Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Fotografering och Livet

anka1

Vad gör man med nyförvärvade kunskaper?

Som jag berättat om de senaste dagarna så har jag varit på en fotokurs för nybörjare ”utifrån de tre nyckelorden komposition, motivation och teknik”. Som pensionär tror jag att jag kommer att ta vara kunskaperna på bästa sätt. Alltså träna, fundera över hur mina bilder kan bli bättre och bättre vilket innebär att träna mer och mer… En fin hobby! Mitt i livet upplevde jag ofta att så mycket annat pockade på så jag tog mig inte tid att fördjupa mig i mina intressen, Just nu känner jag mig taggad för det här med fotografering… 🙂

Jag tänker tillbaka på tiden när jag köpte min första kamera, då var det att välja att köpa en filmrulle med 12, 24 eller 36 foto. När rullen var slut var det dags att framkalla den för dyra pengar… Då hade jag ingen möjlighet att i efterhand förändra bilden, jag fick vara nöjd med resultatet oavsett om det var bra eller ej. Nu är minneskorten till kamerorna billiga så man har råd att ta många foto vid samma tillfälle, lätt att redigera dem både till format som en hel del annat. En väldigt positiv utveckling för oss som gillar att fotografera!

Så till något helt annat:

Idag, den 26 april, är en litet speciell dag för mig. 1958 fick jag en lillasyster som inte levde mer än tre månader. Hon hade ett medfött hjärtfel som gjorde hennes liv så kort. Idag hade de förmodligen kunnat operera henne redan som spädbarn, 1958 vågade de inte göra någonting förrän hon fyllt två år ifall hon blev så gammal, var läkarnas budskap. Föräldrarna var kanske mer medvetna om hur allvarligt det var, men när jag fick den informationen som åttaåring tyckte jag givetvis att det var självklart hon skulle leva.

Det första halvåret, året efter att hon gått bort sörjde jag henne, därefter kom en lång period under många, många år då jag inte tänkte på henne speciellt ofta. Däremot, kanske de senaste tio-femton åren, har jag alltid skänkt henne en tanke det här datumet. Det handlar inte om sorg eller saknad, mer ett konstaterande att idag skulle hon blivit så och så gammal.

Det sägs att när f-n blir gammal så blir han religiös, nåja, jag är inte religiös, men det här med att minnen förstärks och man tänker på saker som inte känts så viktiga tidigare. Så är det för mig i alla fall…

57/100 blogg100.mini

#blogg100, #fotokurs

 

Kommentarer till: "Fotografering och Livet" (8)

  1. Visst kommer minnena till en då en blir äldre och reflektionerna går sin gång, så är det för mig också-.Mycket jag upplevd som jag delvis glömt eller kanske har en sämre bild av får nytt perspektiv. Du kommer ha mycket roligt med din kamera och nytta av din kurs – jag kan inte så mycket om att fotografera men jag gör det ofta och det är så kul! Lycka till Mia:-)

  2. Fin text om minnen och sorg, tack! För övrigt så verkar det jätteroligt att lära sig att fotografera. Det skulle jag vilja, och ska nog göra det en dag 🙂

  3. Det stämmer nog ganska bra att man tänker mer på allt som varit numera, antagligen för att man har tid att göra det, och kanske ser lite annorlunda på saker och ting också. Smart av dig att gå en kurs. Jag tror du kommer att ha mycket glädje och nytta av den. Att fotografera idag är betydligt enklare än tidigare och det gör att man blir lite mer aktiv. Kram

  4. Det är roligt med foto o lite nyfiken är jag allt på kursen. Låter som du är nöjd och inspirationen fått riktig fart. Det är helt fantastiskt så annorlunda det blivit jämfört med när man var liten. Fina och sorgliga ord om din syster. Livet … Du har rätt man tänker mer nu och annorlunda än förr. Tror jag tycker om det men inte har du någon slags likhet med fulingen på f… 🙂 Nu hoppas vi på lite mer värme när Maj närmar sig. Allt gott!

    • Kursen är kanske något för dig? Kanske har du redan de primära kunskaperna för att inte fotografera med auto… i så fall kan du hänga med OM jag går kurs nr 2 nästa år… 😉

Kommentera

Etikettmoln

