Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Almedalsveckan

rodo

Det har nog inte undgått någon att den politiska Almedalsveckan pågår. Jag har aldrig tidigare funderat på att åka dit, men idag slog mig tanken att det skulle jag vilja uppleva någon gång. Varför ska jag inte slå ihop den tanken med tanken jag haft under många år att turista på Gotland, uppleva rauker, naturen, Visby osv? Det här får jag fundera vidare på. Om jag ska resa dit nästa år får jag nog se till att boka boende ganska omgående misstänker jag.

Har du varit på Gotland? Har du besökt Almedalen under någon politikervecka? Almedalsveckan är så mycket mer än politik, även om politik är det gemensamma faktorn för de olika evenemangen.

Almedalsveckan föddes under Palmes tid när han började sommartala där. 25 juli 1966 talade Olof Palme från ett lastbilsflak läser jag på Wikipedia. Fr.o.m 1991 har samtliga riksdagspartiers partiledare varit sommartalare i Almedalen under den här veckan.  Sedan dess har veckans omfattning ökat dramatiskt med olika sorters evenemang.

Skulle du kunna tänka dig att besöka Visby under Almedalsveckan?

#Almedalsveckan

 

Kommentarer till: "Almedalsveckan" (13)

  1. Jag skulle kunna tänka mig att besöka Visby på hösten. Jag har ännu inte varit på Gotland

    • Gotland är säkert väldigt vackert i höstskrud också och då är det förstås inte lika mycket folk som på sommaren. Men Almedalsveckan finns ju inte då 🙂

  2. Ja, varför inte en gång till. Jag har varit på Gotland en gång, men inte under Almedalsveckan eller Medeltidsveckan. Skulle absolut kunna tänka mig att åka dit igen, fastän jag inte trivs speciellt bra i stora folksamlingar. Jag tror att Gotland också är värt att besöka under andra årstider.

    • Almedalsveckan då är det folksamlingar där. Vandra i vacker natur utan en massa människor är kalas… Ödslighet vid raukarna tror jag att jag skulle gilla.

  3. Jodå, jag har varit Almedalen och lyssnat på Ingvar C. Tror ( är ganska säker på ) att det var 1993. Då var det ju bara politikerna som talade… och inte alls den jättestora konferens som det blivit. Vi var på semester på Gotland just d en veckan, hyrde ett litet hus några mil söder om Visby. Så det var rena tillfälligheten att det var politikervecka just då. Åker gärna tillbaka under den den Almedalsvecka som är numera… och tillbringar stor edl a tiden med att lyssna på alla politiker och delta i intressanta seminarier.
    Har varit på skolresa till Gotland med två olika klasser. Det var äventyr båda gångerna… första gången fick en pappa ryggskott då han gjorde rövkrok och andra gången så utbröt en magsjuka, som gjorde att nästan alla skolresobarn på anläggningen insjuknade. Hade två pappor med… och den vars flicka insjukande ordentligt, fick lära sig torka bajs den gången.
    Ytterligare en gång var jag på ön, tillsammans med vänner, då vi gick på lärarhögskolan. Det är längesedan det! Åker gärna tillbaka, både till folksamlingarna i Almedalen och till stillheten på Fårö och hos Hoburgsgubben.

  4. Jadå, jag är ju mest på Gotland hela tiden. Haha! Som bofast här på ön besöker man gärna inte Visby den här veckan. Är man intresserad av själva Almedalsveckan med sina politiska budskap, är det väl en sak. Men ska man in några ärenden av annat slag ska man passa på en tidig morgon innan alla turister vaknat.
    Almedals veckan har blivit en gigantiska affär och den klagar jag inte på. Det är bara det att Visby inte är anpassad för detta kaos. Restauranger, Hotell och affärer är fullproppade och personal faller ihop i en hög på söndag och gråter av utmattning.
    Men det är en bra uppvärmning inför den stora rushen i Juli.
    /P

    • Visst är det så, Gotland översvämmas vid Almedalveckan och hela sommaren. Likaså västkustens små pärlor till städer och samhällen. T.o.m lilla Gränna, mitt inne i landet är ”knökafullt” och svårt att komma fram med bil under semesterveckor. Som tur är så går motorvägen utanför den lilla pärlan. Förr gick den rakt genom sta´n. Allt har en baksida.

      Inser att det måste bli ett Gotlandsbesök något år för mig 🙂

  5. På Gotland har jag varit även om det är längesedan nu. Sist hade vi med oss cyklarna kommer jag ihåg. Det är en ö jag vill återvända till någon gång och ett resmål jag verkligen rekommenderar. Almedalsveckan pågick ett år vi var där men eftersom barnen var små blev det inte några längre besök i den politiska delen för vår del då. Det finns så mycket fint och sevärt i vårt land att jag förstår faktiskt inte hur tiden ska räcka till allt. Men till Gotland ska jag igen och om du inte varit där tycker jag du också ska åka dit. 🙂

    • Cykla på Gotland har jag också funderat på. Misstänker att det kan blåsa ordentligt där på ön? Eller kanske är det inte värre där än på Visingsö eller Öland?

  6. Det tycker jag definitivt att du ska göra nästa år. Men som du skriver måste du ordna boende i tid. Kunde vara något att se fram emot för dig. Väljer du i så fall färja eller flyg?

    Gotland är min favoritö i Sverige. Det är kontrasternas ö. Någon gång hoppas jag få bo där några år. Personligen hade jag hellre åkt dit när de har ”Deckargrejen”. Vi råkade hamna där mitt under Medeltidsveckan en gång. Riktigt trångt att ta sig fram. Jag tror många fastboende älskar när de får ha sin fantastiska ö för sig själva. Jag känner igen syndromet från flera platser som vi bott på. Det är likadant här i Y och på Österlen. Alltför mycket människor på för liten plats. Bra för de med verksamhet som är beroende av det.

    • Jag tror nog det blir färja, vill ha bilen med mig. Misstänker att det behövs om man vill bese Fårö och andra platser som inte stavas Visby!?

  7. Gotland har jag tänkt på jättemånga gånger, mycket historia och fin ö över lag, vad jag sett på TV iaf, ett besök under Almedalen skulle jag tro är noll chans för min del, politik är viktigt, det är ju det som styr hela samhället, jag kan ha åsikter om det, vissa kommer också ner offentligt men inte särskilt ofta utan bara det jag tycker är helt åt pepparn, så besöka Gotland under Almedalen är nog lika stor chans för mig som att vinna på lotto (som också visserligen sänds från Gotland) men innan jag lägger benen i vädret blir det ett besök (har jag lovat mig själv)
    Ha nu en fortsatt bra vecka!

Kommentera

Etikettmoln

