Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Internethandel

villinte

Allt fler handlar via internet, ofta billigare, smidigt och väldigt många upplever att det är bekvämt. Jag är ingen storhandlare via internet, men nog skickar jag efter både böcker  och kläder ibland. Någon gång har jag även beställt från utländska butiker och fått varor levererade till porten.

Ibland funderar jag på hur den här trenden kommer att förändra samhället på sikt. Bokhandlarna har haft det tufft länge och massor med boklådor har slagit igen. Kommer vi handla tillräckligt med kläder, teknikprylar m.m på hemmaplan? Om inte, så vad kommer städernas centrum fyllas med då? Bostäder? Restauranger? Nöjeslokaler eller vad?

Utveckling kan man inte stoppa, den bara sker… Däremot kan man via medvetna val styra utvecklingen till viss del. Får jag önska så är det att bra skoaffärer måste finnas kvar litet varstans. För jag skulle aldrig kunna finna bra skor via postorder, de måste provas.

Hur tänker vi – är det alltid priset som är avgörande? Under lång tid har vi kunnat köpa billiga kläder där arbetarna vid produktionen utsatts för en massa miljögifter, även barnarbete är ju inte främmande i många länder. Vi som konsumenter är en del i den kedjan. Även inom livsmedelsproduktionen förekommer mycket i andra länder med syfte att sälja så billigt som möjligt och tjäna så mycket pengar som möjligt. Där arbetare i första ledet utsätts för stora hälsorisker. Likaså inom resebranschen där resenärer köper ”All inclusive” och tycker att hen kommit billigt undan. Den formen av turism har jag aldrig nyttjat, kommer heller inte göra. Har läst vid mer än ett tillfälle att effekten av det systemet går mycket resurser till spillo, mat kastas i stora lass, mer än vid annan turism.

Min personliga åsikt är att även om vi tycker vi är ”duktiga” på att leva miljösmart på hemmaplan så kan vi vara en stor miljöbov i andra fall. Handen på hjärtat hur många är vi som handlar svenskt kött, svensktillverkade grönsaker eller svensktillverkat i övrigt? Hur många är vi som tittar på tillverkningsland när vi handlar? Som ni märker i min blogg så finns det mycket att fundera över för en pensionär… 😉

Jag slår mig inte för bröstet, jag är inte bättre än någon annan även om jag försöker tänka mig för mer och mer.

59/100 blogg100.mini

#blogg100, #miljöförstöring, #internethandel,

Kommentarer till: "Internethandel" (12)

  1. Det var som jag skrev hos Marwe härom dagen – alla vi ha små mysiga butiker men sen åker vi till köpcentrat och handlar eller som hon skrev – handlar via nätet.

    Ur miljöperspektiv är det bästa att handla eko/närodlat men det nästbästa är att handla eko från utlandet. Det tror inte många utan tror att svenskt traditionellt besprutat är bättre. Men nu pratar jag grönsaker. Köttätande försvarar jag inte alls 😉
    Jag stödjer aldrig köp av svenska besprutade grönsaker, inte ens om dom odlas på min bakgård.

  2. handlar nog en del på nätet…men det är saker som inte finns i närheten och i vår lilla stad. MEn vill så länge det är möjligt handla i ”byn” så de handlare som finns stannar kvar. viktigt för servicen. …böcker aj tyvärr de måste man handla på nätet i dag…finns en bokhandel i grannbyn men med de priserna o bensin o parkering på det blir det så mycket billigare (miljötänk) kläder blir en stor del på nätet..praktiskt o behändigt då vi inte har nån klädaffär med storlekar o smak för mig/oss….. Skor köper vi på sportaffären på byn…andra skor i grann hålan=) o köper INTE mat på nätet….jag vill känna se o ev känna doften på såna saker =)

  3. Det slår mig alltid, då jag kommer till en större stad, och som sådan kan både Jönköping och Borås räknas, att hur i hela friden ska man få avsättning av allt som finns i affärerna? Vem handlar i en bokaffär idag, det har jag inte gjort på många år. Adlibris har betydligt lägre priser, och det är samma vara som man får. Har inget dåligt samvete för detta….
    Kläder? Ja, någon gång har jag skickat efter från Cellbes och blivit nöjd. Annars har jag faktiskt börjat köpa dyrare kläder, bl.a. från Gunilla Sjödén och Country Line. De kläderna vet man att de tillverkas på ett ”anständigt” sätt. Cassels kläder sys i Kina och Pakistan, jag frågade senast jag handlade där, men visst köper jag av dessa allldeles för billiga kläder också. Skor… nä, det måste man prova! Elektronik….ja, en del har vi allt handlat på nätet.
    Plus alla produkter av mera ”hälsokostslag” som skickas efter från Bodystore. Jo, näthandel är bra…. och rätt gott att slippa gå i affärerna …. är ingen shoppingmänniska. Kul med alla dina intressanta inlägg. Jag läser allt alla, men de som jag öppnar via telefonen, de blir sällan kommenterade. Ha det så gott!

    • Shoppingmänniska är jag inte heller. Jag går mycket hellre i skogen än i butiker… 🙂

      Tack för dina uppskattande ord om min blogg!

  4. Jag försöker tänka ekologiskt så långt det är möjligt. Äter mycket vegetariskt men också kött ibland. Köper då svenskt ekologiskt. Nu mer handlar jag ofta kläder på second hand och jag cyklar så mycket jag så jag försöker dra mitt strå till stacken. Men detär inte alltid så lätta att tänka rätt.

  5. Ja det finns mycket att fundera över när det gäller hur våra köpvanor påverkar miljön. Det händer att jag beställer engelska böcker i pappersformat via nätet men mer och mer blir det e-böcker. Om det är bättre eller sämre för miljön vet jag inte.

  6. Specialaffärerna i stan har det säkert inte lätt. Jag skulle köpa en ny kamera för nåt år sen och jämförde priser på nätet. En dag råkade jag tala med min mor som sade att hon också skulle köpa kamera. Då jag beväpnad med löfte om köp av två kameror gick till den lokala kameraaffären fick jag ett styckepris som faktiskt slog det billigaste på nätet!
    Förutom detta fick jag dessutom till stånd en god kundrelation, och har varit in och diskuterat fotografering och min kamera.
    Många glömmer bort möjligheten att förhandla om priset över disk, det går inte i en nätbutik!

    Angående ekologiskt odlat från utlandet: Vilket vansinne! Det är inte ekologiskt, jag lovar! Inte i ett totalperspektiv.

    • Jag tycker också att vi bör vara rädda om våra butiker… det ger arbetstillfälle också… service… Men förstår det inte är lätt idag med den konkurrens de har. Pruta, sällan jag gör. De gånger jag gjort det blir jag lika förvånad varje gång det går. 😉

  7. Du skriver så många intressanta inlägg. Skor funkar inte handla nätet. Förresten handlar jag inte mycket på nätet. Tycker det är viktigt gynna affärer i sin närhet när man kan. Att vara klimatsmarta tror vi nog ofta att vi är men det ifrågasätter jag mer och mer. All denna plast, är det verkligen nödvändigt förpacka allt i plast och vår mat innehåller hur mycket som helst som vi faktiskt inte mår väl av. Min son brukar säga att människan är den enda levande varelse som arbetar på sin egen undergång, frågan är om han inte har rätt. Huuu… så negativ jag låter. Detta är en djungel för lilla mig men man får väl göra så gott man kan.

    • Det är en förmån att vara pensionär, man hinner fundera på litet av varje… Jag handlar inte jättemycket på nätet, men några gånger varje år i alla fall blir det.

      Jag är inne på samma tankegångar som din son. Ingen art är så giriga och hänsynslösa som människan. Det kommer inte att hålla i längden, tror inte planeten fixar det.

  8. Hillevi sa:

    Igår pratade de i ”Kaliber” om när oljan peakar, inte tar slut men när förbrukningen inte kan öka som nu, dag för dag. Det kommer att påverka allt, vi blir ju inte färre på jorden, direkt. Enorma omställningar är bara förnamnet. Så visst försöker jag och tycker självbelåtet att jag ”sköter mig” med ekomat, knappt kött, alltid svenskt, nya kläder bara vid behov – o, så duktig jag är… sedan förstör jag precis allt genom att köra mycket bil eftersom jag själviskt tycker att jag har rätt att komma ut till nya ställen varje dag. Jag handlar på nätet ibland, hårdtvål och hundprylar. Numera köper jag bara någon faktabok då och då på bokrean men lånar alla övriga som e-böcker via biblioteket. Där har jag ingen aning om det är miljöbättre, däremot hjälper jag ju till att ”döda” boklådorna, tyvärr.

    • Kaliber ska jag titta på via play.se. Har knappt se TV den här helgen…

      Ska planeten överleva tror jag att befolkningen måste förändra sitt levnadssätt. Men hur stoppar man de länder som är på framväxt? Den tanken slog mig när jag besökte Vietnam för över 10 år sedan. De hade sådan framtidstro och strävade förstås efter en levnadsstandard som är som västvärldens? Vi har hela Afrika också… Planeten Tellus kommer inte att klara det. Vi i västvärlden måste backa och möta upp utvecklingsländerna på ett annat sorts välstånd. Så går mina tankar, rätt eller fel?

Kommentera

Etikettmoln

