Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

D

fiskmås1

Det finns vissa tendenser som skrämmer mig mer än annat. En av de sakerna är de högerextremas och nazistiska ideologiernas uppvaknande och framväxande på nytt.

Den här artikeln fann jag via Facebook, läs gärna och fundera över… ja, du själv väljer hur du funderar… Mig skrämmer det i vart fall.

Kommentarer till: "D" (20)

  1. Hugos matte sa:

    Jag håller med dej, både upprörande och skrämmande! Såna ljusskygga verksamheter vill man inte ha i våra skogar och ingen annanstans heller. Vet inte hur lagstiftningen är när det gäller det, men det kan ju inte få fortsätta så.

    • Förbud kanske skulle sporra dem än mer! Vi är helt eniga i att de inte behöver hålla till i svenska skogar med att fostra en ny nynazistisk generation…. 🙂

  2. Ja det skrämmer, om du ser till delar av världen och främst Europa, så har politiska partier som för en del av sitt budskap likt högerextremister en tillström av anhängare och sympatisörer, även från ”legitima” partiermedlemmar som byter sida, på det stora hela är jag övertygad om att det beror på att dom säger vad inget etablerat parti ”vågar” att säga men vad en stor skara människor tycker och tänker, om jag ska prata för mig själv så blev jag riktigt förbannad när jag läste förra året att att på vissa platser i Sverige skulle det inte sjungas du gamla du fria och inte hissas den svenska flaggan på skolavslutningen av den enkla anledningen att det inte skulle stötas med dom nyanlända, sånt där får ju bränsle i vissa partier och en stor skara människor.

    • Visst går Europa i missnöjespartiernas riktning. Det som förundrar mig mycket är att vi är många länder där befolkningen har det väldigt bra. Trots det ökar antal missnöjda människor. Varför röstar man på partier där flest kriminellt belastade representerar… så är det i många högerextrema partier, så är det även i sd, Sveriges mesta högerparti. Har vi så många invånare i Sverige och i Europa som tycker desssa representanter ska få styra länderna? Attn olika åsikter finns är bra, det tror jag kan leda utvecklingen framåt…. men inte tror jag att de högerextrema partierna leder till utveckling i positiv riktning. Tvärtom.

      • Det som politikerna kan göra och SKA göra är att göra det rättvist för alla invånare, och inte göra det lättare för vissa eller att vissa får mer än andra för då blir det missnöje, nu är inte jag pensionär ännu men den tiden kommer den också, men så sent som idag läste jag i GT att fattigpensionärerna ökar för varje år, vissa har inte ens råd med mat..inte tycker jag det är rättvist efter kanske 40-50 års arbete, nyanlända skulle få i en kommun jag inte kommer ihåg nu, gratis busskort för att bryta isoleringen, det kanske även fattigpensionärerna skulle få, det är mycket sånt där som skapar missnöje för dom som drabbas och som hur lätt som helst skulle kunna brytas om det det fördelas rättvis för alla, om en utsatt grupp personer får det ena så ska en annan utsatt grupp också få det, det är inte mer än rättvist…så ser jag det iaf, lika gärna som dom som tjänar mer pengar ska också betala mer i skatt, %-uellt sett betalar en pensionär mer i skatt än dom som jobbar, det finns statistik och tabeller att ta fram för just pensionärer i Europa och Sveriges ligger risigt till vad jag har fått till mig, har man jobbat och gjort rätt för sig i några decennier så ska man också kunna koppla av och ha det drägligt den dagen man fyller 65, man ska inte behöva panta flaskor/burkar och förlita sig på anhöriga/grannar och annat snällt folk för mat på bordet, sånt där kan jag se rött av, vissa har säker självförvållat det men merparten har det inte.

      • Jag instämmer i mycket av det du skrivrr. Men tror de verkligen att de högerinriktade partierna skulle fixa det? De brukar i regel se till sina gruppers bästa… Varför inte använda sig av de demokratiska metoder och kämpa för det de önskar. Så växte Sverige från fattigt land till rikt land…

        Det här med busskort till fattigpensionärer. Många kommuner bjuder gratis kollektivtrafik till alla pensionärer, hoppas det är en sådan kommun som bjuder även nyanlända. Om man granskar ”fakta” som sprids om nyanlända så är det mycket som inte stämmer… Gå in på migrationsverkets sida och läs deras dagpenning och funder över vad den ska räcka till… Det har jag gjort.

        Pensionssystemet måste rivas upp. Det gjordes om för några år sedan och snart är det helt genomfört. Det nya systemet drabbar kvinnorna hårdare än männen p.g.a att man tittar på hela arbetslivet. Många kvinnor var hemma några år med små barn… jag själv arbetade 60-75 % under fem år, omkolade mig mitt i livet och så arbetat några få år i Norge… Jag har inte riktigt fått klart för mig varför jag har så låg penion, men jag håller på att fördjupa mig i frågan… -) Nej, det är inte anständigt att pensionärer knappt ska ha råd att äta. De män jag har fått att berätta vad de får i pension har ettårig yrkeutbildning resp grundskola och har mellan 4.000-9.000 mer netto per månad! Är det de låga kvinnolönerna som är huvudorsaken? Jag vet inte än, men börjar tro det. Jämställdhetsarbetet är viktigt vad än en del tycker…. många tror/tycker att vi är jämställda… Men icke! Det visar ju pensionerna. Kan tillägga att jag började arbeta om 16-åring och har inte ”bara gått hemma” som en del kallar det någon gång sedan dess.

        PS! Jag vet inte riktigt var gränsen går för vad som kallas för fattigpensionär, men jag tror inte jag räknas in i den gruppen. Trots det är det inte mycket att hurra för! 🙂 Jag har också läst någonstans att svenska pensioner ligger dåligt till i jämförelser med andra länder. Även i pensionslivet så är klyftorna vida… många har väldigt bra pension, medan andra sliter för att få det att gå runt.

      • Kvinnor väljer i större utsträckning låglönejobb och jobbar deltid när barnen är små utan en tanke på hur det kommer att påverka framtiden. Inte säkert att dom har gubben kvar vid pension…

  3. Känns inge vidare det där…knepigt 😦

    Sv: Jo…den sociala biten är kul förstås…och viktig.

  4. Skrämmande, det är det. Och sorgligt… att barnen ska indoktrineras till detta hat mot andra människor. Jag förstår inte de vuxna som styr allt dett
    Nej, jag förstår inte.

  5. Måste skriva lite till nu när jag har läst Magnus kommentar: ”vissa har inte ens råd med mat..inte tycker jag det är rättvist efter kanske 40-50 års arbete”.
    Det är sant att man inte har stor inkomst som pensionär. men har man jobbat 40-50 år… då har man så mycket i pension att man har råd med mat. Och skulle man av någon anledning inte ha det så tror jag att man har rätt till någon slags garantipension så man håller sig flytande…

    • Sant, de som har allra lägst pension får bostadsbidrag, om det inte finns förmögenhet förstås. Men hur man än vrider och vänder på problemet så blir pension än mer ojämlikhet mellan pensionärer. De med tidigare höga löner lever ett väldigt gott pensionärsliv… medan det finns grupper som inte kan unna sig något i stort sett. En del hämtar inte ens ut sin medicin om den inte är livsviktig pga ekonomin. Det är inte anständigt…

      Nu får ni skriva vad ni vill för nu ska jag dra iväg på jobb… 🙂 Trevlig lördagkväll till er alla!

    • Anna-Lena: Vissa har det men vissa har det faktiskt inte, finns mycket att läsa här är 2 , den första länken är från idag, http://www.expressen.se/nyheter/de-bortglomda-pensionarerna/ och http://www.expressen.se/debatt/flyttar-jag-sa-tror-jag-att-jag-dor/…orättvisorna, det är det som gör mig förbannad, mina föräldrar är pensionärer sedan många år, vi gör ofta lite mer mat och ger till dom, köper lite extra när vi handlar som dom kan behöva men som dom aldrig ber om…finns hur mkt. information som helst om man letar, klyftorna ökar hela tiden och det är alla helt överens om..iaf statsvetare och andra pålästa, t.ex. om bostadsbidrag är inkomstgrundat ska också barnbidrag vara det som det en gång i tiden, bara där ökar klyftorna och förutsättningarna markant, om en familj som har en hög månadsinkomst (mer än 50 000 netto) sätter in barnbidraget varje månad till sitt barn som får det den dagen den fyller 16 eller kanske 18 (även om den inte får barnbidrag längre) så är det 201 600, redan där har det barnet en jädrans försprång mot en jämnårig som inte har det, det skapas klyftor hela tiden och där är ett stort fel, det ska vara ett jämlikt samhälle där ett arbete som jobbar med människor, t.ex. en usk inom vården där dom har ett himla ansvar, ett ansvar där det bokstavligen kan vara liv eller död, men en som jobbar på ett lager tjänar mer pengar per månad än en som har arbetat i 20 år, arbete där ett ansvar är högre än en låda ska generera mer i månaden.

      • Du har redan sett mina tankar i frågan.Vill bara tilägga att allt man läser i tidningarna är inte sant, man måste läsa litet kritiskt… 🙂 Med det vill jag inte säga att dina länkar inte framför sanningen… 🙂

  6. Skrämmande…. känns overkligt att sådant ska ske i vårt land… eller i något västerländskt land överhuvudtaget. Man blir ju orolig, vart är vi på väg?

  7. Ett viktigt ämne. Har inte tagit mig tid att följa och läsa länken du delar, men det räcker att du lyfter ämnet.

  8. Kusligt. 😦

  9. Replik till Magnus´ påstående om att vissa inte har råd med mat efter 40/50 års arbete… igen… Jag har läst artiklarna och anser nog att det finns pengar till mat…. det beror på hur man ser på det och hur andra omständigheter kring personerna ser ut. ( bl.a. boende i eget hus..).
    Däremot håller jag med dig om att det är orättvist. Allting är orättvist, från första början till slutet. Jag är själv snart pensionär, bor i hyreslägenhet, har ingen sommarstuga men har bil… än så länge. (En f.d. kollega till mig bor i eget hus och har dessutom 3 st, sommarstugor på olika platser…).
    När min första pension kommer så sänks min inkomst avsevärt. Jag tror att jag kommer att klara mig på den, kanske blir det nödvändigt att flytta till en mindre lägenhet så att hyreskostnaden bli lägre. Och bilen kostar ju också.
    Hur vi ska komma tillrätta med orättvisorna vet jag inte. Alla som får mer pengar att röra sig med vill ju behålla dem. Även du och jag. Liksom de som redan har mycket. Så egoistisk tror jag faktiskt att vi människor är.

  10. PS Mia… Jag tänker inte skriva mera i det här ämnet. Jag lämnar det nu.

Kommentera

Etikettmoln

