Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Sju dagar kvar att leva

Sju dagar kvar att leva

”Sju dagar kvar att leva. En berättelse om brott och dödsstraff” av Carina Bergfeldt har jag nyss läst ut.

I bokens första kapitel mördas en vit man, 53 år, bibliotekschef samt svart kvinna 18 år, prostituerad. Douglas Birdsall och Viola Mc Vade är deras namn. Jakten på mördaren blev inte långvarig, han greps ganska omgående. Morden skedde 30 januari 2001.

Den man som dömdes för morden var en svart man vid namn Vaughn Ross och är bokens huvudperson. Han erkände aldrig brotten, men bevisen mot honom var så starka att det ansågs att det inte fanns några tvivel om att han var den skyldige. Som boktiteln avslöjar så handlar det om mördarens sista vecka i livet, han dömdes till dödsstraff vilket verkställdes 18 juli 2013. Det är den svenska journalisten Carina Bergfeldt som träffade Ross och som skildrar hans sista vecka i livet.

Dessutom har hon intervjuat flera personer som dels berörts personligen av Ross illdåd, både de mördades familjer samt mördarens närstående, pastorn som träffat de dödsdömda och även fängelsedirektören. Hon har låtit folk som tycker att dödsstraffet är ett bra straff och de som är emot dödsstraffet komma till tals. Hon berättar även om några andra som dömts till döden för groteska mord.

En mörk bok, bra och intressant skildrar Bergfeldt ämnet dödsstraff. Den som berör mig mest i boken är faktiskt fängelsedirektörens berättelse, han som följt 89 personer från cell in till rummet där dödsdomen verkställs.

Betyg 4/5

58/100 blogg100.mini

#blogg100, #Carina Bergfeldt, #dödsstraff, #Sju dagar kvar att leva

Kommentarer till: "Sju dagar kvar att leva" (5)

  1. Ryser bara jag läser din recension!

  2. Jag är emot dödsstraff överhuvudtaget. Oavsett vilket brott som har begåtts. En anledning är att misstag sker ibland men framför allt att det känns fel. Ibland känner man ett stort hat mot personer som begått fruktansvärda handlingar som ex han som dödade Engla. När man fick reda på detta så kom tankarna att han skulle få värsta tänkbara straff. Men det är inte känslor som ska styra rättvisan tycker jag.

    • Jag är också emot dödsstraff, dels av orsak du nämner, dels för att de som tar livet av någon annan ska straffas. Inte ska staten få mörda någon när enskilda som mördar mördas!? Det är inte logiskt, tycker jag.

      Nog är det grader av grymhet i mördarnas grymhet, du nämner Englas öde som var avskyvärt och hennes baneman. Jag tänker på en sådan som bombade i Oslo och avrättade många ungdomar på Utöya. Det är två mördare man inte gärna kan känna någon sympati för eller se några förmildrande omständigheter. Tvärtom.

  3. Tack för det fina boktipset Mia! Visst är det en mörk bok – men det mörka bör belysas då och då tänker jag …

Kommentera

Etikettmoln

