Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Utrota mjölkbönder

penseer

Hur är tanken bakom sänkningen av mjölkpriset? Det sägs att det produceras mer mjölk än som efterfrågas. Beror det på oss konsumenter? Importeras det mjölk, eller hur är det möjligt med den ökning av invånare landet har haft de senaste månaderna. Antal mjölkproducenter måste minskas, är budskapet.

Det är inte priset till oss konsumenter som minskas utan till producenterna, mjölkbönderna alltså. Jag har sett diverse upprop på Facebook om detta och instämmer i att det är mycket arbete bakom 1 liter mjölk för den lön för mödan bönderna får. Jämför det gärna med vad t.ex 33 cl Lokavatten i flaska kostar, visst är det knepigt? Ingen rim och reson.

Är det verkligen möjligt att det produceras mer mjölk i landet än vad vi konsumenter lyckas göra åt med? Någon som vet? Med ökad oro i världen kanske även vi i Sverige borde se till att vara självförsörjande vad gäller mat. För mig känns det viktigt!

92/100 blogg100.mini

#blogg100, #mjölkpris, #mjölkbönder

 

Kommentarer till: "Utrota mjölkbönder" (16)

  1. Det exporteras mindre mjölk. Kina som köpt mycket köper inte samma mängder tex. Om man ser till invandringen så använder människor från dessa länder inte speciellt mycket mjölkprodukter så de spelar nog mindre roll 🙂

    • Trots allt tror jag de använder mjölk i matlagning även om de inte så ofta dricker komjölk. Invånarantalet har stigit massor, sägs det, så något bör det väl märkas… OK, jag visste inte att vi exporterat mjölk till Kina. Har de inte egna kor i detta mastodontland? 😉

      • Tror det är mjölk i form av mjölkpulver.
        Jag har kollat en massa recept från de länder som vi tar emot mkt flyktingar från och har inte alls sett mjölk användas i mat. Kanske i form av surmjölk som yoghurt men inte annars. Många söderöver är ju även naturligt laktosintoleranta

      • Ok. Jag har alldeles för dålig kunskap i ämnet för att veta… trots att jag är bonnadotter! 🙂

  2. Jag vet vad det innebär att producera mjölk och nog måste det vara något som är fel när man inte kan försörja sig på att producera en dryck som är både nyttig och användbar till mycket. Kan vi betala för vatten kan vi betala för mjölken. Min personliga åsikt är att vi ska sluta köpa vatten i flaska om det inte är nödvändigt eftersom vårt kranvatten är drickbart. All plast vi använder i tid och otid förstör ju miljön och nog borde vi se till att vara självförsörjande. Bonne eller lantbrukare som det heter är inget dumt yrke i det sammanhanget iallafall. Förresten låter det väldigt konstigt att mjölkkonsumtionen skulle gått ner i vårt land?

    • Absolut. Jag köper väldigt sällan vatten på flaska. Gör det om jag glömt ta med mig vatten när jag är ute och kör bil längre sträckor, eller när jag har gäster jag vet ”vill” ha vatten på flaska. Jag är emot den här hysterin att vatten på flaska ska vara bättre än kranvatten. Vi har jättebra kranvatten, att köpa vatten på flaska är en av alla miljöbovar som vi lätt kan minska ned på. Eller t.o.m utrota utan problem.

  3. Jag saknar också fakta. Det är så svårt att följa debatten.

    För några år sedan försökte jag leta fakta om mjölk och latte. Med tanke på hur mycket laffe vi dricker idag så lär mjölkkonsumtionen ha ökat. Jag letade fakta om näring mm. Det var i de närmaste omöjligt. Vid varje faktakoll och källgranskning som kom jag hela tiden till mjölkindustrin. Hittade ingen oberoende fakta.

    • Intressant det du skriver! Oberoende fakta är en bristvara ibland… Kaffe med latte, ja, inget jag dricker, men många andra gör det så nog borde det vara en faktor till att vi åtminstone inte minskat mjölkkonsumtionen.

  4. Ingrid Jönsson sa:

    faktiskt så var det ju vid en tidigare långt mindre mjölkkris, som latte-drickandet gjorde att konsumtionen ökade igen.
    Jag har läst det ni skriver, och något riktigt enkelt svar har jag inte heller, förutom det att det största mejeriföretaget i Sverige är ett multinationellt företag som spelar på flera andra arenor än den svenska. Den svenska mjölkproduktionen är förhållandevis dyr för dem, med vårt djurvälfärdssystem, gmo-fritt foder, obligatorisk betesgång etc. så de vill nog på så sätt visa att de hellre låter sina andra medlemmar producera mjölk, då till ett lägre pris. Det här är ju såklart heller inte hela sanningen, för man är lika missnöjd med mjölkpriset i andra europeiska länder som t.ex. Tyskland. Jag kan heller inte svara på om det konsumeras mindre mjölk, eller mejeriprodukter, det finns ju verkligen massor av olika produkter, men när man sparar in på mjölken till barnen i skolan lär de sig dricka något annat, och då dricker man sedan heller inte mjölk när man blir vuxen.
    Senast idag läste jag någonstans att LRF-mjölk är på gång med kampanjer som ska få oss att dricka mer mjölk, och hos mig i Skåne, har Skånemejerier f.n. under en längre tid en ostkampanj, just för att få upp ostkonsumtionen. Osten är ju också en liten bov i dramat, vi har i likhet med andra mejerivaror en mängd ostar, och hur många av dem är egentligen svenska? Det är inte lätt att vara konsument, man får vara kritisk och lära sig att läsa på förpackningarna, en svensk flagga räcker inte, det ska stå ‘från Sverige’ för att vara trovärdigt och ibland är det inte så lätt att se, Ökad kunskap behövs också hos konsumenterna för att man ska förstå dilemmat med att köpa svenskt eller importerat, vill vi ha ett levande lantbruk, nej, jag vill vara ännu tuffare, ett levande LAND, så är det mycket viktigt att vi värnar om det svenska lantbruket, som är en betydande del, både av vårt samhälle och ur livsmedelssynpunkt.

    • Tack för ett långt svar. Förstår det är ett komplext problem… Jag försöker bli bättre och bättre på att köpa svenskt både när det gäller mat o kläder. Kläder är svårare än mat… Nog är det konstigt det ska vara så. När det gäller mat ska jag fortsätta läsa etiketter, men ibland inte lätt det heller när texten är så liten att jag inte kan läsa den utan förstoringsglas!

  5. Jag har ingen större koll på hur mycket mjölk som används, men nog är det konstigt att mjölkbönder ska få en sån usel betalning för något som är så viktigt och nyttigt. Vad gör vi om vi inte har mjölkbönder kvar längre? importerar till ett högre pris? Kram

  6. Vi har ett nystartat mejeri i Värmland som har högre pris men som ändå har blivit en stor succé. Jag betalar gärna extra om jag vet att det är närproducerat och att bönderna får ordentligt betalt för mjölken.

    • Det låter sunt. Jag skulle också köpa sådan mjölk, men vad jag vet så har vi inget sådant mejeri här Intressant dessutom att det gjort succé!

  7. Globalt produceras det överskott av mjölk, men Sverige är inte helt självförsörjande! Medvetenhet, konsumenter…

Kommentera

Etikettmoln

