Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Fotokurs och barnbarn

Alva maj 2016

Min systemkamera köpte jag tidigare i år hos Scandinavian Photo och de bjöd sina kunder på en kurs för att man ska kunna hantera inställningarna bättre i dag på fm. Givetvis nappade jag på det erbjudandet! Jag behöver litet påfyllning då och då, för mycket behöver repeteras, allt fastnar inte på en gång. Litet jämn påfyllning är inte alls dumt.

Under eftermiddagen var jag barnvakt till två små godingar. Emellanåt sken solen, men vinden var ganska kylig, i alla fall för småtrollen. Det är inte långa stunder de är stilla, jag hade fullt upp med att försöka fotografera storebror och ha koll på lillasyster. Lättare var det att rikta kameran mot lillasystern, för storebror vet jag att jag kan lita på. Han springer inte ut från trädgården! Mysigt!

89/100 blogg100.mini

#blogg100, #fotokurs, #barnbarn

Kommentarer till: "Fotokurs och barnbarn" (11)

  1. härligt med foto o kunskaper är aldrig fel =). kliar lite i kamera fingret nu o jaga lite småkryp igen. saknar studio fotograferignen men har man ingen ork för det i nuläget så finns det ju inte…..

    • Har du jobbat som fotograf?

      Jag vill ha mer tid för att lära mer, men behöver dessutom sådana här puffar för att komma framåt!

  2. Verkligen oerfekt att få lära sig kameran med hjälp av en kurs. Annars är det risk att man har en kamera med möjligheter som inte används.
    /P

    • Dom flesta av oss har nog kameror med en massa möjligheter vi varken nyttjar eller känner till. Jag har mycket att lära… men så har jag intresset just nu. Det gäller att passa på!

  3. Jag älskar att fotografera och barnbarn och djur är mina favoritmotiv. Ha en fortsatt trevlig söndag

    • Barnbarn är alltid ett populärt inlägg. Inte så ofta jag lägger ut de fotona här bara… men det händer… 🙂

      Djur är inte det lättaste, i vart fall inte de vilda. Min dröm är att jag ska bli så duktig så jag kan få fina fågelbilder när de flyger. Så man ser vingspetsarna tydligt. Vet inte om jag når dit någon gång! 😉

  4. Minns att det följde med en liknande kurs när jag köpte men Nikon men jag nappade dumt nog inte…

    Kram

  5. Hej, så spännande med en systemkamera, jag har aldrig vågat mig på att skaffa en för jag är så oteknisk och har svårt att följa instruktioner. Risken för att jag skulle använda autofokus till allt är ganska stor…Sen är den andra nackdelen storleken, jag vill ju ha en liten kamera i fickan jämnt för att kunna ta spontana foton, inte bara på planerade fotoexkursioner. Men visst är det skillnad på kvalitet! Ha en fin första sommarvecka!

    • Det blir ofta väldigt fina foton även i kompaktkameror. Tidigare hade jag en liten som jag alltid hade med mig precis som du skriver. Numer har jag mobilen, funderar på att köpa en ny liten Olympus, men har inte kommit till skott än. Men man kan göra mer med fotot om man har en systemkamera, helt sant, och det finns sååå himla mycket att lära i ämnet! Om man vill och har energi till det!

  6. Låter som en härlig dag. Sådana är guld värda.

Kommentera

Etikettmoln

