Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

sedlar

När jag var i Bunnpris-butiken i Drammen och handlade tog de inte emot Ingemar Bergman! Oartigt, tycker jag… 🙂 Han var ju  t.o.m gift med en norska under en period… 🙂 Han ska väl inte diskrimineras så? Killen i kassan påstod att han var inget värd för norrmän…

Hmm… det ska han säga… norska kronan är inte så himla mycket att skryta med längre…

Apropå sedlar, väldigt sällan jag har svenska sedlar och dessa nya har faktiskt en hel del likheter med norska…. Vid ett snabbt ögonkast tyckte jag de svenska 200-kronorssedeln såg väldigt norsk ut… 🙂 Det var bara till att lunka hem för att hämta andra pengar, tur jag bor hyfsat nära butiken!

Kommentarer till: "Vad är det för fel på Ingemar Bergman?" (13)

  1. Pengarna är mer färggranna nu. Som euron

  2. Per-Anders sa:

    Var det Ingemar Bergman som person eller valören 200 kr som var problemet för kassören? Undrar om det gått lättare med Selma Lagerlöf eller Evert Taube.

  3. Har sällan kontanter. Däremot har jag många åsikter om vem som är på våra sedlar. Jag gillar Hammarsköld men i övrigt är jag inte imponerad.

    • Aha har du åsikter om personerna? Det har jag inte ägnat så stor tanke på, är det inte ganska ointressant egentligen?

      Vem mer än Dag Hammarsköld skulle du vilja se på sedlarna?

      • Jag ser gärna en blandning av olika personligheter som betytt mycket för oss tex vetenskapsmän, uppfinnare, medicinare mfl. Nu är det mycket kultur (och fred). Det gillar jag men det behövs mer för att få en bättre värld.

  4. Skulle tro att det var av den enkla anledningen att dom inte fått in Ingemar Bergman i systemet ännu, kanske det hade gått bättre med Ingemar Johansson att slå sig in…ingen som vet.

  5. Så kan det gå… Jag är lite gammeldags när det gäller pengar. Jag har alltid lite ”riktiga” pengar i plånboken. De betalar jag oftast med när det gäller mindre summor. Blir det däremot inköp av dyrare varor, då betalar jag med kort.
    Inte har jag skaffat swish än heller. Till mina barns stora förtret… 🙂
    Swish skulle nog vara praktiskt att ha ibland.

    • Swish har jag men använder endast till bekanta. Handelssystemet har inte hunnit med, betalar man till en firma, hantverkare osv med swish så måste de lägga in det manuellt i bokföringen. Annars kommer det inte med i pengaräkningen… Jag vill inte vara medhjälpare till skaffefusk…

      • Jag har aldrig funderat i de banorna. Mer att det är personer som är värda att hedra, punkt, slut. Det är ju inte så himla länge sedan det endast var kungligheter på mynt och sedlar… Så det går framåt…

  6. Vad man tycker om Ingemar Bergman eller någon annan spelar ju mindre roll i sammanhanget egentligen. Själv har jag nog inte riktigt vant mig vid de nya sedlarna riktigt. Här tar det tid. 🙂 Men jag tycker de är fina. Däremot är mina synskadade vänner inte så glada. De olika valörerna är väldigt lika i storlek vilket i sin tur innebär att de som tidigare kunnat handskas med pengar själva inte längre klarar detta. Skulle inte samhället bli mer handikappanpassat?

Kommentera

Etikettmoln

