Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Döv eller blind?

ljuskrona

Har du någon gång funderat på hur det skulle vara att mista hörseln eller synen helt och hållet? Eller både ock i värsta fall? Om du drabbas och av någon anledning kunde välja mellan att bli blind eller att bli döv, vad skulle du välja?

Alla hoppas nog att slippa tänka ens i sådana banor, men för andra är det bister verklighet att bli av med någon förmåga. Av erfarenhet vet man att det är fler döva än blinda som lever isolerat och har psykiska problem. Många tror inte det vid första tanken, det finns ju så mycket vackert att se. Med syn kan man ta sig fram obehindrat osv.

Att inte ha hörsel stänger dock av människor från många sociala sammanhang. Man kan inte samtala med fler än de som kan teckenspråk och hur många är det? Inte så många… Många döva blir misstänksamma, när de ser att människor står och skrattar t.ex är det lätt att tro att det är de som blir utskrattade osv.

Kan man jämföra den enes lidande med den andres? Nej, det tycker jag inte, bara ta del av de kunskaper som finns.

Kommentarer till: "Döv eller blind?" (24)

  1. Det vore en hemsk tanke att förlora syn eller hörsel. Vet inte vad som skulle vara värst.

  2. nej, jag tror inte att jag någonsin kommer att hamna i ett sådant val. Och om jag gör det, då tar jag det problemet då. Ser inte att vi ska jämföra på det sätta.

  3. Det där var inte lätt, men jag hade nog hellre varit döv, jag hade fortfarande kunnat se det fina runtomkring, kunna se på tv (med text), veta om det är natt eller dag osv.

  4. amiengblom sa:

    Jag skulle välja döv–absolut!
    Men det är ju som att välja mellan pest eller kolera…man vill ju leva med alla sina sinnen i behåll.
    Jag föreställer mig att blindhet är oerhört begränsande.
    Med synen i behåll kan jag iallafall glädja mig åt allt vackert som finns att se, blommor, konst, smycken, kläder med mera…

    • Ja, inget lätt val.

      Med hörsel så hör jag när någon närmar sig, jag kan lyssna på musik, samtala med andra människor på ett enkelt sätt, höra fågelkvitter osv. Jag är säkert präglad av utbildningen och den ”kunskap” som då fanns runt hur olika kategorier mådde.

  5. Jodå, har funderat. För min del, så är jag het övertygad om att synbortfall skulle vara det värsta…. bildmänniska som jag är.

  6. Eftersom jag har dragits med dålig syn sedan 10-års åldern så vet jag vad det vill säga att se dåligt. Med åren har den också blivit ännu sämre.
    Jag vet ju förstås inte hur det är att höra dåligt, men med mina erfarenheter så skulle jag välja att ha synen kvar.

  7. mormorkerstin sa:

    Nu hoppas man förstås att man aldrig ska behöva välja. Jag har ingen erfarenhet av döva, men skapligt stor av synskadade. Om jag skulle förlora synen nu blev jag helt bortkommen, för jag har ingen träning alls på att klara mig utan att se. Skulle jag förlora hörseln skulle det på vissa områden bli katastrof. OK att Beethoven kunde skriva musik utan att höra, men jag tror inte han kunnat sitta i en orkester?
    Nej, jag vill inte välja. Jag lever vidare och hoppas på det bästa.

    • Som väl är så får man inte välja, man får ta livet som det kommer, men fundera över saker och ting kan man ju alltid. Att bli döv eller blind som 60+ är säkert svårt, Som yngre har man lättare att lära nya sätt att hantera saker och ting. Ni som kommenterar verkar vara eniga om att ni tror att synen är mest värdefull. Det har jag också trott tills utbildningen, sedan har jag haft några år på mig att fundera över saken….

  8. Jo, det där har jag också funderat på och kom fram till att jag hellre ser än hör trots allt. Om man är döv kan man ju kommunicera med papper och penna.

  9. Vilket svårt var och jag hoppas som övriga att jag aldrig hamnar i den situationen. Att varken kunna se eller höra måste vara en mardröm…

  10. Sånt där funderade man på som barn. Som vuxen tänker man kanske att det är som det är. Vår yngsta dotter hade en period då hon ofta frågade vad man helst ville vara – hund eller utvecklingsstörd. Vad svarar man på sånt?

  11. Såg den frågan för länge sen och var lite tveksam. Idag skulle jag välja att behålla synen, eftersom det med nätet går att ”samtala” på ett helt annat sätt än tidigare.

    Skönt att man aldrig får välja, men alltid lika intressant att leka med tankar. Tycker jag 🙂

  12. Hugos matte sa:

    Blind eller döv, det är ju såklart väldigt svårt vilket som. Men bland det svåraste är att förlora talförmågan, ( som man en gånghade), på grund av sjukdom. Om man har blivit så skadad att man inte heller kan skriva eller teckna, så känner man nog både sorg och frustration över att människor som vårdar inte förstår vad man vill.

  13. Jag föredrar nog att vara döv i så fall. Efter värnplikt i artilleriet så är hörseln redan nedsatt

  14. Nej, man kan inte jämföra den enes lidande med den andres. Att mista syn eller hörsel, svårt både och men synen vill jag inte vara utan även om jag vet att döva människor ofta blir isolerade. Det är nog väl att man inte får välja för fy vilket svårt val. Framförallt hoppas jag få behålla ett någorlunda ”klart huvud”. Än så länge tror jag det hänger med.

  15. Bra inlägg!

Kommentera

Etikettmoln

