Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Rädsla

rosorna

En av mina bloggvänner skrev om rädsla igår. Rädda kan vi vara litet till mans ibland.

Rädslan beror oftast på okunnighet! Tänk om vi små individer vore medvetna om det… och vågade närma oss det vi är rädda för! Jag tror livet skulle bli både roligare och enklare då! Mina tankar går osökt till rädslan för invandrare, en rädsla som tycks växa sig starkare i Europa.

Människor som möts med misstänksamhet, fientlighet, elakheter hur ska de kunna känna sig vänligt nyfikna på svenskarna och Sverige? Jag snackade med en ytlig bekant över en kopp kaffe på T-Centralen i väntan på tåget hem. Han berättade att han öppnat sitt hem för två ensamkommande flyktingkillar och upplevde sig att ha lärt sig mycket av dem, samtidigt som de har kul tillsammans. Jag tror denne person är en underbar person att landa hos, en vuxen förebild. Att tas emot med värme, humor och vänlighet måste vara det absolut bästa. Då blir de  vänligt sinnade till svenskarna och finner tillit – om de får stanna. Det vet inte de här båda killarna än.

Vilken vinst Sverige skulle göra om flyktingarna togs emot med värme så de kände tillit till oss svenskar. Då integreras de snabbare och kommer att ge mångfalt tillbaka.

När jag skriver så, så vet jag att vissa tycker att jag inte är klok! Men jag är ganska säker på det. Tänk dig själv, när du bemöts och behandlas väl, vilken tillit du får till de människorna… Blir du taskigt behandlad, självklart blir du misstänksam och har uppmärksamheten riktad på fel saker. Sedan finns det givetvis enstaka rötägg bland de som kommer till vårt land, precis som det gör bland de som är födda här. Det har alltid varit så, det kommer alltid vara så, tyvärr är det svårt eller omöjligt att komma ifrån det.

Att våga möta sina egna irrationella rädslor är inte fy skam! Är man utsatt för direkt hot mot livet, ja, då är rädslan givetvis befogad och man ska handla precis som kroppen signalerar – fly! Men det är en annan historia…

Kommentarer till: "Rädsla" (14)

  1. Jag är helt övertygad om att det lönar sig långsiktigt att ta emot flyktingar. Tricket är förstås att man lyckas få in dom på arbetsmarknaden. Det borde kunna ske smidigare och framförallt snabbare än det gör tycker jag.

  2. mormorkerstin sa:

    Kloka ord Mia!

  3. Men när vi reser på semester är ”utlänningar” trevliga men när dom hamnar i Sverige duger det inte. Märkligt

  4. Rädsla kan vara farligt och som du tror jag att den skapar mycke negativt i flyktingsituationen och även i andra sammanhang oss människor emellan. Det finns mycket att vinna på att våga ta itu med sina rädslor som ju ofta är obefogade. Du är visst klok, mycket klok. Det kan man om inte annat se på alla dina tänkvärda inlägg på denna blogg, så det så. 🙂

  5. Tycket du verkar alldeles utomordentligt klok!
    Mycket bra inlägg.

  6. Per-Anders sa:

    Jag tycker det är intressant att möta människor från andra länder och kulturer. Därför tycker jag det är kul att resa. De flesta som kommer från andra länder är vanliga människor som vi. De har lite olika vanor, bara. Det bästa sättet att komma över sina rädslor är att konfronteras med det man är rädd för.

    • Jag tycker också att människor från andra länder och andra kulturer är spännande att ha kontakt med. Vi lär av varandra!

  7. Det är intressant att träffa nya människor oberoende av nationalitet. Så mycket nya sakar man då får chans att lära sig! Sverige var inte helt problemfritt innan den stora flyktingströmmen kom, men det är de människorna som nu får skuld för allt dåligt.

Kommentera

Etikettmoln

