärer som varit hemmafruar och har väldigt låg pension. Men även yrkesarbetande kvinnor får i många fall väldigt låg pension när den dagen kommer. Jag kommer att skriva ett inlägg framöver mer ingående om det. Det problemet tycker jag skulle engagera den feministiska regeringen, hur tänker de? Vad tänker de göra åt det?

Ett annat problem är att kvinnodominerade yrken värderas lägre i pengar än mansdominerade av gammal tradition. Men kvinnor har lika stora utgifter, lika stort ansvar för familjens ekonomi osv. Allt kostar lika mycket för män och kvinnor (tack och lov) men borde det inte göras något radikalt åt lönesituationen då? Det problemet tycker jag också borde sätta krav på en feministisk regering. Visst, jag förstår det är en svår ekonomisk nöt att knäcka, men finns viljan så märker man i varje fall att det händer något i rätt riktning. Tyvärr kan jag inte säga att jag märker det!

Är inte ovanstående sorters problem viktigare än hur man hälsar på varandra? 😉

52/100 blogg100.mini

#blogg100, #feministisk regering, #handhälsning,

Kommentarer till: "Vilka frågor är viktiga?" (4)

  1. Allt är viktigt. Vi måste jobba med alla frågorna. Det ena utesliter inte det andra.

  2. Kloka ord, instämmer helt! Av våra nyinflyttade syrier har jag fått lära mig att kroppskontakt mellan man och kvinna bara sker inom familjen i muslimska länder. Att reta upp sig på det är storm i ett vattenglas.

    Ytligt sett är könen jämlika i Skandinavien, men när det kommer till kritan, t ex i fråga om löner och pensioner som du påpekar, är det långt kvar. Jag har också läst någonstans att medicindosering är uträknad för män, inte kvinnor. :-/

  3. Många kloka ord … Kan inte säga annat än att jag håller med dig fullt ut …
    Trevlig helg, och så kramen förstås … 😉

Kommentera

Etikettmoln

