Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Skolliv förr och nu

Fagerås8

Ett inlägg hos Lizzy Fix är den som inspirerat mig till detta inlägg. Hon berättar att hon besökt sitt barnbarn i hans skola, på en morföräldra- och farföräldradag. Undrar om sådana dagar finns här i Jönköping? Har aldrig hört talas om, å andra sidan så har jag inga barnbarn i skolåldern än.

Lizzy nämnde att det inte var lätt att få tyst på barnen i klassrummet. Hon liksom jag lever pensionärsliv så vi är vuxna kvinnor kan vi säga utan att bli motsagda. Jag minns speciellt en av de lärare jag hade som hade sin speciella teknik att hålla tyst på oss. Var det någon som pratade när vi inte skulle prata så blev det en prick i en bok han förde, Pricka-Kalle blev hans smeknamn och alla på skolan visste vem han var. Skolan var inte så stor, klasserna 1-8 i en liten kommun. Ibland, tror det var vid upprepat pratande under samma lektion, fick eleven både prick och stå upp under fem minuter. Nästa steg om inte eleven höll tyst var utvisning från klassrummet, eleven skulle stå ute i korridoren och SKÄMMAS, tror inte vi hade några bänkar eller stolar där på den tiden! Om eleven där ute i korridoren verkligen skämdes, det kan nog diskuteras… Tror att en del elever tyckte det var kul att bli utvisad. Vad jag minns så råkade jag aldrig ut för korridorvistelse på det sättet.

Vissa lektioner hade vår magister fullt upp med att föra in prickar i sin bok! Ibland blev det nog litet av en tävling av att prata så man fick en prick, t.o.m jag som var en blyg och lydig elev lärde mig att testa gränser hos Pricka-Kalle. Det var spännnde att prata litet för att se om jag fick någon prick eller ej… 😉 Det fick jag ibland, hände också att jag fick stå upp, inte så ofta men ibland.

Hur det gick med undervisningen under sådana här lektioner minns jag inte… Men vi lärde oss nog vad vi behövde, det har gått bra för de flesta av oss, men inte alla, så vi var nog en ganska ordinär klass. En blev drogberoende och enligt rykte även prostituerad och avled tidigt. En annan blev tidigt alkoholist och är också avliden i alltför unga år. Vi andra tror jag har uppnått vuxen ålder, förmodligen är de flesta av oss pensionärer. I och med att jag flyttade från orten relativt tidigt så har jag inte så stor kunskap om mina ”gamla” klasskamrater. En hel del av mina klasskamrater tror jag fortfarande är bosatta i kommunen, någon, två st faktiskt, vet jag bor kvar i sina föräldrahem! Förr var det nog inte så ovanligt, men nu för tiden blir det nog alltmer ovanligt. Folk blir mer och mer rörliga.

Jag har trots allt träffat fyra st av de gamla klasskamraterna under de senaste tio åren, dessförinnan var det många, många år som jag inte sett någon av dem. Livet går i cirklar.

68/100 blogg100.mini

Kommentarer till: "Skolliv förr och nu" (4)

  1. Trevligt att du länkade till mitt inlägg och trevligt var det att få inbjudan till skolan. Det har ändrat mycket sedan vår tid i skolan. Jag var också ”skolmormor” ett par år i lågstadieskolan i vår by och hjälpte till med handarbete eller sysjöjd som det nu kallas.
    Trevlig helg!

  2. Vilka busungar ni var! : ) Skulle aldrig funkat med de lärare vi hade….. Vi hade prickar också, men det var för glömd läxa, sen ankomst…. Sån´t har vi inte idag.
    Tror nog att vi lärare kan påverka en hel del av lugnet i klassen. Plus att föräldrarna talar om för sina barn att skolan är viktig, och där sköter man sig. Sen är ju barn betydligt rörigare idag…men som du förstått, så skyller jag 75% av det på föräldrar so inte ställer krav på sina barn, som helt enkelt inte tar ansvar för sina barns uppfostran. Kanske för att vår generation också var för släpphänta….

    • Vi var inte så busiga egentligen… tror det var ett par killar som var litet mer busiga/pratsamma… sedan blev det litet sport. Men det var aldrig hög ljudnivå… Om man jämför med dagens ljudnivå i klassrummen så var det en viskning… Det är ju en helt annan syn på inlärning idag än då. Det började mjukas upp med hur elever skulle ”fostras”, men vissa lärare gick över gränsen och polisanmäldes faktiskt redan på den tiden! En lärare (som jag aldrig hade, men fanns på skolan) lyfte en flicka, hon måste ha varit 14-15 år tror jag, i håret! Sedan hände något med en kille också, minns inte vad, men då blev det polisanmälan och läraren fick lämna sin tjänst. Idag skulle vuxna runt om reagerat betydligt tidigare, tror jag!

Kommentera

Etikettmoln

