Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

sommarläsning

I måndags var jag på biblioteket och lånade litet sommarläsning. Rörgast av Johan Theorin, 1915 Stridens skönhet och sorg av Peter Englund, Gift med djävulen av Ramona Fransson samt Vävarnas barn av Per Anders Fogelström. Jag har länge, länge tänkt läsa om stockholmsserien, det är så länge sedan jag läste alla de böckerna att jag endast minns att jag tyckte de var väldigt bra. Nu är det alltså dags.

När jag kom hem från biblioteket så fick jag mail om att en nyutkommen bok jag bett dem köpa in nu hade kommit hem, den var reserverad på mig. Den boken, Bödlar. Liv, död och skam i svenskt 1600-tal av Annika Sandén hämtade jag igår.

Samtidigt som jag reserverade ovanstående bok tipsade jag även om en annan nyutkommen bok som jag vill läsa, Stalins dotter Svetlana Allilujevas märkliga och tumultartade liv av Rosemary Sullivan. De beställde den och även den reserverades i mitt namn. Så idag fick jag mail att den hade kommit hem och var klar för avhämtning. Tog mig en promenad dit och och hade boken med mig hem.

När jag så fotograferad samlingen så blev jag full i skratt. Tänk så mycket mord och elände det finns samlat i dessa böcker. Några är säkert lättlästa, medan andra kräver litet mer, antar jag. Hur som helst, jag misstänker att jag inte hinner läsa alla dessa innan återlämningsdagen om fyra veckor. Kommer nog att bli omlån, tur att den möjligheten finns (om ingen annan ställt sig i kö för just den boken). Intressanta böcker i alla fall, vill läsa dem alla.

#sommarläsning

Kommentarer till: "Tagit mig vatten över huvudet" (12)

  1. Om det blir en regnig sommar så kanske du hinner…

    • Hmm… vi får väl se… återkommer förmodligen med litet tankar om böckerna, i vart fall om jag gillat dem. Böcker jag inte gillar kommenterar jag aldrig eller väldigt sällan här.

  2. Böcker hör sommaren till och jag är redan inne på min andra! Har beställt flera från bibblan men många var det tyvärr lång väntan på…

    Serien om ”Vävarnas barn” läste jag för många år sedan men minns att jag tyckte mycket om den. Hoppas böckerna motsvarar förväntningarna!

    • Risken är förstås att man blir besviken när man läser om böcker man tyckt varit jättebra. Men jag tror faktiskt den här serien håller än.

  3. Oj, det var en hel del att arbeta sig igenom. I vanliga fall brukar jag hinna med en bok i veckan, och för säkerhets skulle blir det att låna tre böcker för en månad, då hinner jag oftast med litet marginal.
    Nu får du nog suga i och läsa vid både frukosten och middan 🙂
    Hoppas böckerna är bra!

    • Jag har alltid en bok på gång, men läser inte ens en bok i veckan… Jo, jag får lägga på ett kol! 🙂 Ingen av böckerna är speciellt tunna heller!

  4. Den enda bok av de du visar som jag har läst är Vävarnas barn, och den gillade jag. Kram

    • Fogelströms böcker (stockholmsserien) tror jag att de flesta i vår generation som gillar att läsa har läst. Ska bli trevligt att stifta bekantskap med den igen!

  5. Här fick man minsann flera spännande tips. 🙂 Tack för dem! Det är allltid kul att höra från andra vad de gärna läser och komma fram till vad man själv blir nyfiken på. Hoppas du får många härliga, sköna läsdagar i vår vackra svenska sommar.
    Kram

    • Jag kom just in från en långromenad. Naturen är så himla läcker nu! Jag njuter varje dag vid den här tiden på året!

  6. Spännande! Det vara flera av dina böcker som jag skulle kunna tänka mig att läsa. Men just nu så har jag tre böcker på gång, en när jag är i stugan, en hemma och en på jobbet. Borde kanske bara läst en i taget men …… 😄.
    Ha en finfin torsdag!

    Hos mig regnar det ett skönt sommarregn ☔️

    • Du måtte ha ett rörligt hjärnkontor som kan sortera. För mig räcker det gott med en bok i taget!

      Igår fick vi litet regn, men idag har vi solsken igen! Härligt…

Kommentera

Etikettmoln

