Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Semesterminnen

Flyghall Kenya

Igår var det årets varmaste dag hittills. Då var jag tillsammans med en väninna ute i skogen och luffade, fikade, såg massor med liljekonvaljer, lupiner som snart, snart slår ut. Underbart.

Idag 9-10 grader, isig vind, kallt som tusan med andra ord. Har kollat en del gamla foton, upplevt semesterminnen än en gång. 2011 besökte jag Kenya, gjorde en rundresa där, ja, inte i hela landet, men i delar av det. När vi åkte buss förbi ”plattan” ovanför sa vår svenska guide att vi skulle flyga från den flygplatsen! Vadå, flygplats!?? Jag såg ingen flygplats, men förstod när det var dags att flyga därifrån. Bilden ovan är ”väntrummet”, det är förstås endast inrikesplan och inga stora plan. Vi var en grupp på cirka 15 personer tror jag, och vi kunde inte åka i ett och samma plan, så många passagerare tog inte planen. Inga säkerhetskontroller, det var bara att klättra upp i planet och sätta sig. En enda pilot som gärna tog sällskap av en av passagerarna som har flygcertifikat.  Vi överlevde det också!

flygplan Kenya (2)

Den resans stora behållning var besöket i en massajby och kvällen vi fick tillbringa där. Mörkret levde faktiskt upp till ”mörkt som i Afrika”, vi satt utomhus runt ett lägerbål och snackade, eller rättare sagt frågade ut värden om livet där i massajbyn. Grodor som kväkte emellanåt så vi knappt hörde vad vi själva sa, då fick vi resa oss och gå fram till vattnet där de fanns, då blev de ganska tysta… 🙂

En annan höjdpunkt var förstås djuren, dels de som levde ”överallt”, apor, zebror m.m som vandrade eller satt/låg utmed vägarna och givetvis i den stora naturparken där de stora vilda djuren levde. Vi såg ”the big five” (lejon, noshörning, buffel, leopard samt elefant)

lejonhona  nosis

Vad fågelarten här under heter det minns jag inte, men de var väldigt vackra att beskåda. Vandrade fram så stolta, spanade litet på oss och undrade om vi var farliga, fortsatte sedan att picka vad de nu fann där på marken.

pippi12

Girafferna gillade jag, ståtliga…

giraff

Sätter punkt här för ikväll, det är väldigt lätt att försjunka i reseminnen.

86/100 blogg100.mini

#blogg100, #Kenya

Kommentarer till: "Semesterminnen" (12)

1. Så fint att ha varma minnen att ta fram.

2. Vilken fantastisk resa att minnas!

• Ja, absolut! Trots många fina upplevelser från Kenya så tänkte jag ”aldrig mer Afrika” när jag åkte hem. Jag hade svårt för all fattigdom och så vi turister som bodde flott som tusan! Kontraster… Men jag är väldigt glad att jag har varit där och upplevt!

3. Många ställen man skulle vilja besöka. Någon nationalpark i Afrika vore inte så dumt.

• Jag satte upp som mål någon gång runt 2000 att jag ville besöka något land i Asien, något i Afrika, något i Sydamerika, Nordamerika hade jag redan besökt. Så långt har jag infriat ”drömmen”, men så hade jag även Australien med på den listan…. Men det är struket. Nu är jag pensionär och har inte den ekonomin, dessutom är det en väldigt lång flygresa… Tror dock att det är en väldigt intressant kontinent som orkar sig dit… Jag är glad för det jag upplevt. Nu får jag ta resor på litet närmare håll, Norge t.ex… 🙂

4. Per-Anders sa:

Låter som en spännande resa. Inte minst flygresan.

• Jo, spännande flygresa kan man nog säga… men allt gick utan missöden… Dom visste nog vad de gjorde, de afrikanska piloterna. Inte första gången de körde på turister, misstänker jag.

5. Vilket äventyr! Säkert oförglömliga minnen.

6. Härliga resminnen och fina foton! Kan tänka mig att det var lite nervöst med flygningen. Det värsta jag har råkat ut för var en flygtur i ett åskväder på väg till Lesotho. Botade minnflygrädlsa for ever.
    Ja visst är giraffer underbara djur!

7. Det måste ha varit en fantastisk resa!