Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Biobesök

Livet_efter_dig

Bild från SF Bio

Under eftermiddagen var jag och såg filmen ”Livet efter dig”. Jag har läst boken och vad jag tyckte om den finner du här.

Att jag aldrig lär mig, tänker jag när jag ser filmer efter böcker som jag läst. Filmen är absolut sevärd, men långt ifrån så gripande som boken. Boken ger mycket,mycket mer. Dessutom visste jag ju slutet på förhand idag. Oavsett det så är filmen bra, bra skådespelarinsatser.

Jag tycker om att gå till SF Bio under eftermiddagsvisningarna. Oftast är det inte så fullt då, dessutom är även svenska filmer textade då, vilket jag med lätt hörselskada uppskattar. Någon gång har det bara varit jag plus 3-4 stycken till i salongen. Idag var det så gott som fullsatt, endast några få enstaka stolar lediga. Jag tycker inte om så mycket folk i salongen för luften blir inte alls så frisk och behaglig som när vi är få… Jag blir helt enkelt sömnig av dålig luft och fick kämpa för att hålla mig vaken idag!

Dessutom är det ett prasslande och tuggande, alla verkar numer tro att det är matdags när de sätter sig i biostolen.  Folk kommer in i salongen med händerna fulla av chips, popcorn, godis och dricka. Den delen av biobesöket har jag inte förstått. Jag har också köpt något ibland om jag varit hungrig, men det är väldigt sällan. De flesta prasslade försiktigt idag så det gick an, andra gånger kan det prasslas så det stör en hel del, tycker jag. Det skulle vara helt OK för mig med förbud av ätande i salongen.

 

Kommentarer till: "Biobesök" (12)

  1. Vad är det som gör att folk måste äta hela tiden numera? Och att ingen kan lämna hemmet utan en flaska vatten?

  2. Du hade nog trivts bra i salongen där vi satt längst bak med gott om plats. Frisk luft och jag hörde inget prassel. Jag gillar heller inte överfulla lokaler, högt prassel, mobiluppringningar och högljudda samtal.
    Jag som aldrig läst slutet av en bok ”först” håller till viss del med om att överraskningsmomentet inte finns kvar där när man ser en film som man läst. Om de inte valt en annan väg och rört sig fritt i ”översättningen”. Fast då hade jag blivit megabesviken om de gjort om det till en askungesaga. 🙂 Istället kunde jag mjukt följa med i de fantastiska skådespelarinsatserna, filmscenerna och det suveränt valda musiken. Hade det varit en deckare hade det varit tristare. Om jag visste vem mördaren var.

    Visst skiljer sig min bild av bok-Will mycket åt från film-Will. i boken är han betydligt elakare och mer arrogant under en längre tid i det påtvingade umgänget med Clark. Samtidigt går det inte att komma ifrån att det är på gränsen till omöjligt att få med en hel roman på 110 minuter film. Jag köper att filmteamet valde att ”ljusa” upp det med att låta humorn få ta en större plats utan att förta det vackra och det allvarliga. Det är alltid en svår balansgång.
    Emilia Clark är Clark för mig. Hon är som klippt och skuren för denna roll. Jag ser fram emot att köpa filmen och studera den mer i detalj. Plocka ner den i småbitar och återuppleva tiden från när jag läste Drama-Teater-Film i Umeå. Jag tror den håller då med. Men man kan aldrig vara helt säker. 😉

    • Skådespelarna var skickliga, ingen tvekan om det. Jag har inte samma kunskaper eller intresse som du när det gäller tekniken bakom filmen. Det är mer hur filmen berör mig som räknas 🙂

  3. Tänkte försöka se denna film också. Boken var ju så tårdrypande bra. Vet inte om någon film varit bättre än boken den bygger på. Antagligen så bygger man sin bilder i hjärnan… och blir lite besviken, för att den egna hjärn-filmen var bättre.
    Brukar köpa med lite godis till bio. Men betoning på lite. Oftast uppätet innan filmen kör igång. Vill inte ha störande prassel under det att filmen går. så ät/drickaförbud vore helt ok… men det funkar förstås inte, man vill sälja sina dyra drickor, dyra godis och äckligt stora popcornlådor…. det är väl det mn tjänar mest pengar på skulle jag gissa…..

    • Det är inte så ofta jag ser filmer där jag läst boken först. De gånger jag gör det handlar detom böcker som har berört mig mycket. Varje gång känns filmen avslgen även om den inte behöver vara dålig. Jo, jag tror också det handlar om pengar, ekonomi, precis som allt annat. Det är pengar som styr vårt samhälle.

  4. Ibland blir det problem med folk på bio. Det tycker jag också. Men eftersom jag aldrig går på bio numera är det ett överkomligt problem. Ju äldre man (jag) blir desto mer vill man (jag) sitta ifred. På tv har jag alltid svensktexat på. Om det inte är direktsänt förstås.

    • Bio gillar jag. Att sjunka ned i en biofåtölj och låta mig dras in i handlingen i en bra historia, gärna dokumentär, är kalas för mig. Men det som kan ge minus är förstås störande inslag från andra. Endast en gång som jag varit riktigt irriterad på en människa som satt intill mig prasslade med en påse och åt chips så det lät som en stenkross! 🙂

Kommentera

Etikettmoln

