Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Fagerås6

Idag är det Kristi Himmelsfärdsdag om nu ingen visste det… 😉 När jag var i 12-16-årsåldern var det en dag som var kallad för Stora Metaredagen i mina barndomstrakter. Det anordnades alltid fisketävling inte alltför långt bort, jag  hade tur att min bästa kompis familj var fiskeintresserad och jag fick följa med. Vi tjejer vi fiskade  inte med spö, utan glanade efter snygga killar, inte för beröring utan mer som ögonafröjd… 😉 Är Stora Metaredagen känd för dig läsare? Vet inte om det var en lokal tradition eller hur utbredd den var. Nu för tiden hör jag aldrig talas om några fisketävlingar.

Fagerås

Idag har jag inte tillbringat tiden varken med fiske eller kollandes efter män… 😉 Jag har varit på utflykt och spanat in påskliljor i mängd. Vi var i Fagerås där det på ett begränsat område finns 1.000 olika sorters påsk- och pingstliljor. Kolla gärna in hemsidan jag länkat till, där finns det en hel del information. Tur med vädret hade vi också, medan det ofta var duggregn när jag spejade på metaredagarna så var det idag strålande solsken och försommarvärme. När jag fikade satt jag i kortärmat och njöt av solen. Kanondag.

Fagerås4

Minus på den här utflykten var kaffeserveringen där man kunde köpa våffla och kaffe. Minst 30 minuter fick vi köa, kanske närmare 45 minuter. Jag tog inte tiden… men det kändes som onödigt länge. Vi som köade filosoferade varför… det är ju bara att köpa in fler våffeljärn… någon (man förstås) trodde att det kunde bero på att de inte hade fler eluttag på logen. Mitt förslag var att det är väl bara att sätta en elektriker i arbete… men så enkelt kanske det inte var… Ja, vi hade tid att spåna och undra. Dåligt service, tyckte vi i alla fall det var. Inte blev vi mätta på en våffla, men det var ingen som ville börja köa igen!

Fagerås7

Nu mår jag gott i alla fall, sitter i skrivande stund och smuttar på en liten whisky! Något ska man ju göra när man inte kan gå på metaredagen… 😉

66/100 blogg100.mini

#blogg100, #påskliljor, #Fagerås, #Fiskaredagen #våfflor

Kommentarer till: "Utflykt på metaredagen" (13)

  1. Hillevi sa:

    Jösses, vilka mängder av påskliljor! Underbart vackert. Ja, vädret var enastående och minsann hörde jag inte göken för första gången i år också.

  2. Åh, vilken vacker utflykt.

  3. Jag har aldrig sett så många påskliljor på en gång. Metaredagen är inget jag hört talas om här. På tal om whiskey….det får nog bli en skvätt i Irish Coffee då annars brinner halsen upp. Kram

    • Jag tror att det är svårt att finna så många någon annanstans!

      Tack, ingen Irish Coffee för mig… låt det kännas i halsen, finns gott kranvatten att dämpa det sträva med…

  4. Vad vackert med alla påskliljor!

  5. Har inte varit på Fagerås på många år, trots relativ närhet. Gäller väl att passa på snabbt, med tanke på vädret. När det blir varmt, så har väl de vackra blommorna inte så läng blomningsperiod.
    Tror på teorin om att ladans elsystem inte håller för fler våffeljärn. Kommer ihåg en gång i skolan, då vi satte igång tre järn i vår byggnad. Det tog inte lång stund innan propparna gick. Märker det i vår lilla stuga också, att de där apparataerna som man tror inte ska ta så mycket el, dras massor. Vattenkokaren och bänkspisens två plattor …. nä, då får vi byta propp.
    Metaredagen. Javisst. Fast jag kommer inte ihåg något evenemang i samband med det.
    Folknykterhetens dag är det väl också, dagen som var i går. Blev bara ett och ett halvt glas rosévin, då vi åt kvällsmåltiden i Hjälshammar, hos dottern vår. Har väl inget till övers för nykterhetsrörelser…. lagom är väl bäst…. OM man tål det. Tror dock att AA ger större hjälp för dem som inte tål alkohol, an vad NTO gör. Men jag vet inte.. bara tror.
    Ha det gott i vackra maj! ( Förslag på utflyktsdag…. 16 juni, 20 juni, hela vecka 26, hela vecka 27….)

    • Jo, det var samma tanke som vi kom fram till… att ladan tålde inte… så du är säkert ”rätt i tanken”. Ja, ska du dit i år, så rekommenderar jag helgen nu… Ja att Kristi Himmelsfärdsdag och Folknykterhetens dag sammanfaller stämmer, kan undra varför? Min fantasi flög iväg litet… 🙂

      Jag hör av mig på måndag angående datum… då vet jag mer hur veckan 26 ser ut för mig.

  6. jovisst första metare dagen hade vi också och då var det ut och meta i tjärnet som gällde när man var yngre , ingen tävling direkt men det kanske fanns det också
    fint det var med påskliljorna

  7. Oj, vilket fantastiskt vackert blomhav! 🙂 Metaredagen har mig veterligen inte förekommit i Finland.

Kommentera

Etikettmoln

