Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Muhammad Ali

maskros

Muhammad Ali är död och som många kända  hyllas han. Han såväl som andra hade säkert goda sidor, det har vi litet till mans. Det är dock inte det jag minns av honom. Jag var barn, 15-årsåldern kanske, i så fall tonåring. Jag hejade på Ingo givetvis när det var boxning. Sedan visade det sig att Floyd Paterson var en sympatisk person trots att han lyckades slå Ingo åtminstone en gång. Det här med boxning och då Ingo var inblandad engagerade hela familjen och föräldrarna var tvungna att lova att väcka mig o mina äldre bröder mitt i natten för att samlas runt radion. När Floyd hade slagit ut Ingo gick jag upp till sängen och grät en skvätt innan jag somnade. Om Ingo mötte M Ali är jag inte ens säker på, men tror Ingo gick på pumpen där och blev utslagen! Rätta mig den som har kunskap!

Apropå Muhammad Ali så var han en duktig boxare, för övrigt minns jag inte så mycket positivt om honom. Stor i orden var han och det gick inte hem hos mig… tror han satt inne någon omgång också… Jag minns faktiskt bara en positiv sak om honom och det var just att han var duktig som boxare. Han drabbades av sjukdom tidigt och har väl inte haft så roligt liv på slutet kan man tänka. R.I.P Muhammad Ali, vila i frid…

Men så fort en människa är död glöms allt annat i regel och det kanske är bra. Kanske har jag kort minne, kanske har han gjort en massa bra saker också. Jag har varken haft tid att läsa om honom eller lyssna på några nyheter sedan i morse.

Dagen idag har varit underbar tillsammans med mina barnbarn. Har dock ingen rutin på att få dem att somna smidigt. Ikväll ville de i vart fall inte hem till mamma… men de ville inte sova! Nu är det dock  bara jag som är vaken i den här lägenheten.

96/100 blogg100.mini

#blogg100, #Muhammad Ali, #Floyd Paterson, #Ingo

 

Kommentarer till: "Muhammad Ali" (8)

  1. Jag tillhör de få som inte är ett dugg idrottsintresserad. Känner sällan till kända idrottsnamn, men Muhammad Ali känner jag till bara för att han var så otroligt känd … Annars var han egentligen ingenting för mig. Minns honom enbart som en otroligt kaxig och gapig typ, det lilla jag råkade se av honom på TV …

    Som sagt, är inte mycket för någon idrott egentligen, men boxning avskyr jag. Skulle aldrig kunna fälla tårar i något idrottsligt sammanhang, vare sig förr eller nu.
    Mina tårar föll istället vid tillfällen som när Elvis Presley sjöng med sin vackra stämma … för att inte tala om hur jag grät när han gick bort … 😉

    Om jag fick bestämma – vilket jag misstänker att många är glada över att jag inte får 😉 – skulle inte boxning klassas som sport. Begriper mig inte på en s.k. ”idrott” som går ut på att man ska slå ner sin motståndare så att han inte kan resa sig upp.

    • Boxningen var så stor då att t.o.m jag drogs med och mina föräldrar. Mina föräldrar var inte idrottsintreserade, men mina bröder. Boxning borde förbjudas,tycker jag idag. Den har bidragit till alldeles för många allvarliga skador.

  2. Per-Anders sa:

    Man kan fundera på det här med boxning som idrott. Många skadas för livet av huvudskador de får i samband med sitt boxningsutövande. Frågande är om man kan kalla boxning för idrott överhuvudtaget.

  3. M Ali har alltid varit en ”intelligensbefriad gaphals” i mina ögon – ända tills jag nyligen såg en dokumentär om hans liv. Den gav mig en helt annan uppfattning!

    Du hittar den här: http://www.svt.se/dox/storst-bast-och-vackrast-muhammad-ali

  4. Boxning är en fascinerande och märklig idrott. Och Ali satt inte inne, däremot blev han av med sin mästartitel pga att han inte ville strida mot FNL i Vietnam. Vilket hedrade honom.

Kommentera

Etikettmoln

