Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Ramona Fransson

gift med djävulen

Nu har jag skaffat mig en ny författarbekantskap tack vare bloggaren Gunnardeckare! Tack Gunnar 🙂

Jag tror det är minst ett par gånger han lovordat författaren Ramona Franssons böcker, deckare som bygger på verklighetsförankrade fall. Den av hennes många böcker som blev min debut heter ”Gift med Djävulen” som alltså bygger på en händelse som utspelat sig någon gång i USA. Bokens handling är dock förlagd till svenska västkusten, där en småbarnsmamma, Maria, anmäls som försvunnem, Inga spår vart hon tagit vägen går att finna, svärfadern påstår bestämt att hon har försvunit tillsammans med en älskare.

Poliserna stöter på patrull då det visar sig att det är en dysfunktionell familj Maria levt i. det är svårt att få folk att tala. Mycket knepigheter kommer fram under utredningen, bl.a att Marias make och svärfar vägrar låta barnens mormor och morfar träffa dem. De förklarar det med att det bästa är att barnen glömmer mamman! Trots att ingen vet om hon kommer tillbaka eller ej.

En deckare i ”lugnt” tempo, inte en massa blod, men ändå känns den riktigt ruggig emellanåt. Jag vill inte avslöja allt för mycket, men ni som gillar oblodiga deckare kanske ska testa den här!? Jag fann den bra, helt i min smak, att den dessutom bygger på ett verkligt fall höjer dess läsarvärde, enligt mig

Betyg 4/5.

Kommentarer till: "Ramona Fransson" (6)

  1. Sitter framför datorn. Ska beställa direkt, om de finns i pocket. Tack för tips!

  2. Jag har inte riktigt fastnat för hennes böcker men får väl ge dem en ny chans!

  3. Henne känner jag inte till. Jag läser inte så många deckare… men en och annan har jag väl läst. Kanhända jag köper, om jag råkar få syn på den i handeln.

  4. Kul att du gillar hennes böcker.

Kommentera

Etikettmoln

