Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Löser du korsord?

korsord

På det här korsordets nivå är jag, men kan förstås träna upp mig till högre svårighetsgrad!

Jag är ingen större korsordslösare. Ett korsord då och då försöker jag mig på och har så hela livet Min far löste många korsord under sitt pensionärsliv, ja ända upp till dryga 90 år. Sände in och vann ofta smågrejer. Lokaltidningens läsekrets var inte jättestor så det var inte så svårt att bli dragen där, misstänker jag.

Idag uppmärksammas det som nyttigt för hjärnan. Forskning visar att det förebygger minnesstörningar genom att olika kognitiva förmågor stimuleras. Det i sin tur tror man fördröjer demensen!  Att hålla hjärnan igång stimulerar hjärncellerna, hjärnan måste tänka och fokusera vid korsordsbry. I ett av Nordegren och Epsteins program i P1 togs detta upp för någon/några veckor sedan och då kom det fram en sak om korsord jag aldrig hört tidigare. Ett tips att man som korsordslösare kan börja med högra nedersta hörnet om man har svårt att komma igång med korsordet. Där är det ofta  korta och lätta ord beroende på att korsordsmakarna oftast får det hörnet kvar till sist och då gäller det att sy ihop det hela. Då är småorden förstås bra att ta till.

Det var nytt för mig, men vid närmare eftertanke gör jag så om jag inte finner något mitt i där jag oftast tittar från början. Upplever jag att korsordet känns svårt, ja, då finner jag ofta en öppning i nedersta högra hörnet!

Det sägs att vi kan påverka hjärnan genom att öva med roliga saker och sådant där hjärncellerna behöver jobba på, ja ungefär på samma sätt som vi kan behålla kroppens fysiska funktioner längre om vi håller oss rörliga och låter musklerna arbeta.

Så gott folk, har ni inget att göra, om livet känns trist osv… Ta ett korsord och kör igång. Börja med lätt och träna, om du är ovan, fortsätt sedan med svårare och svårare korsord, var budskapet i radioprogrammet.

Jag antar utmaningen – gör du?

#korsord

 

Kommentarer till: "Löser du korsord?" (19)

  1. Absolut. Jag gillar korsord och då ska de helst vara kluriga. Korsord med upp till tre ”ugglor”, eller hur nu svårighetsgraderna benämns, brukar jag låta vara. Det är inte roligt om det är för lätt.
    Min pappa löste också korsord. Men jag märkte att när han blev gammal så blev det inte så lätt. Till slut var han nere på barnkorsordsnivå… Lite sorgligt var det att se, men kanhända höll han sin hjärna igång ändå på så sätt.
    Just nu prenumererar jag på tidningen Land. Där finns ett lättare och ett svårare.Det svårare löser jag gärna. Oftast går det, men inte alltid. Rekommenderas!

    • Du har tränat mycket förstår jag. Jag håller mig inte till de allra enklaste, men ganska enkla, annars tröttnar jag.

      Det förhindrar inte demens, men man tror väl att det kan fördröjas om man har kul och håller hjärncellerna i aktion.

      • Under de senaste dagarna har jag löst korsord i flera olika tidningar. Det är verkligen olika hur korsordkonstruktörerna bedömer sina korsord. Det som en anser är medelsvårt skulle jag klassa som enkelt, medan en annans medelsvåra är nästan hopplöst…

      • Då har din små grå där uppe fått jobba… 🙂 Det gör dem glada… Jo, säkert väldigt olika bedömningar… olika personer tänker olika…

  2. Nej men hustrun håller på med nåt hela tiden. Det lär hjälpa mot alltför tidig demens och det stämmer nog. Jag tränar hjärnan genom bloggande och språkstudier.

  3. Nja, jag ser nog korsord som ett tidsfördriv som jag sällan har tid med.

  4. Mannen löser korsord men jag har sällan tålamodet. Blir så frustrerad när jag inte kan. Däremot kan jag göra ett sudoko eller nian den att bilda så många ord som möjligt av nio bokstäver där mittbokstaven ska vara med i alla ord och ett ord betår av alla nio bokstäver. Kanske ska försöka mig på fler korsord i sommar.

    • Låter man korsordet en eller två dygn brukar man ofta se vad det är man kört fast på! 🙂 Men jag är definitivt ingen mästare på det… Jag behöver träna. Du får väl hjärngympa vad jag förstår av det du berättar.. 🙂

  5. Korsord är roligt men jag var bättre på det för så där tio år sedan. Höll på mer då i väntan på bussar och annat. Visst tränar man upp sig. Ju mer man löser ju mer klarar man. Av bilden att döma är du bra på korsord. Kul!

    • Det gäller nog att hålla det ajour. Nej, det är ett ganska lätt korsordstyp jag klarar ibland, ibland inte riktigt allt. Visst är det kul…men tålamodskrävande som någon redan nämnt.

  6. I lördagens Vasabladet finns det alltid ett korsord. Favoritsysslesättning på lördagsmorgnar tillsammans med hustrun. Intressanta och skojiga saker som korsord, språkstudier och annat håller säkert igång hjärnan på ett bra sätt, precis som en kul sport, i mitt fall pingis, det enda som får mig att röra på mig mer än nödvändigt.

  7. Åh, jag är så imponerad av människor som löser svåra korsord i en handvändning. Här blir bara någon gång ibland, för jag tröttnar snabbt när jag inte kommer på rätt ord. Däremot tycker jag om ”Words in a pic” på mobilen, där man ska hitta tre ord till en bild. Inbillar mig att det stimulerar sinnet för detaljer… Min mormorsfar lade alltid femtusenbitarspussel med baksidan upp, jag hade kvar ett par såna kartonger tills för ett par år sedan. En vän löser Melodikrysset varje lördag genom att endast lyssna på snabbgenomgången…

    • Words in a pic, det har jag inte träffat på. Pussel. Jag har tankar på att köpa ett 1.000-bitarspussel, men har inte kommit till skott. Det tar evigheter i så fall för mig att lägga, om jag klarar det. Jag har inte lagt annat än barnpussel på många, många år. Väldigt imponerad över din mormorsfar.Han hade nog lagt väldigt mycket pussel i sina dar, misstänker jag.

      Träning gör det mesta lätt. Träningär dock inte altid så kul!

  8. På sommaren så löses det korsord i min lilla stuga på Öland. Tidningarna som jag köpt under året sparas och när sedan stugan fylls av mina nära och kära så löser vi korsord. Väldigt kul när vi är många och klurar tillsammans. Annars så blir det mest wordfeud för mig. Nära till hand och roligt tidsfördriv.

    Härlig fredag till dig!

    Kram

  9. Jo då ! försöker allt ibland, roligt, men börjar man kan man ju inte sluta förrän det är färdigt

    • kanske det som är meningen. Har börjat på korsordet som fanns i gårdagens inlägg. Halvfärdigt, kanske något mer… Får se om det blir liggande, eller om jag tar tag i det igen!

Kommentera

Etikettmoln

