Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Rörgast

Rörgast

Litet märkligt är det att jag fick hem den beställda boken om Stalins dotters liv bara någon dag efter jag lånat Rörgast av Johan Theorin. Då var jag inte medveten om att den här bokens huvudperson befann sig under många år i Stalins Ryssland.

Det här inlägget handlar dock om Rörgast. Jag har tidigare läst Skumtimmen och Nattfåk av denne författare och gillat böckerna. Därför hade jag höga förväntningar på att den här boken. Tyvärr, blev jag besviken.

”Den gamle skutskepparen Gerlof Davidsson väcks mitt i natten av att det bultar på dörren till hans fiskebod. En vettskrämd pojke stapplar in och berättar om ett fartyg fullt av döende sjömän, och en galen man med yxa.” Så kunde jag läsa på baksidestexen och jag tyckte det lät intressant och i den stil Theorins böcker varit tidigare. Men det här blev en alldeles för blodig historia för att jag skulle gilla den. Jag läser mycket hellre en dokumentär om Rysslands blodiga historia än att väva in det i en blodig släktfejd för det är det detta handlar om. Handlingen utspelar sig dels i Ryssland som jag redan nämnt och dels på Öland.

Boken var tillräckligt intressant och lättläst för att jag skulle läsa ut den, men ingen bok jag kan rekommendera.

Betyg 2,5/5

 

Kommentarer till: "Rörgast" (4)

  1. Jag lyssnar på böcker nu för tiden och letade upp hans böcker i mitt register där jag skriver in vad jag tycker om de jag lyssnat på.
    Jag känner vagt igen handlingen, men kommer inte ihåg vad jag tyckte, och ser att jag inte gav betyd på böcker då. Får kanske ta och lyssna om 😉

    Önskar dig trevlig midsommar!

    • Jag har lyssnat på några böcker… men helst vill jag ha boken i min hand.

      Önskar dig också en trevlig midsommarhelg!

  2. Blodiga böcker eller tv-serier är inte min grej heller…tacka vet jag en dokumentär att sätta tänderna i 🙂

    Ha en fin Midsommarkväll.

Kommentera

Etikettmoln

