Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

rosaroet

I lördagsintervjun som sändes idag intervjuades Anna Kindberg Batra. Sedan hon blev partiledare har jag svårt att hänga med i hennes tankegångar. Inte blev det bättre i den intervjun. Hon slingrar sig, svarar i stort sett inte på många frågor som inte känns väldigt enkla.

Det som gjorde att jag inte förstod hennes tankegångar allra tydligast var när hon blev litet trängd på om hon tänkte ”släppa fram” Löfvén som statsminister efter nästa val om rödgröna blocket får flest röster. Det har varit självklart politikerna gör så så länge jag minns. Kindberg Batra säger i ena stunden att moderaterna kommer att rösta nej till Stefan Löfvén som statsministerkandidat. Sedan svamlas det på om obetydligheter, men hon pressas och till sist säger hon att väljarna måste få säga vilka partier som får deras stöd! Men valresultatet sa ju att rödgrönt vann… och det säger hon att hon struntar i!? Det låter så snyggt när hon säger att väljarna måste få säga sitt…. men i nästa stund verkar hon inte förstå att valresultatet är just att väljarna har sagt sitt.

Måtte inte den kvinnan bli statsminister. Nu är inte jag alliansanhängare, men om alliansen får flest röster tycker jag så klart att de ska få regeringsansvaret. Jag hoppas då att Annie Lööf blir statsminister. Hon verkar vara den som har bäst förmåga att tänka brett och framförallt nå ut med tydliga budskap, tycker jag.

Jag blir misstänksam mot Kindberg Batra… funderar hon på att samregera med Sd eller hur menar hon? Hon säger att rödgröna måste vara tydliga… det önskar jag också. Dessutom önskar jag att alliansen och framförallt Kindberg Batra blir tydlig. I dagsläget verkar hennes största uppgift vara att gnälla på regeringen och Löfvén.

Tack för att jag fått gnälla.  Det blev bloggrekord för mig idag, detta är det tredje inlägget för dagen! 🙂

#lördagsintervjun #Kindberg Batra

Kommentarer till: "Kindberg Batra i lördagsintervjun" (9)

  1. Hörde inte intervjun, men Kindberg Batra har jag också svårt för. Det känns som om hon samtycker alltför mycket med SD bl.a…

  2. Nu har jag lyssnat på intervjun och instämmer inte alls. Jag tycker att hon är tydlig, inte alls svamlande utan tar upp saker som är viktiga i för helheten i sammanhanget. Hon tar upp vad hon står för, vad hon vill gå fram med och vad hon förväntar sig av andra politiker.

    • Samma program, olika tolkningar, det har jag full respekt för.

      Förstod du hur hon tänkte när hon inte skulle släppa fram Löfven om rödgröna fick flest röster i valet. Det förstod jag inte ett skvatt av hur hon tänkte…

      • Jo, hon beskrev om hur man inte kan göra bedömningar utan att se till helheten, att man måste se resultatet först innan man kan ta ställning. Exempelvis så behöver det ju framgå om hur de som får flest röster avser att regera. Detta måste ju framgå redan innan man röstar.

        Löfven representerar ju enbart ett parti, inte de rödgröna.

      • Det låter på henne att hon är så mån om vad väljarna vill, hon vill framstå så. Då tycker jag det är väldigt ohyfsat att säga till det rödgröna blocket om de vill samverka för att få majoritet att det kan inte hon tänka sig. Då förminskar hon väljarnas vilja. Det skulle vara detsamma som att Löfvén försökte stopa alliansen från att bilda regering om nu väljarna har lagt majoritetsrösterna på det blocket!

        Vi har väldig olika åsikter om den kvinnan… jag tycker inte hon är tydlig… Jag vet inte hur jag ska tolka det hon sa, jag är litet misstänksam att hon vill hålla öppet för samverkan med sd ”i värsta fall” för att få majoritet. Jag hoppas jag har fel.

        Tack för dina synpunkter i alla fall! Det ger litet liv i tyckandet… 🙂

      • Jag har inte sagt något om vad jag tycker om Anna Kindberg Batra som person. Jag har bara kommenterar att jag tycker att hon var tydlig i intervjun, utifrån de frågor som hon fick.
        Jag uppfattade det som att frågan gällde minoritet-sammanhang, inte majoritet. Om frågan gällt vad som sker om S får mer än 50% av rösterna, kan frågan få ett annat svar.

        Jag tycker också att hon var väldigt tydlig med varför hon inte samregerar med Sd, där hon hänvisade till Sd:s politik.

      • Kul att du fortsätter diskutera, för jag är medveten om att jag kan bli envis till tusen.

        Nej, att ett parti får egen majoritet, det var inte frågan, det är ingen som tror i dagens läge med så många riksdagspartier och som de senaste åren har sett ut. Jag har lyssnat två ggr på programmet och uppfattade att frågan var om ”vänsterblocket” får majoritet om hon skulle släppa fram Löfvén i så fall. Om han lyckas bilda regering efter att partierna har pratat ihop sig så har jag svårt att se att Kindberg Batra ska kunna säga nej! Det kan hon i och för sig, men vad hjälper det.

        OK, jag börjar förstå hur hon tänker, i mina öron lät det dock som hon skulle sitta som ”gud fader” och vara snäll och godkänna eller litet taskig och säga nej tack. Hur som helst så kan jag inte tycka hon är tydlig. Det var hänt även tidigare jag inte förstått hennes tankegångar…

  3. AnneMarie Engblom sa:

    Reagerade precis som du när det gäller Kindberg-Batra idag!
    Vadå…släppa fram Lövén. Helt förvirrat!

Kommentera

Etikettmoln

