Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Superhelg

Vätterstrand

Vilken superhelg vi har haft. När jag tittade på termometern i kväll så visade den på 22,8 grader i skuggan! Hela helgen har solen sänt oss varma goa, välbehövliga, D-vitaminrika strålar. Vilken svensk blir inte attraherad av sådant?

Igår hade vi vårstädning i min bostadsrättsförening. Vi har en på våren och en på hösten, väldigt ofta har det varit duggregn och litet ruggigt. I år kunde ingen klaga på vädret, trevlig gemenskap med grannarna och så syns det resultat. I år så putsade jag och och närmaste grannen fönster i alla källarutrymmen, både in- som utvändigt och så skulle de öppnas och putsas på mellanrutorna. Det tog sin lilla tid för det var några stycken, men gick som smort i det här vädret.

Dagen idag har jag inte gjort så mycket, varit ute och promenerat, kollat in folkvimlet vid Jönköpings egen playa, Vätterstranden alltså. Några få tog sig också ett dopp där, trots att Vättern är en väldigt djup sjö, och med det kallt vatten. De flesta höl sig dock på själva stranden eller litet längre upp på gräsmattan.

En lugn, behaglig helg som det inte hänt så himla mycket… men den känns fullt godkänd ändå! 🙂

69/100 blogg100.mini

#blogg100, #väder, #Vättern

Kommentarer till: "Superhelg" (22)

  1. Absolut godkänt att bara vara …. och helst utomhus.

  2. Vi har också haft varm och skönt men inte sååå varm! Wow säger jag! Vi har ju lite kallt vatten runt som sänker temperaturen lite men det har verkligen varit en beundransvärd helg. Så skönt!
    /P

  3. Vi har städning nästa helg men jag är inte med, vår styrelse här blir bara galnare och mera otrevliga hela tiden så jag vill helst aldrig ha med dem att göra.

    • Hur då galna? Vad gör de då för tokigt? Om din åsikt är vanlig i föreningen så välj bort dem och in med nya. Alltid viktigt vilka som sitter i en styrelse? Hur många lägenheter består föreningen av? Vi är två hus med vardera 12 lägenheter i varje så vi är egentligen ganska beroende av varandra. Hälften av lägenheterna brukar möta upp, det är ett problem. Alltid samma personer som sköter gårdsskötsel o.dyl som alla har glädje av.

      • Dom är otrevliga helt enkelt och förra styrelsen var likadan. Det är svårt att få information, det tog drygt en månad innan jag fick låsbrickor till våra dörrar och när jag bad om det tyckte dom jag hade otrevlig ton. Jag tyckte det var otrevligt att inte kunna boka tvättstuga… För ngt år sedan bytte dom lås till källarförråd och cykelram och sa att vi som vill in dit måste kontakta styrelsen… Därför upptäckte ingen vattenskada i källaren som gjorde att flertal förråd fick saker förstörda – bla mitt och för det fick jag 2000 på försäkringen för föreningen tog inte ansvar. Jag skulle kunna räkna upp mängder med saker men numera undviker jag dom helst

      • Ja, det låter inte trevligt! Ni borde gå ihop och se till att få in vettigt folk. Problemet brukar vara att ingen vill ha styrelseuppdrag och då är det inte lätt att göra något.

      • Precis, jag har definitivt inte tid och därför får man en styrelse med idioter som har för mkt tid

      • Jag förstår ju att läget är helt låst mellan dig och styrelsen…Trist!

      • Jag är aldrig i trädgården och på uteplatsen, bara styrelsen som använder den…

      • Nej, men trots allt har du del och tillgång till den. Den skulle förfalla fullständigt om ingen tar ansvar, eller hur?

      • Om rabatterna inte grävs? Eller fönstren putsas? Ja, jag skulle gärna betala för mig bara jag slipper umgås med dom. Hade det inte varit för reavinstbeskattningen hade jag flyttat för länge sedan

      • Gräsklippning, snöskottning – ansvarar ni inte för sådant också?

        Det kanske är värt att flytta om du känner så. Att bo i en förening, tycker jag, är också att ta ansvar för det gemensamma. Sedan vet jag förstås att i Stockholm är det än svårare att finna något man vill ha till pris man är villig att betala. Inte så enkel ekvation du hamnat i.

      • Nej, det betalar vi en fastighetsskötare för. Och jag kan inte hosta fram 3-4 miljoner för att flytta

      • Jag förstår problemet för dig, samtidigt ser jag att några får jobba för alla. Jag antar att du visste vad som ingick/förväntades av dig som ägare till del av huset. I förra bostadsrätten jag bodde i ingick endast trappstädning för lägenhetsinnehavarna, det var en större förening. Men den här lilla föreningen med 24 lägenheter krävs mer och jag funderade både en och två gånger innan jag köpte. Jag ville väldigt gärna köpa lägenheten, samtidigt som jag helst inte ville åta mig det som förväntas av mig… 😉

      • Jag gick in med glatt humör tills folk började behandla mig dåligt. Då ställer jag inte upp längre.

      • Vi har 49 lägenheter i föreningen. Jag skulle inte rekommendera ngn att köpa bostad här. Inte ens mina värsta ovänner.

      • Bemötande mot varandra är förstås viktigt oavsett om det gäller boende, arbete eller någon annanstans.

  4. Apropå D-vitamin. Nu går jag ut med min bleka lekamen i solen, iklädd badbyxor. 15 minuter räcker. Bättre än 50 glas mjölk om dagen – under vinterhalvåret. Då pratar vi D-vitamin alltså.

    • Det låter bra, då har du säkert täckt behovet för den här dagen! 🙂 Jag har också sett till att jag fått en stor dos.

  5. Per-Anders sa:

    Det har varit en fantastisk helg, inte bara vädermässigt utan även därför att den varit extra lång och gett möjligheter till vila. Nu gläds jag över att sommaren äntligen är här.

    • Ja vi har i alla fall fått en försmak på den, det kommer bakslag, men vi vet vad vi har att se fram emot. Härligt!

Kommentera

Etikettmoln

