Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Anders Kompass

rosenknopp

Jag minns inte när jag första gången hörde talas om Anders Kompass som var chef för mänskliga rättigheter i FN. Det handlade om att han slog larm om att vissa FN-soldater begått sexövergrepp på barn i Centralafrika!

Sedan dess har jag läst om honom då och då och även sett intervjuer i TV med honom. Jag har imponerats av hans mod, än mer förundrats över FN:s agerande som har försökt tysta ned det hela genom hemligstämpling av ärendet.

I FN-stadgan från 1945 kan man läsa att FN:s främsta syfte är att bevara den internationella freden och säkerheten. FN skulle arbeta för fred, säkerhet och nedrustning. Det vet vi alla hur det har blivit med det, nu går utvecklingen i en helt annan riktning och det oroar mig.

FN:s tankar runt mänskliga rättigheter kan du läsa om här. Där finns mycket vackra ord och som borde efterlevas, eller egentligen SKA efterlevas. Så är inte fallet. Skrämmande att chefen för mänskliga rättigheter försökte tystas ned när han slog larm om FN-soldaters sexuella ofredande av barn. Det är helt sjukt.

Anders Kompass är en man som ska lyftas fram som ett gott exempel, och det är det jag försöker göra med detta inlägg!

Kommentarer till: "Anders Kompass" (7)

  1. Jag var tvungen att läsa på och hittade en sån bra artikel om det hela
    http://www.vi-tidningen.se/storsta-mojliga-tystnad/

    • Tack Maria! Jag ska läsa hela artikeln senare ikväll. Jag har bara skummat det nu. Igår hörde jag på radion att han sagt upp sig och är på väg hem till Sverige igen! Han är så välkommen, lugn, saklig, påläst, sådana män behövs!

  2. Per-Anders sa:

    Jag håller med dig. Anders Kompass handlade helt riktigt när han reagerade på oegentligheterna som pågick.

  3. Nytt för mig så jag måste googla! Men allt som vill tystas ned behöver oftast lyftas!

    Läs gärna kommentaren Maria lämnat, där finns en länk till en bra artikel.

  4. Tack och lov att det finns människor som inte bara håller tyst för sin egen bekvämlighets skull. Det finns mycket ruttet här i världen.

Kommentera

Etikettmoln

