Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Följdfråga

globen

Bilden från Stockholm 🙂

Gårdagens inlägg fick många kommentarer vilket jag uppskattar. Flera tankegångar framfördes… det är så en dialog ska gå, enligt mig.

Min följdfråga blir… alla som röstar fram högerextrema partier, tror de att ett sådant parti skulle styra landet (världen) i riktning mot att alla medborgar skulle få dela kakan på ett mer rättvist sätt?

Eller är det möjligen så att de endast vill visa sitt missnöje och inte funderar över vilka konsekvenser det kan medföra om missnöjespartiet kommer till makten!?

 

Kommentarer till: "Följdfråga" (8)

  1. Det kan man undra. Jag har samma funderingar som du.

  2. Dessa partier är väl knappast ute efter att dels lika? Det är väl bara VP som är det?

  3. Jag tror att det är en missnöjesyttring och att många väljer extrempartier av en anledning, nämligen invandringen. Konsekvenserna av valet beaktas kanske inte så mycket. Själv skulle jag aldrig rösta så men på ett sätt kan jag förstå det ändå. I stora staden är situationen snudd på ohållbar i vissa stadsdelar och frågan måste våga lyftas. Jag skulle gärna se en öppen och saklig debatt för det skulle säkert gagna alla!

  4. Nej Mia, det tror jag inte!, de skulle styra den skutan i den riktning dom själva vill åka.

  5. Jag tror att det handlar mycket om tillhörighet. Det är ofta människor som har svårt att hitta mening i livet och i extrema organisationer får dom det. Tyvärr ser mönstret ut att upprepas i Europa. Samma mekanismer som ledde fram till nazismen. Hoppas att jag har fel…

  6. Hugos matte sa:

    Det tror dom inte, själviskhet är signifikativt för de som röstar högerextremt . Fördelar och privilegier för dom själva i första hand.

  7. Jag befarar att en stor del av väljarna röstar på den som säger/lovar det dom vill höra – utan att ha den ringaste tanke på konsekvenserna. ”Egen mun är närmast” brukade min gamla moster säga. :-/

Kommentera

Etikettmoln

