Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

drammen

Som vanligt så är den första veckan på ett uppdrag jobbig. Resan tar kraft, leta sig fram till boendet, installera sig där, handla hem mat så man överlever första dygnen, stå till arbetsplatsens förfogande osv.

Idag sov jag några timmar efter nattjobb, sedan lyssnat på Sommar med Maj Sjöwall, läst litet, kände mig väldigt seg men tvingade mig ut på promenad. Bl.a satt jag på en del bänkar utmed Drammenelva och njöt av väder och vind, vyer, djur och människor. Studerade länge en hund som verkar älska att bada… hen simmade olika sorters simstilar bland fåglarna medan husse stod och tittade på. Hunden kom upp på land, riste av sig vätan, rullade sig i gräset och så i vattnet igen… 🙂

En härlig dag, många steg blev det, när jag gick hem passerade jag en Mac Donaldsrestaurang. Tror inte jag besökt någon sådan i Norge tidigare så jag slank in och köpte en meny, så slapp jag laga middag när jag kom hem. Kändes skönt. Ordentligt trött och svett vid hemkomsten. Sover säkert gott i natt.

Hur det känns att jobba igen? Ska sanningen fram så ser jag mest fram emot de hellediga dagar jag kommer att ha. Alltså inte arbetat natt till eller ska börja på ett nattpass, när jag är någorlunda utsövd och ”människa”… 🙂

Kommentarer till: "" (10)

  1. Nej, där går gränsen. Hundar är inte hen. Hundar är ”hunden” eller ”den”. Det var en stor diskussion om det där för ett tag sedan om vi skulle ”henna” djur oxå men de flesta var nog ense om att låta djuren vara djur

    • Jag håller med dig. Tänkte faktiskt på det när jag skrev att det inte var Ok, men iddes inte ändra det… 🙂

      • Visst kan hundar vara hen. Iaf i min värld 😀

      • Det här måste jag nog ta mig en funderare på. När jag skrev det kändes det inte riktigt OK… men efter din kommentar är det värt ännu en fundering från mig… 🙂

  2. Jag tror nog aldrig att jag kommer att vänja mig vid ”hen”.
    Gissar att McDonalds alltid är just McDonalds var än i världen man besöker den. Det är väl det som är deras image.

    Apropå McDonad… jag var på en sådan i Vietnam, dagen innan hemresa… Jag som alltid älskat asiatisk mat kunde t.o.m välja bort det för att kolla Macen där… Precis som du säger, det är sig likt vart man än i världen sig vänder… 🙂

    • Jag tycker att hen är ett bra ord, välkomnade det från start. Jag har aldrig tyckt om att skriva Hon/han när man inte vet könet… 🙂

  3. 1: Sååå vacker bild.
    2: Bra gjort att resa ut och jobba så när du redan är pensionär. Och ganska långa perioder också.
    3: Ordet hen. Som jag också tycker är bra. Visst kan man använda det på en hund. Hunden är väl en hund i alla fall…

    • 1. Tack!
      2. Förberedelser och resor tar så mycket energi så jag tycker det är bättre att ta långa perioder och sedan långa perioder ledigt.
      3. Jo, jag har tänkt över det och sällar mig till er skara som tycker att man kan säga hen även om hundar. Varför inte? Vi använder ju gärna han eller hon om hundar, då bör även hen vara riktigt i det sammanhanget.

  4. Vilken vacker bild. Oslagbar. 🙂

Kommentera

Etikettmoln

