Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Ny tavla

draminski

Konstnär Ingrid Draminsky, Borås

För några dagar sedan köpte jag en tavla via facebook! Tyvärr lyckas jag inte fånga färgsättningen fullt ut på min bild. Högra översta hörnet är inte alls så oroväckande mörkt som min dator visar. Betydligt mer blått där i verkligheten.

Igår var jag och hämtade den i konstnärens ateljé några mil ifrån mig, i Borås. Konstnären har jag träffat tidigare, det var inte första gången jag köpte tavla av henne. En mycket sympatisk kvinna att umgås med. Över en kopp the hade vi litet småsnack om konst och livet i stort, mycket trevligt att träffa personen bakom verket… 🙂

Jag tycker om konst, jag tittar mycket på bilder, kan dock inte ansluta mig till att en bild säger mer än tusen ord. Ibland kan det säkert vara så, beror på hur vederbörande uttrycker sig. Vackra bilder tilltalar mig, sedan varierar smaken sig förstås mycket från människa till människa. Tur är väl det, för annars skulle det se likadant ut hos oss alla och hur kul skulle det vara?

Som sagt var, jag blev förälskad i den här tavlan vid första ögonkastet. Då har jag svårt att släppa den ur tankarna, kollade upp storlek och pris. Sedan behövdes inte många timmar innan den var köpt och igår var dagen jag var iväg och  hämtade hem den.

Gillar du bilder och konst? Kollar du in bilder och låter fantasin hjälpa dig att se sådant man inte ser vid första anblicken?

Nu har jag ett kärt besvär framför mig, bestämma var den ska hänga. Det blir antingen i sovrummet eller ett annat rum som används till litet av varje. I sovrummet passar den bäst in färgmässigt, tycker dock det är litet synd att den ska vara där, å andra sidan, finns den där så kan jag se den varje dag jag vaknar. Kan ligga och njuta av det jag upptäcker i tavlan. För som du ser på bilden ovan, litet diffus, det finns mycket att upptäcka i den. Inatt har den hängt i sovrummet på en vägg där den inte ska vara, men litet spännande blev det när jag tittade på den ur en sidovinkel. Det blev en helt annan tavla ur den vinkeln, jag såg inga människor alls, jag såg färgskiftningar och ett stort djup i den… 🙂

Märks det att jag är förälskad i tavlan? Inlägget känns nästan som en kärleksförklaring till den. Å andra sidan jag har ingen vacker manlig gestalt att titta på här hemma, då kan jag väl få vara förälskad i en tavla *s*

 

Kommentarer till: "Ny tavla" (14)

  1. JA, nog är det en kärleksförklaring allt. Fin… går ju bra att se den ”bra” om man förstorar bilden. Ja, jag gillar bilder. Har målat lite, lite med olja… är inte bra på det, men har några små tavlor här hemma. Förhoppningsvis kan det där med att måla i olja bli en bra pensionärssysselsättning… om man får vara med några år till. Annars gillar jag väl foton allra bäst, egna och andras. Vad det gäller ett foto, så kan det säga väldigt mycket. Ha en god helg!

    • För 10-15 år sedan målade jag också litet med olja, gick t.o.m en kurs för att komma igång. Det blir aldrig någon konstnär av mig… 🙂

      Bilder över huvud taget är jag också väldigt fascinerad av.

  2. Gillar din tavla. Vacker och intresseväckande.
    Jag gillar att uppleva konst, men jag kan inte så mycket om det. Jag är inte beläst om konst. Däremot älskar jag att gå på konstmuseum. Här hemma hänger mest litografier. Och desto fler som står på golvet i väntan på att få komma upp på väggen. Men din konstnär måste jag nog kolla upp. Ser verkligen intressant ut!

    • Ja hon har gjort mycket som jag gillar, då och då är det något som sticker ut och då blir det snabb affär 🙂 Hon ska ha utställning i Göteborg i slutet av augusti. Kanske värt ett besök. Får se hur jag gör…

  3. Jo…gillar konst…att ”gå in i en bild” och fundera på vad som fanns runt omkring utanför ramen som inte fick plats.

    Målade ju lite för för kanske 10 år sedan och har tyvärr inte kommit igång igen, men nån gång så kanske 😉

    Tillönskar dig en fin helg.

    • Du funderar t.o.m runt vad som finns utanför. Jo, det händer att jag gör det också, men inte så ofta… nu började jag fantisera om omgivningarna kring min nya tavla. Ska fundera vidare.

  4. Den är jättefin! Jag gillar den också …
    Det är rörelse och händelse i bilden. Förstår att du fastnat för den 😀

    Jo, jag gillar bildkonst. Tittar både på tekniken och motivet när jag betraktar en bild.
    Men faktum är att jag nog mer tittar på motiv som inte blivit bild ännu. Åtminstone numera.
    Jag ser presumtiva tavlor överallt och fastnar ständigt i levande motiv. Någon liten detalj som skulle kunna bli en tänkbara tavlor. Jag ser hur förgrund och bakgrund samspelar, hur ljus leker och formar, hur färger och djup skiftar beroende på om solen är framme eller går i moln. Jag ser hur betydelsefullt ljuset är för intryck av alla slag, och det kliar i mig att få sitta och försöka återge det jag ser. Men jag gör det inte. Dels för att jag så sällan har tid och ork, och dels för att jag vet att jag kommer att kräva för mycket av mig själv och därför inte lyckas få det som jag vill.

    Bilden jag ser kan vara precis vad som helst. T.ex. ett hörn av ett bord där det står något, och så faller ljuset plötsligt in över föremålet och hela bilden förändras. Det kan vara en häst som rör sig i en hage där solen får muskler och rörelse att framträda på det där kraftfullt vackra sättet som nästan bara finns hos hästar.

    Ofta är det detaljer som blir till bilder inom mig. Konturen av en vattenpump i motljus där solen får vattendropparna att gnistra. En gammal kvinnas hand som vilar i hennes knä tillsammans med en vit näsduk. Hörnet av ett gammalt fönster med flagnande färg och en spindelnät med döda flugor. Silhuetten av ett stillasittande barn med parkens grönska oskarp i bakgrunden. Stenen i gruset som lyser vitare än dem omkring den. Den gula lavans mönster i på klipphällen. Tångens solbelysta skiftningar under vattenytan.
    Det finns konst precis överallt, och jag önskar att jag kunde fånga det … men det mesta blir bara en flyktig hälsning … Jag blir mer benägen att använda kameran för att kanske ha en chans att föreviga det jag ser …

    Oj … så långrandig jag blev … men ämnet berör mig djupt …
    Hoppas att du hittar en bra plats för din tavla och att du kommer njuta av den länge 😀

  5. Känner igen din förälskelse… Och min favorittavla hänger i sovrummet. 🙂 Numera njuter jag mest av naturens alla under som jag försöker fånga med kameran.

  6. amiengblom sa:

    Spännande tavla.
    Jag ser en man och en kvinna som möts i gatuvimlet. Jag tror att han är hennes drömprins eller om det är tvärtom, hon är kvinnan han beundrar…
    När det gäller min egen konst härhemma så är det några textila konstverk jag gillar bäst. Har i min ägo bland annat två applikationer av Monica Gieselmann, symaskinskonstnär skulle man kunna kalla henne, som hade ateljé i Smedbyn i Huskvarna. Jag lärde känna Monica när jag arbetade som journalist på Smålands Folkblad. Hon är annars mest känd för sina färgstarka och personliga kläder. Den ena skulle jag vilja beskriva som ett sagomotiv, associerar till Tusen och en natt… i rosa, med vackra gamla virkade spetsar. Den andra applikationen är ”tuffare”,mera kraftfull — med lappar i olika blå färger. Jag är glad att jag hade råd och möjlighet att köpa dessa applikationer. Monica hade en samlingsutställning för en tid sen i Huskvarna. Då ringde hon och ville låna spetsapplikationen några veckor! Tror inte att något av dessa konstverk har något större ekonomiskt värde på ”marknaden”…Det är inte viktigt i sammanhanget för mig. När det gäller konst, som mycket annat här i livet, ska man följa hjärtats röst!

    • Så kul att du delar med dig av dina tankar runt tavlan. Det uppskattar jag!

      Bilden gör inte tavlan rättvisa, inte så tydligt. De i förgrunden vet jag inte riktigt men tror det är ett par kolleger på väg hem efter dagens slit, eller kanske på väg till något möte. Folkmyllret runt om o i bakgrunden är skiftande… Du får studera den närmare nästa gång du kommer hit… Jag tror man kan finna mycket i den tavlan, kanske t.o.m utanför tavlans kanter.. 🙂

Kommentera

Etikettmoln

