Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Partiledardebatten

blomma1

Under tidigare partiledardebatter har jag faktiskt förstått vad politikerna menar när de argumenterat även om jag inte samtyckt. Ikväll gör jag inte det. Mycket floskler ”ta ansvar”, ”ordning och reda”, ”enkla jobb” är bara några av dem. Under tidigare debatter har jag i regel förstått vad partiledarna har avsett, men ikväll funderade jag ibland hur de tänkte. Tex när vissa politiker uttryckte det som om det är tillåtet att enligt lag kasta sten på poliser! Det är det givetvi inte och har inte under modern tid varit lagligt, vad jag vet, att kasta sten på någon i vår svenska demokrati!

Snacka om hetsig debatt! Pajkastning på varandra, tack och lov att programledarna styrde upp det på ett bra sätt, tyckte jag till en början. Efter halvlek så tyckte jag det gick över styr, flera snackade i mun på varandra, det tog tid innan partiledarna lyssnade när programledarna försökte styra upp. Man kan definitivt inte kalla det för informativ debatt. Vad är syftet med dessa debatter? Ska de vara skådespel med givna repliker i stort sett…

Som ni säkert listat ut tyckte jag inte det var en bra debatt. Varför? Ja, det kändes väldigt stressigt och uppjagat, alla partiledare ville föra samtalet och sina idéer till maximum. Ingen tid för reflektion av vad motståndarna sa, ingen bättre eller sämre än någon annan.

De läsare som har läst min blogg under längre tid vet att jag har mina sympatier inom vänsterblocket. Mig förvånar det att endast någon partiledare (Sjöstedt om jag minns rätt) endast  snuddade vid problemet med alla miljoner som försvunnit från skattekassan via skattesmitarna! Det diskuteras alltid försämringar för de som har det sämst, medan  rika knösar som fört ut massor med pengar till Panama-bolagen får ta hem dem nu utan straff och utan att beskatta dem nu när risken för upptäckt blev överhängande.  Dessa skattepengar borde in i statskassan, där skulle de göra väldig nytta. Samhället behöver dem, det borde vara våra gemensamma pengar.

Det var länge sedan jag överhuvud taget loggade in på mitt Twitterkonto, men ikväll gjorde jag det. Inte hann jag läsa varken alla eller hälften av alla kommentarer som kom relaterat till partiledardebatten! Det var hetsigt även där och det gällde att få fram sin åsikt, istället för att tänka efter vad andra skrev. I vart fall var det de som syntes! Åsikter finns det gott om. 🙂

Min reflektion blir: Blir debatterna sämre med så många aktörer? Frågan är hur man löser det i så fall, de är alla valda i demokratiska val för olika partier.

90/100 blogg100.mini

#blogg100, #partiledardebatt

Kommentarer till: "Partiledardebatten" (8)

  1. Jag upplever det som om partiledare aldrig lyssnar på andra utom kanske för att få in en sarkastisk replik. Jag finner debatter tråkiga. Det är bara reklammonologer för det egna partiet

    • Att det är (och har varit tidigare också) reklammonologer för egna partiet håller jag med om. Det är väl också litet tanken bakom debatterna. Att de ska få ut sina budskap, samtidigt som de bemöts av motståndarna. Det stör mig inte, tvärtom, de ideologiska skillnaderna behöver diskuteras.

      • Men man diskuterar inte, det lyssnas inte utan man bara rapar ut info som en papegoja

      • Precis, det var det som var det stora problemet igår! Tidigare tycker jag det har funnits litet mer sans, förnuft och framförallt humor. Humorn saknade jag helt o hållet igår.

  2. Per-Anders sa:

    Jag har slutat att se Agendas partiledardebatter. Debatten igår såg jag bara korta fragment av. Agendas partiledardebatt är ett hot mot demokratin. Den enda funktion den har är som underhållning för respektive partiers funktionärer. ”Vanliga” medborgare med vagt politiskt intresse får inte svar på några frågor i partiledardebattens pajkastning. Risken är att SD gynnas av detta med sin vilseledande populism.

    • Jag kan bara instämma i att alla dessa debatter som går ut på att fördöma, förlöjliga, förnedra osv. någon annan debattör får motsatt effekt. Stor risk att politikerföraktet växer än mer. Det är ett hot mot demokratin, ja, helt sant.

  3. Ingen vågar ryta åt dem som smiter från skatterna, dvs de riktigt stora svenska företagen… det kanske inte skulle ge något resultat heller.

    • Tror du att de försvinner till andra länder då? Jag har svårt att tycka att det är acceptabelt att de med mest pengar lever på andras ärlighet.

Kommentera

Etikettmoln

