Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Nu kommer regnet

falekvarnaigen

Tänk att jag redan i början av juni längtar efter regn. Väderleksprognoser har ”lovat” regn, men när det väl närmat sig så har solen i alla fall funnits där.

Längtar och längtar, men jag ser att naturen behöver väta, hör om skogsbränder, bara i ”mitt” län har vi haft sju skogsbränder i helgen som gick, torrt så det dammar i naturen. Ja inte bara dammar, det är som fnöske… Idag under fm var det helmulet här och det kom även litet stilla duggregn. Bra för naturen att ytan fick fuktas, innan större regnmängder kommer. Men det blev alldeles för litet av det. På fredag ska det komma mycket regn hos mig och östra Småland. Jag hoppas det blir så.

Samtidigt så trivs jag så himla bra i det väder vi har om jag bara ser till min egen ”känsla”. Så gott att bara gå rakt ut i tunna sommarkläder, vandra i solsken, sitta och läsa utomhus. Härligt.

Det här blev det 100:e inlägget i blogg100 i år, får se om jag fortsätter bloggandet dagligen eller om det blir litet mer sporadiskt. Ämnen finns alltid. Hörde på TV att Volvo nolltaxerat flera år i rad, de anställda betalat mer skatt än bolaget! Det finns pengar att hämta på andra ställen än bland de sämst ställda!  Litet kul blev det när det i slutet av rapporteringen kom fram att Volvo NU har betalat in skatt, sedan det blev känt för allmänheten. Det kan förstås smolka ned deras företagsmärke om det kommer till allmänhetens kännedom att de trots stora vinster ej betalar skatt! Bäst att tillägga att det inte verkar finnas något brottsligt bakom. Ett förlustår för sisådär 8-10 år sedan de dragit nytta av.

Städade litet idag, t.o.m under soffan, inte så vanligt. Där fanns en hel del, det visste jag för barnbarnen älskar att vara bakom min hörnsoffa och jag visste att de hade litet förråd med ”leksaker” där. Fann t.o.m en pipmugg med litet filmjölk i, som vi letade efter när föräldrarna hämtade barnen i söndags. Men jag hade ett svagt minne av att jag redan lagt ned den i deras väska med diverse saker som de har med sig när de ska vara hos mig ett par dagar. Blöjor, kläder, litet grejer de gillar osv… Därför letade vi inte mer efter den. Tur den inte blev liggande  längre. På söndag kommer både barn och barnbarn, undrar vad de små gillar att deras förråd under soffan är plundrat! Det har varit deras privata lilla område! 🙂

Avslutar blogg100 för 2016 här. Känns kul att ha nått målet!

100/100 blogg100.mini

#blogg100

Kommentarer till: "Nu kommer regnet" (15)

  1. Grattis till 100! Du har alltid intressanta saker att skriva om 🙂

    • Tack! Intressanta saker som filmjölk under soffan…. Du skriver underhållande, men jag tror inte du har så spännande saker under din soffa! 🙂

      • Jag ska kolla imorgon när jag städar men pipmugg – nja… det var många år sedan 🙂

  2. Vi har haft mycket regn tidigare men nu börjar det bli torrt även här i Karlstad

    • Skadar inte med litet väta från ovan ibland… men det värsta är att börjar det, så brukar det gärna hålla på länge och väl. Vi får se hur sommaren kommer att bli. Bara till att göra det bästa av hur vädret än blir.

  3. Bra jobbat! 🙂
    Jag kollade tidigare ikväll, och sade åt min fru att Mia nu bara har en kvar till hundra, hoppas hon nu inte missar det!
    Vädret blir vad det blir. Jag önskar mig alltid fint väder, varmt och sol, och har inte vett att ha dåligt samvete för det!

    • haha… du håller frugan uppdaterad angående mitt bloggande! Kul.

      Börjar det brinna runt knutarna hos dig så tror jag även du längtar efter häftiga, härliga regn! 🙂

      • Det har du kanske rätt i… Här i Österbotten är skogsbränder ovanliga, så jag har inte behövt längta efter regn.
        Dock klagar jag aldrig på värmen, vi hinner nog frysa på hösten 🙂

      • Blir det 30 grader eller mer kan jag klaga på att det är för varmt. Men hittills har jag inte klagat i år, min önskan om regn handlar mer om att naturen ska kunna behlla sin grönska. Trist om det blir sönderbränt redan nu.

  4. Grattis till 100 inlägg. Det är en bedrift att kunna skriva något varje dag under så lång tid. Jag har läst dem med glädje varje dag. För min del får du väldigt gärna fortsätta i samma stil. Torrt är det hos mig med, så här åker vattenslangen ut titt som tätt så inte växterna ska kolavippen. Kram

    • Som pensionär har det gått smärtfritt. Det var dagarna jag var på fotokurs som blev litet stressiga… 🙂 Kul att vi uppskattar varandras bloggar, det ger en inspiration att få kommentarer och att läsa andras tankar om ditt och datt.

  5. Grattis till ditt hundrade inlägg.
    Känner till det där med barnbarn. Hur fullt det blir och hur man kan hitta diverse saker lite överallt sedan de har åkt. Trots att man har letat i alla vinklar och vrår.
    Regnade det gjorde det i Falutrakten gjorde med besked i förrgår när himlen svartnade och ett kraftigt åskväder snurrade runt från olika håll Så skönt!
    Nu blåser det riktigt kyliga vindar. Det svänger i vädret.

    • OK. Så fick jag dig inplacerad i Sverige… Tidigare har jag inte fått ordning på om du bodde i södern eller norrut… 🙂

      Hoppas marken inte var så torr så allt bara flödade bort i avlopp…. I morgon ska det bli regn här, påstås det, återstår att se!

Kommentera

Etikettmoln

