Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Midsommarhelgen

regnbågar

Apropå bilden ovan. I går eftermiddag, tidig kväll, mörknade det väldigt i ett väderstreck medan solen fortfarande lyste från ett annat. När jag tittade ut såg jag regnbåge(ar) INNAN regnet kom. Jag tog några få bilder på fenomenet, då började det droppa. Det blev att dra sig in och stänga balkongdörren så att regn- och åskvädret kunde dra förbi utan att störa mig alltför mycket… 🙂

Vädret under midsommarhelgen 2016 kan ingen klaga på här i norra Småland. Mellan 20-30 grader i stort sett hela tiden. Igår fick vi litet regn här framåt kvällen, men det varade inte så länge.

Många människor lever i förvissningen att man måste göra något speciellt när det är storhelg. Så har jag också tänkt ibland, men aldrig numer. Det är dagar som alla andra, ibland känner jag det riktigt behagligt att stå utanför ståhejet, så var det i år, med tanke på min intensiva vecka fram till dagen före midsommarafton. Under helgen har jag ätit traditionellt, körde en runda med bilen och njöt av naturens skönhet, druckit litet vin, lyssnat på musik, läst, promenerat – med andra ord tagit det väldigt lugnt. Veckan som kommer blir ganska intensiv också så det har varit skönt att ta det lugnt.

Förresten… under tiden jag arbetade så hade jag en massa tider att passa så gott som dagligen. Jag, som många andra, smålog litet för mig själv när pensionärer säger att de endast vill ha en sak inplanerad dagligen annars blir det körigt! 🙂

Nu är jag själv pensionär och tycker att det räcker med just EN aktvitet/dag. Det händer att jag har fler (ett par) uppbokat någon gång ibland… men då känns det som det är en för mycket… Då hinner jag ju inte så mycket annat (precis som om jag är väldigt effektiv andra dagar!) Tänk vad livet förändras och vad man själv förändrar sitt tänkande. Jag tror nämligen det ligger mer i hjärnan och tänkandet som i den fysiska orken.

Det ÄR väldigt behagligt att vara pensionär!

 

Kommentarer till: "Midsommarhelgen" (13)

  1. mormorkerstin sa:

    Amen! 🙂

  2. Känns bra att veta. Att det ÄR behagligt att vara pensionär. Jag är ju inte riktigt där än, men om ett par månader så…
    Känner också igen mig i att det är skönt att liksom stå utanför ståhejet ibland. Även om det också är härligt med stora familjeträffar ibland. Med allt liv och stoj det för med sig.
    Den här sommaren, (med den långsemester som jag nu har), den är intensivare än vanligt. Jag får det lugnare lite senare…

    • Jo jag har absolut inget emot familjeträffar eller andra sällskap, som vänner, i festliga sammanhang. Men det MÅSTE ju inte vara på midsommar- nyårsafton eller liknande. På lördag ska jag på en liten släktträff och fira mitt ena barnbarn som fyller fyra år.. 🙂 Det ser jag fram emot. Det är hysterin runt vissa helgdagar som jag tycker är litet knepigt…

  3. Jag är avis. Vill vara pensionär. men det är nog minst 15 år kvar…

  4. Jag brukar fira midsommar med goda vänner men i år och även förra året tackade jag nej och njöt i istället den totala friden. Det blir så fullkomligt stilla sådana dagar och då njuter jag till fullo, det känns som en själslig rening om det nu finns något sådant och sedan känns det lätt att ta nya, friska tag.

    • Sant. Storhelger är det rusch i starten och i slutet då ”alla” ska förflytta sig däremellan är det väldigt lugnt och stilla även här i sta´n hos mig.

  5. Vädermässigt kan vi verkligen inte klaga! Tacksamt nog kom regnet nattetid här vilket var perfekt för det behövdes! Tyvärr tror jag det ligger mycket prestige kring det här med storhelger. Det ska firas ordentligt och man ska vara så många som möjligt vilket nog kan vara stressande för en del…

  6. Just storhelger skapar stress på ett sätt som en vanlig dag inte gör. Jag har hellre bjudning hemma vilken annan dag som helst.
    Och jag avundas dig ditt pensionärsliv!

    • För oss som trivs med pensionärslivet är det toppen. Alla tycker ju inte så… Undrar om det är fler män än kvinnor som har svårt att finna mening med livet utan lönearbete. Jag har en känsla av det, men har ingen aning…

  7. Per-Anders sa:

    Det där med att göra bara en sak om dagen strävar jag också efter. Problemet är att jag inte alltid lyckas med det.

Kommentera

Etikettmoln

