Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Litet om mycket

pippi

Var på bilbesiktningen idag – gick snabbt. Kom strax innan min tid, och fick åka in i besiktningshallen 1 min innan den beställda tiden! Kanske förtret för andra som satt i några bilar, de fanns på plats redan när jag kom. Förmodligen hade de tid 15 min senare än mig… Glad var jag i alla fall… ingen anmärkning alls, killen tyckte bilen var som ny undertill…. Jag som trodde den skulle glänsa som ny i lacken… 🙂

Jönköping har trafikproblem. Kommun och Trafikverket funderar på att göra en tredje fil en sträcka utmed Jönköping, Huskvarna… dessutom funderar de på en tunnel för biltrafik på en annan sträcka. Ja, att det finns trafikproblem här, det har jag sagt en tid… så det är inget unikt de upptäckt.

En annan sak jag funderat på är politiken i vårt land och i världen. Det känns som om både politikerna och väljarna borde ta en paus för eftertanke. Hur kan så många stödja Donald Trumph i USA? En man som känns som kvinnofientlig i allra högsta grad! Hur kan amerikanarna ge honom så högt stöd?  I mina ögon/öron verkar han minst sagt absurd! Ofta sprids amerikanska idéer till Europa efter några år, än mer skrämmande att tänka på att en sådan utveckling här om några år.

Politiken i Sverige, ja, där är inte tongången lika frän, men den skulle också må bra av att få tid för eftertanke, tror jag. Kris i miljöpartiet, en handlingsfattig regering pga att de inte har något eget mandat utan måste lita på andra partier. Miljöpartiet i kris som tar mycket fokus från politiska frågor. T.o.m sd verkar trötta, de hörs inte mycket, partiledaren ser mest trött och orolig ut när han förekommer i media numer. Är det interna problem som gjort även honom handlingsförlamad?

Kommunpolitiken i Jönköping är inte mycket bättre. Mycket fokus på ett splittrat (m) där media fått insyn i problemen, politiker på högsta nivå i kommunen avgått just pga problem och splittring. Just nu är det tyst om hur de går vidare, i alla fall i media.

Flyktingsituationen är en fråga som diskuteras, men vad händer? Inte så mycket… Varken på kommunal nivå eller inom EU. I Sverige, jo, det är väl den frågan som tagit all energi från riksdagspartierna. Jag anmälde mig som intresserad av att bli flyktingguide till Röda Korset i Jönköping under november månad. Det som hänt sedan dess är att jag fått mail i mars månad att en ny projektledare var tillsatt och att vi som fortfarande är intresserade skulle bjudas in till tematräffar under april månad. Nu är det den 13 maj och inget mer har hänt! Jag får återkomma till detta i ett annat inlägg  – det är det värt, tycker jag.

Med andra ord skulle det vara bra om man kunde stoppa världen – inte för att hoppa av – mer för eftertanke, reflektion och sedan gå till aktion!

Jag avslutar med att önska er alla en GLAD PINGST!

74/100 blogg100.mini

#blogg100, #flyktingguide, #politik

 

 

 

Kommentarer till: "Litet om mycket" (8)

  1. Pingst var det! Det hade jag glömt. Jobbar i natt så förhoppningsvis kan det bli någon krona extra till nästa lön. På söndag blir det kyrbesök för då ska äldsta barnbarnen komfimeras.

    Kram

    • Sedan annandag pingst försvann som helgdag i Sverige har jag inte alltid koll på att det är pingst. I år vet jag dock… 🙂 Jo det brukar synas i lönekuvertet när man arbetat storhelg.

  2. Jag tror folk är trötta på alla lismande politiker och saknar ”vanliga” människor. Det drar såna som Trump nytta av. Någon som talar deras språk. Var det inte så SD blev stora i Sverige med? Och minns du inte Bert och Ian? ”Folket” gillar sånt vilket bara visar på att människor blir mindre och mindre smarta.

    • Något är det som folk är missnöjda med, för missnöje finns det i massor. Men att ”vanliga” människor attraheras så av människor som sprider och står för en massa hat och syndabockstänkande har jag svårt att tro. Trumph allra helst är ju en stor hatspridare mot både kvinnor, sydamerikaner, muslimer… ja, jag vet inte alla grupper som är syndabockarna. Sd har ju invandrare som hatobjekt, det uttrycks också även om partiledaren försöker omskriva det i betydligt snyggare ordalag.

      Om jag nu skulle ha fel, i så fall så står jag helt undrande inför varför vi i de rikaste länderna är så hatiska!? Jag tycker att politikerna måste börja arbeta för att minska ekonomiska klyftor mellan människor i vårt land – det missnöjet förstår jag mycket väl! Det är farligt dessutom.

  3. Men är inte USA lite absurt? Har bara besökt landet en enda gång, i samband med att vi besökte släktingar…. Lite sjukt var det redan då, på 1990-talet… Donald T,,, tror att han är en fara för hela världen. Vad kan en sådan tok hitta på? Plus att det finns en sinnesrubbad typ som leder Ryssland…. känns inte SÅ tryggt om de ska styra världens stora länder…

    Politik är nog inte så lätt i dagens ”nya” Sverige. Det har hänt mycket på senaste året, det upplever vi också i skolan. Människor på flykt ska tas om hand… men hur? Och vilka krav kan man ställa på dem? Inga alls tycks det mig ibland…..
    Vet inte längre riktigt var jag politiskt hör hemma. Jag vill ha jämlikhet vad det gäller det ekonomiska, jag vill begränsa invandringen ganska så radikalt. Vem är jag?
    Ha det gott!

    • Visst är det så att det varit ett turbulent år för politikerna. Men hat och förolämpningar är inget sunt. Var hamnar vi om sådant får börja gro världen över på ett helt annat sätt än vad det varit, även om världen aldrig varit helt fredlig – i alla fall inte på många herrans år.

Kommentera

Etikettmoln

