Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Simning och biltvätt

Sommarvättern

För 10-15 år sedan så började jag simma som vuxen. Som barn simmade jag en hel del, sedan blev det mest bad och kanske 200 meter bröstsim. Idag intog jag simhallen igen, tänkte att nu när det är varmt och sommar är det få personer i bassängen och det var det också där motionssimning utförs. Däremot fanns det en del yngre som förmodligen tränade inför tävlingar, det togs tid osv.

Jag började simma väldigt försiktigt, vill inte ha häftig träningsvärk. Simmade 5 00 m i väldigt lugnt tempo, det kändes bra och inte så svårt att komma in i igen när vi endast var tre personer som delade på två banor. Behagligt. Det ska bli fler simturer i sommar.

Bilen har varit jättesmutsig både ut- och invändigt ganska länge nu. När man är ute i skogen och kör/parkerar drar man in mycket i bilen och det dammar när man kör, eller stänker när man kör beroende på vädrets makter. Idag var det dags att låta den få en riktig genomkörare – kan inte med att komma till besiktningen med en sådan eländig bil! På fredag ska den besiktigas och går den inte igenom blir jag besviken, för det tar jag för givet. Den går som en klocka och har skötts som den ska… 🙂 Jag lämnar den till ”biltvätt” så även det sköts rätt, miljömässigt. Förr tvättade jag alltid bilen själv, men numer är det väl olagligt om man inte gör det på därför avsedd plats!? Å andra sidan, när den är så smutsig som min var idag så var det riktigt skönt att lämna bort den. Skinande ren, t.o.m halt på bilmattorna inne när jag hämtade den… 🙂 Värt vartenda krona!

71/100 blogg100.mini

#blogg100, #simnin, #biltvätt

Kommentarer till: "Simning och biltvätt" (10)

  1. Vad lyxigt att lämna in bilen för tvätt, går inte alltid bilen lite bättre oxå efter tvätt? Som om den är nöjd på något sätt 🙂

  2. Åh, det skulle vara något, att lämna in kära bilen för totalsanering. Men jösses, vad jag skulle skämmas. Tror nog att om Gullkian varit en hamburgare på McDonalds, så skulle personalen ha spottat i den!
    Låter skönt att vara igång med simningen, bra motion, det där.

    • Jag tyckte bilen var värd en riktig omgång! Nu blänker den jättefint, Jo simning är både nyttigt och skonsamt för kroppen. Nu återstår bara att jag fortsätter! 😉

  3. Jag tror inte jag simmat sen jag var barn, så jag hade väl sjunkit som en gråsten idag. En nytvättad bil är alltid uppiggande. Ha det bra.

  4. Hjo-Hjo funderar på att leda hundsimmet i hamnen i sommar. Fram och tillbaks mellan pirarna. Om husse ställer upp, vilket han inte gör.

    • Hjo-Hjo funderar…. hmm… Jag funderar på om det är svårast att vara Hjo-Hjo till husse, eller om husse har det jobbigare med Hjo-Hjo!?

  5. Ja, en ren och nystädad bil går mjukare och bättre på vägen 🙂
    Nu då bilen är riktigt ren, och kanske till och med vaxad, så kan du tvätta den med bara vatten hela sommaren. Jätte ekologiskt. All smuts på bilen har ju kommit från naturen, bara att spola tillbaka den 🙂

    Att tvätta bilen med bara vatten funkat riktigt bra hela sommaren, bara den är ren på våren. Det är litet tråkigt, för man vill ju att det skall skumma och löddra då man tvättar, men vaxet hålls bättre kvar om man inte tvättar bort det med fettlösande tvättmedel.

    • Det är i vart fall roligare att köra en ren bil! Ska tänka på dina råd, endast vatten på bilen hela sommaren… Litar på dig…

Kommentera

Etikettmoln

