Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Äldrevård

lila

Det ena ger det andra, döden har jag varit inne och snuddat vid i bloggen. 🙂

I media hör/ser vi talas om vanvård av äldre, äldre som sänds hem från sjukhus utan att någon är underrättad. fasansfulla liggsår, äldre som blivit bortglömda av hemtjänsten osv, osv i all oändlighet. Detta händer och ska givetvis lyftas fram, diskuteras, det finns givetvis inte några ursäkter för att sådant sker i ett civiliserat samhälle.

Samtidigt vet vi att mänskliga faktorn är en faktor som inte går att rationalisera bort. Endast se till att systemen/rutinerna är vattentäta, eller är så vattentäta som de över huvud taget går att få.

Vi är många som säger att måtte jag slippa bo på äldreboende eller att ha behov av hemtjänst! Det säger jag också. När jag säger det så handlar det om att jag vill inte bli så dålig att jag behöver flytta till äldreboende, vem vill det? Jag vill vara oberoende, att kunna sköta mig själv hjälpligt. Att få hjälp med städning och tvätt av kläder kan vara bra om jag inte klarar det. Men att behöva få hjälp med att stiga upp från sängen, lägga mig, vända på mig, toalettbesök m.fl. primära behov det ryggar jag för.

Så tänker jag, så har säkert massor med människor tänkt före mig. En del har lyckats klara sig utan sådan hjälp, medan en liten del av befolkningen behöver hjälp av samhällets tjänster på ålderns höst. OM jag blir så dålig och hjälpbehövade hoppas jag få plats på äldreboende eller hjälp av hemtjänstpersonal. I och med att jag arbetat inom vården under många år och sett många olika personal vet jag att de flesta arbetar där just för att de valt just det yrke de har, att de tycker om att arbeta med människor. Visst finns det några som inte är lämpliga enligt mig, några som varit lämpliga, men har slitits ut och därför orkar inte ge det de en gång gjorde. Men, som sagt OM jag blir så hjälpbehövande är jag inte ”rädd” för den vård som ges på de flesta ställen. Däremot skulle jag önska att personalen hade mer tid, att det fanns mer social aktivitet och stimulering för de enskilda boende för inom det området brister det överallt. Å andra sidan, bor man på äldreboende som det ser ut idag, så är det inte så många som skulle orka med många aktiviteter, utan mer någon timme/dag, misstänker jag.

Det här är egentligen ett brinnande aktuellt ämne, jag återkommer inom närmaste tiden med en annan vinkling på äldrevården. Tills dess får du gärna skrivna några rader hur du tänker runt dessa frågor.

97/100 blogg100.mini

#blogg100, #äldreboende, #hemtjänst

Kommentarer till: "Äldrevård" (6)

  1. En fråga som kan vändas och vridas på i det oändliga… Med flera personal på äldreboenden, bättre arbetsscheman (= Inga delade turer! Ska det vara så svårt att ta bort)?, lyhördhet om hur den boende vill ha det och medkännande, engagerad personal skulle göra en del.

    • Tyvärr handlar ”allt” om pengar i dag. Önskvärt vore förstås att kvalitetsbegrepet fick vara vägledande. Om det funnes mer personal så skulle de delade turerna försvinna automatiskt och just det du pekar på skulle lösa sig automatiskt. För nog finns det massor med engagerad persoanl. Många ger betydligt mer än de själva mår bra av i slutänden. Ja, det är min upplevelse i alla fall.

      • Det har du rätt i, men tyvärr finns en del personal som bara jobbar där för att få en inkomst. Hen engagerar sig inte i sitt jobb utan försöker på alla sätt att komma undan. Långa rökpauser, inte svara på ringningar, suckar och drar fötterna efter sig. Hen är där bara för att det inte finns annat jobb att få.
        (Jag har jobbat en kortare tid på ett äldreboende i glesbygd och det är där jag tyvärr sett detta. Det var bara en… men hen gjorde intryck).
        Men det finns också fantastiskt, positiv och arbetsglad personal. Som orkar och entusiamerar andra. En del unga är som gjorda för jobbet, men slutar ofta och söker sig till annat.
        Och… jag hoppas att många med utländskt ursprung kommer in i äldrevården. Vi behöver dem. Mera, ju längre tiden går.

      • Jo visst finns sådana också och det är inte bra. En enda… tyvärr… det negativa är mycket starkare än det positiva. Fem gånger säger någon, andra säger att det behövs betydigt fler positiva saker för att överglänsadet negatia. Mer konkret – om en är sådan negativ och trög person som du beskriver behövs det fem eller fler för att ”folk” ”medarbetare” eller vad du vill ska uppfatta det som positivt! Tror att det finns felplacerade personer i alla yrken, människor som önskar att de vore någon annanstans. 🙂

  2. Jag har i grunden en positiv syn på äldreomsorgen i Sverige. Jag har sett hur det fungerar i hemtjänst, vårdboende m .m när släktingar har mött omsorgen där.
    Det som jag framförallt inte har varit nöjd med är maten som serveras på de flesta håll. Det finns undantag och jag önskar att alla gamla kunde få god mat lagad på plats.

    • Det kan jag instämma i. Tror det är de som får mat via hemtjänsten som drabbas mest. Jag har arbetat inom äldreomsorg cirka 20 år och då köpt samma sorts mat som serverats till de gamla. Så gott som dagligen! I regel mycket gott, ibland skulle jag önska de vore litet djärvare med kryddor.

Kommentera

Etikettmoln

