Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

nytt

Nytt bankkort kom idag och det funkar så nu kan jag handla  mat som jag vill.

Ju mer jag funderat på den s.k ”otillbörliga internethandeln” så tror jag det var mitt eget handlande som tolkades så! Vad köpte jag då? Ja, inte var det vapen, droger eller annat mystiskt, det var kläder från en firma jag tidigare handlat via internet utan problem. Att jag tror så beror på att när jag skulle göra förhandsbetalningen så istället för att godkänna betalningen kastades jag bara ut från banksidan på ett ”konstigt” sätt, tillbaka till beställningen. Jag slutförde beställningen, kollade bankkontot, inga pengar dragna men jag hade fått bekräftelse på beställningen. Leveransen levererades snabbare än bankkortet – tillsammans med faktura! Så allt är precis som det ska vara…

Vi lever i ett väldigt sårbart samhälle! Är tanken att alla ska ha två betalkort för att vara säkra på att få ut pengar? Hur har du det? Om du har minst två betalkort, varför skaffade du fler än ett? Var du så framsynt så du ville garantera dig mot sådant här eller varför?

Rengöring av ”skorstensgången”, alltså från fläkten och uppåt/utåt, där fanns en hel del skräp, både pinnar, stenar och boplats för kajor högre upp i huset Min lägenhet + tre andra  tas vid annat tillfälle då tiden rann ut för hantverkarna. Undrar vad som finns långt här nere i kanalen… det måste ju finnas mest hos mig, antar jag, om tyngdlagen fungerar som den brukar göra.

81/100 blogg100.mini

#blogg100, #betalkort

Kommentarer till: "Misstänkt otillbörlig internethandel" (19)

  1. Jag har nog 6 olika kort på olika kedjor som går att handla på i alla affärer så jag är garderad

    • Kot med någon slags rabatt… men har du pengar insatta på alla eller är de kopplade till din internetbank? Det får ju inte vara kopplat till betalkortet om det ska fungera…

      • nej det är rena kreditkort , inget är kopplat till banken och det är bara ett som jag har som kort när jag handlar över internet , det är rabatter på alla ja anslutna till olika kedjor
        tex coop Nordic hoice hotels , opelkortet till bilens kostnader etc etc

      • OK, tror jag förstår. 🙂

  2. Japp, jag har två kort – ett bankkort och ett betalkort. Betalkort används på nätet och utomlands.

    • Vad är det för skillnad på bankkort och ett betalkort? Jag har Mastercard… vad kallas det.. Kopplat till ett konto… som jag kan betala med överallt. När det funkar!

  3. Jag har två kort från två olika banker. Den ena är mitt vardagskort, den andra använder jag om jag är lite orolig att jag kan bli lurad, har nästan aldrig så mycket pengar på det 😀

    • Jag har inte ens funderat på mer än ett bankkort. Har tillräckligt med kort att hålla reda på, bibliotekskort, ICA-kort, Coop-kort, stämpelkort hos frissan, biokort och jag vet inte allt vad det är… 🙂

  4. Jag har förutom Visa bankkort även 2 kreditkort. Man får extra försäkringar för dem när man köper resa eller elektronik. American Express får man också poäng för som man får tillbaka i pengar. Jag undviker att handla på kredit pga tomt konto men visst har det också hänt. Eller om Visa inte funkar helt enkelt.

    • Ja, det är surt att handla på kredit om man absolut inte måste det.
      Jag får fundera på det här ordentligt, för med ökad kriminalitet via internet så är det kanske inte sista gången det här händer mig.

  5. Vi har ju varsitt mastercard här och några ”bonuskort” fast utan koppling till nån bank.
    Visst är vi sårbara när vi handlar på internet…gäller att hålla tungan rätt i munnen där minst sagt.

    Har väl ett par fasta ställen där vi handlar här varje månad, Coop och Ginza…..i övrigt håller vi det på ett minimum…för säkerhets skull.

    Ha en skön fortsättning på helgen.

    • Trevlig fortsättning på helgen även till dig!

      Ja, nu är jag litet skeptisk till bankkortet, då jag är ganska säker på att det var min egen användning av kortet som tolkades som ”misstänkt obehörig handel”! Frågan är VAD som gjorde det så…

  6. Bankkort har jag bara ett men tror det är dags tänka över om inte ett till vore bra. Problemet är ju störst om man är på resa. Om bankpersonalen hade varit något till service inriktad hade de erbjudit dig ett tillfälligt kort som du endast kan ta ut på men de kanske hade glömt det den dagen eller så gäller det inte alla banker. Skönt det är fixat iallafall. Det är ju viktigast. Ha det gott!

  7. Att ha två kort är definitivt en fördel. Lämpligen ett som bara gäller för kontantuttag och ett som kan användas både för inköp och uttag. 🙂

    • Visst är det knepigt att banken överför allt ansvar på sina kunder.. Trots allt är det vi som drar runt dem! Att det ska vara så svårt att få ut sina egna pengar är inte OK.

Kommentera

Etikettmoln

