Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

tulpan

Underbart sommarväder även idag. Svensk sommar är härligt, men visst behövs regn. Men vi behöver förstås inte få lika mycket som de fått i Paris eller delar av Tyskland. Måttlighet är det som önskas.. 🙂

Under de här fem första månaderna i år har jag haft det bra, men flera vänner och/eller bekanta t.ex vänner till mina vänner har fått cancerdiagnoser. Inget bra. Är det månne tecken på att jag åldras, sjukdomar och fler och fler krämpor smyger sig på oss människor ju högre ålder vi når. Visst är det så. Som väl är så har cancerbehandlingarna gjort stora framsteg de senaste åren. Idag mötte jag en väninna jag umgås med sporadiskt, vissa perioder ses vi ganska ofta, andra perioder blir det långt mellan gångerna. Hon berättade att hon drabbats av cancer och står inför x antal strålbehandlingar. Så tråkigt, så onödigt tycker jag… Vi ska träffas en dag under månaden och snacka i lugn och ro om både det ena och det andra. Det känns bra.

För övrigt har jag pysslat en del inomhus dag, suttit ute i solen och läst drygt en timme, planerat inför helgen då barnbarnen ska vara hos mig. Det ska bli jättekul, jag hoppas på finfint väder.

Ha en god helg till er alla! Får se om jag får iväg något inlägg i morgon, jag är faktiskt nära slutet på blogg100 så det vore ju själva den om jag inte skulle lyckas med det. På återhörande! 🙂

95/100 blogg100.mini

#blogg100,

Kommentarer till: "En av alla dessa dagar…" (24)

  1. Det är tyvärr fortfarande en vanlig sjukdom. Jag har förlorat flera vänner i den sjukdomen de senaste åren. Men forskningen gör framsteg och fler kan botas eller få bromsande behandling. Jag fick diagnos och behandling för ca 13 år se nu (prostatacancer) och är ett levande bevis för att man kan bli helt botad.

    • Det är nog så livet är för de flesta. Jag har haft tur och haft både familj, släkt och vänner där sjukdomar av allvarligare art har hållit sig borta med något undantag. 60-65 år och äldre börjar kanske största riskåldrarna… Med stigande ålder är det förstås som drabbas. Tråkigt.

      Vad skönt att du blev botad. Cancern kanske upptäcktes på ett tidigt stadium…

  2. Jag har svårt att förstå hur såna där översvämningar kan ske. Så galet mycket vatten!

    • Ja, naturens krafter är svåra att förstå ibland. Vatten och eld, brukar jag säga, är väldigt vackra och rogivande så länge de håller sig där de förväntas (ska) vara. Går de utanför det är det fasansfulla krafter!

  3. Alla åldrar drabbas av cancer, en så tärande sjukdom jag kom allt för nära när min syster dog av lungcancer 49 år gammal. Otäck sjukdom och ruskig behandling som inte alltid hjälper.

  4. Min syster var så klart väldigt sjuk, jag sa till all personal ”ge henne hur mycket smärtstillande som helst, hon kan flyga, det gör inget bara hon inte har ont”. Hon var med och smärtfri in i det sista, kramade min hand när jag pratade med henne och dog lugnt i min famn med ett stadigt tag i min arm. Jag sa till henne tidigare under dagen att ”jag skulle följa henne hela vägen fram”. Det gjorde jag och hon var trygg, lugn på samma vis som när hon kom springande som barn, rädd av en mardröm för att krypa ner i min säng. Hon var min lillasyster …

    • Det låter väldigt fint om än tragiskt.

    • Så smärtsamt rörande. Känns i mitt bröst att läsa detta …<3

      • Det var en fantastisk själslig upplevelse för mig och även min man. Jag var kolugn och sa efteråt att det kändes som om jag har gjort detta hela mitt liv, som om jag var van att sitta invid dödens väntrum och vara stark. Både min man och jag hade båda upplevelser vi inte kan förklara, ensamma var vi inte i rummet. Jag känner mig tacksam som fick vara med min
        syster. Sorgen kom någon dag senare som en förtärande flodvåg. Ibland är livet outhärdligt och likväl flyter vi upp och lever igen i ett nu vi mår bra i.

      • Så fint ❤

  5. Usch … Det känns som att cancerdiagnoser har ökat, eller är det inbillning. Har inte en aning om det hänger ihop med ålder, att man nu hör talas om det oftare? Eller är de som drabbats mer öppna med sin situation än förr?
    Hänger det ihop med världen vi skapat oss att leva i, förgiftat på så många olika sätt?
    Det rimmar illa med förutsägelsen att vi lever längre och längre, om vi samtidigt skapar oss en tillvaro som gör oss sjuka …
    😦

    • Jag tror att det beror på ökad livslängd.

      Jag hörde på radion i veckan att man tror att den första person som kommer att uppnå 120-årsdagen redan är född. Hisnande tanke, tycker jag. Då behöver samhället alltid ange aven vilket hundratal i alla offentliga dokument och statistik. Annars blir många kallade till skolstart m.m.

      • Himmel … :S
        Men jag tror att du har rätt. Jag tror det är av samma anledning som vi har ökad demens bland gamla. Förr gick människor bort innan det blev så illa. Nu kan äldre och anhöriga få leva många år med demens, och allt som följer med det …

      • Så är det förmodligen. Vi botar så många sjukdomar och därmed blir det andra sjukdomar som blir de som drabbar oss.

      • Så är det säkert. …

  6. Bevare mig för att börja om igen hahaha!

  7. Vi har all anledning att vara tacksamma så länge vi är friska.

Kommentera

Etikettmoln

