Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Domaren

domaren

För några dagar sedan läste jag ut ”Domaren” av Ian McEwan. Det är en annorlunda och fascinerande bok.  Det är Brombergs förlag som givit ut den och bara det ger mig en känsla av kvalitetsbok.

Huvudpersonen heter Fiona May och hon är en erkänt duktig överrättsdomare. Hon engagerar sig mycket i de fall som hamnar på hennes bord, påläst, ägnar mycket tid åt att läsa in sig på fallen även utanför arbetstid. Det har förstås påverkat hennes äktenskap som gör att hon och mannen hamnar i stor kris. Samtidigt ska hon i sin tjänst ta ställning till om en 17-årig pojke ska tvingas ta emot blod p.g.a sin sjukdom. Det anses som skillnad mellan liv och död för honom. Både han själv och hans föräldrar är aktiva inom Jehovas vittnen och därför har de inställningen att pojken inte får/kan ta emot blodtransfusion. Det är Fionas bedömning som i slutänden ska avgöra om han mot sin vilja ska få blodtransfusion eller ej samtidigt som hennes privatliv är i kaos. Hennes beslut får följder som ingen kunde förutse.

Boken gillade jag inte från början, men den växte efterhand. Välskriven och engagerande, verklighetstrogen.

En stark 4 av 5 möjliga blir mitt betyg.

84/100 blogg100.mini

#blogg100, #Domaren, #Ian Ewan

 

Kommentarer till: "Domaren" (11)

  1. Verkar vara en intressant bok….kanske vore något för mig.
    Tackar för tipset. 🙂

    • Boken är väl värd att läsa, tycker jag. Vet inte riktigt vad du gillar för slags böcker, men vore kul att få läsa ett utlåtande om du läser boken! 🙂

  2. Så intressant att läsa vad du tycker om boken. Jag läste den i min ena bokcirkel. Jag tycker om boken, lite svår att komma in i men när det tog sig så gillade jag den skarp. Mina cirkelvänner var inte lika förtjusta.

    • Det var efter tips från dig jag läste boken. Jag ska absolut läsa mer av denne författare och se om han håller måttet… Smaken är ju väldigt olika vad man tycker om böcker, men nu kommer jag att lyssna in dina boktips väldigt noga… 🙂

  3. Den skall jag se om den finns på biblioteket, det skulle vara kul att kunna kommentera en bok som man har läst.
    Jag föredrar att läsa böcker på originalspråk, det går alltid något förlorat i översättningen. Det förutsätter ju att boken är skriven på ett inhemskt språk eller engelska förstås 🙂

    • Han är engelsman och om du är så duktig i det språket så är det bara att ge sig i kast med det! Det skulle vara spännande att höra vad du tycker om boken.

  4. Härligt att få ta del av tips inför sommarläsning och det är en verkligt go känsla med böcker som växer efterhand man läser. Tack också för fin poesi. Å´ så lite naturupplevelse, definitivt helt rätt tid för det, man vill ju helst var ute hela tiden mitt i den sommar som verkar ha landat hos oss. Men! Vilka djärva kossor! Stora djur, inte direkt att leka med. Tur de var snälla. 🙂
    Ha det gott!
    Kram ”din namne”!

  5. Brombergs förlag ger oftast ut bra böcker så denna måste jag absolut notera. Tack för tipset!

Kommentera

Etikettmoln

