Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

livboj

Adobes bildhanteringsprogram Lightroom är inte enkelt, men superbra när man väl lärt sig luska ut hur man redigerar sina bilder.

Jag fick litet inblick i programmet när jag var på fotokurs i april månad. Har sedan  kört en testversion (gratis) under en månad. När den månaden tog slut ville  jag skapa en prenumeration månadsvis, men något gick snett i registreringen. Jag hade fyllt i allt rätt men inte ändrat från USA till Sverige som hemland. Det gick inte redigera. Jag hade kontakt med Adobe via chat och de sa att det går inte att ändra utan att jag får skapa ett nytt Adobekonto. Problemet är ju att jag kan skapa hur många konton som helst, trots allt har jag samma personnummer och då blir det problem, förstås.

OK, då köpte jag programmet på cd-skiva,  fick hem det idag, installerat det. Men inte är funktionerna likadana som det online… Man redigerar inte på samma sätt…. Det känns som att börja från början igen.Irriterad blir jag! Känns inte alls kul, jag hade lärt mig en del på web-versionen och gillade det skarpt!

Varför i helsike går det inte att ändra sitt hemland. Det står att man får ringa om det är problem för att få hjälp, men jag fixar inte engelskan så bra så jag vill ringa till USA. Dåligt av Adoobe som säljer sina program även här inte kan ha en svensk hjälpsajt!

Får se om jag lyckas lära mig att gilla cd-versionen!

 

PS! Jag kom kanske något på spåren när jag redigerade bilden ovan! 🙂 Har jag tur så får jag det att fungera som webversionen gör… men många timmar har fått till detta ”kära” besvär under kvällen!  Nu ska jag ut på en kvällspromenad så även stegreäknaren får sitt innan midnatt. Det är mycket att tänka på när man är pensionär… 🙂

99/100 blogg100.mini

#blogg100, #lightroom, #Adobe

Kommentarer till: "Ska jag kunna bli vän med Adobe?" (10)

  1. Åh, det är så jobbigt att börja med ett nytt program! Bara att byta från Photoshop 7 till CS på Mac är ju jobbigt…
    Synd att det råkade bli så knöligt med Adobe för dig.
    För övrigt är Gimp gratis och är ett förträffligt grafikprogram, bara som ett tips. Själv orkar jag inte byta, jag är så van med gamla photoshop 🙂

  2. Jag har tyvärr samma erfarenhet som du. Ja, inte det program du skriver om, men i allmänhet. Det är så enkelt när man vill köpa, men att sen få lite hjälp när det inte blivit som man tänkt sig är det lögn att få tag på en vettig människa som kan hjälpa till. Mycket dåligt! Visst har vi mycket att tänka på vi pensionärer. Kram

    • Jo det är svagt av så stora bolag. Sedan funderar jag på varför i herrans namn det ska vara så svårt att ändra hemland! 🙂

  3. http://photofiltre.en.softonic.com/ har jag använt i flera versioner. Gratis. Tycker att den är superbra och fullt tillräckligt för en amatör.

    • Jag har också använt ett gratisprogram och tyckt det tillräckligt för mig som sällan redigerar, mer beskär.

      Men, jag blev förälskad i det här programmets möjligheter när jag var på kursen… och testat en månad, ja, då ville jag inte återgå till gratisversionen jag haft. Igår hade jag suttit för länge vid datorn, kom inte vidare i tanken. Konstaterat idag att det fungerar precis som webversionen gör nu. Enda skillnaden är att jag inte får uppdateringar och nya möjligheter. Det håller så länge det håller… Håller det länge så kanske jag inte fotograferar så mycket, beror nog på hälsan!

  4. Här är länken till Adobe Sverige: http://www.adobe.com/se/. Lycka till med Lightroom!

    • Knepigt! Jag sökte men fann inte det jag hade nytt av. Kanske var jag för irriterad för att lägga tillräckligt mycket tid på det. Tack för länken! Jag ringer kanske dem, lika bra att få landet ändrat, om det går att ändra. Han i USA påstod att de inte kunde göra det, men hänvisade inte vidare.

      Kan undra varför han inte hänvisade till svensk support?

      Använder du också Ligtroom? Jag får en känsla av att du känner till det programmet.

  5. Tänker skaffa adobe photoshop igen, som jag har haft som gratisprogram tidigare men som försvann i en uppdatering… Jag gillade den mycket och är inte alls lika förtjust andra gratisprogram.
    Trots att jag egentligen inte alls redigerar mycket. Jag gör mitt bästa för att få till bilden som jag vill ha den vid fotograferingsögonblicket istället.
    Får tänka på hemlandet senare vid registreringen, så att jag inte får samma problem som du har. (Förresten brukar jag be om hjälp av någon av barnen, det känns tryggast).

    • Jag litar på mig själv ganska långt vid sådana ”dataprolem”. Att ladda hem program och få igång dem brukar i regel gå smärtfritt. Gratisversionen gick smärtfritt…. men det var just betalningen med ett svenskt bankkort eller bankkonto som gick fullständigt i stå. Jag är litet som en 3-åring ”Jag kan själv”. 🙂

Kommentera

Etikettmoln

