Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

blom

Att skjutvapen borde begränsas för allmänheten, alltså för de som inte använder det i tjänsten, tror jag många skriver under på.

Jägarna är en grupp som måste få ha vapen, men de borde kollas upp årligen, hur står det till med mentala hälsan och hur förvarar de sina vapen? Många som är ganska dementa har faktiskt vapen och det är inte bra. Det finns också psykiatriska tillstånd som folk kan drabbas av och då bör vapen dras in. Hur man ska lyckas stoppa vapen som köps via internet från utlandet är ett annat problem som de kloka måste fundera över. Så sent som denna eller om det var förra veckan stoppades ett vapen i posttransport här i Jönköping, inget litet vapen!

I USA verkar den allmänna meningen vara att det är en rättighet att ha vapen för att skydda sig. Det anser jag är helt åt skogen! Desto fler vapen, desto fler mord. Man läser bl.a om  små  barn på några år som skjuter ihjäl syskon under lek, utan att vilja eller förstå.

Strängare reglemente runt vapen har min åsikt varit länge, men det förnyas varje gång det sker skjutningar. I dag är det i engelska politikern Jo Cox som mördades under sitt politiska kampanjarbete för att Storbritannien ska stanna kvar i EU. Fruktansvärt, så onödigt… vi måste alla få kämpa för våra åsikter utan att dödas!

Att begränsa/förbjuda skjutvapen skulle förstås inte stoppa mördandet, men något skulle det förmodligen minska.

Vad är det för fel på mänskligheten som dödar sin egen art?

Kommentarer till: "Skjutvapen borde begränsas" (7)

  1. Jag håller med dig i allt du skriver.

  2. Jag är med skräckblandad nyfikenhet väldigt fascinerad av hur många tänker kring USAs vapenlagar. ”Jag måste ha vapen för att kunna försvara mig mot alla galningar som går runt med vapen”. I mina öron låter det som att di däringa jenkarna har lite otur när de tänker, i alla fall när det handlar om vapen 😦

  3. Det borde prövas med jämna mellanrum att de som har vapenlicens verkligen ska ha den, med tanke på vad som kan hända med en människa undre några år. Vi förnyar ju våra körkort och pass. Olagliga vapen är nog svårt att komma åt, men på nåt sätt borde det kunna vara bättre kontroll. Det finns klart regler hur vapnen ska förvaras men det är inte alla som bryr sig om det.

  4. Kan bara hålla med dig i allt du skriver! USA:s vapenlagar är ett tydligt exempel på hur fel det kan bli. Förvisso skulle inte allt dödande upphöra men jag är övertygad om att många skjutningar inte skulle äga rum.

  5. Jag köpte i ungdomen en bil av en snubbe, som jag sett i ett fylleslagsmål en kort tid tidigare, en riktig bråkmakare. Döm om min förskräckelse, då han, efter att överlåtelsepappren till bilen var skrivna, stolt förevisade sin imponerande handeldvapensamling, minst fem pistoler och revolvrar, den största lång som en underarm, skinande blank, och med kaliber som ett älggevär…

    Tänk om alla skulle ha vapen med sig i bilen, då skulle en massa människor som i misstag kommer ut bakom en triangel säkert bli skjutna av ilskna förare med förkörsrätt. Jag håller med, vapen och vapenlicenser är en knepig fråga, och begränsningarna skal vara strikta.

  6. Mänskligheten klarar tydligen inte av att hantera vapen överhuvudtaget. Det är rätt strängt i Sverige och det är bra så!

Kommentera

Etikettmoln

