Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Hemlängtan

solstol

Som alltid, när det närmar sig slutet på en jobbperiod så längtar jag hem nu. Hemlängtan kom akut i samband med att vädret vände från strålande sommar(sol)väder till litet höstrusk. Så illa är det inte, att det känns som höst, det är fortfarande varmt i luften. Men det blev förstås betydligt mörkare och blötare…

Hemma kan jag göra mer även under regniga dagar… Jag har kunnat förströ mig här också… men känns allt mer långtråkigt här än hemma…

Har snart läst ut boken ”Vävarna” av Per-Anders Fogelström. Jag trodde jag lånat första boken i s.k ”Stockholmsserien” kände inte igen titeln… men ändå… Det här är första av tre böcker som handlar om 1700-talets Stockholm. Det jag kallar för ”Stockholmsserien” är hans böcker om Stockholm 1800-tal. Dem har jag läst tidigare, har tänkt läsa om dem nu. När jag läste dem var jag nog ungefär i 20-årsåldern…

Kommentarer till: "Hemlängtan" (7)

  1. Det är ju ofta sådär. Är man borta på jobb går det hur bra som helst, men de sista dagarna börjar hemlängtan göra sig påmind.
    Är man inställd på att fara hem, så blir det att man längtar…

    • Det stämmer så gott. Är jag uppbokadd 8-10 veckor längtar jag inte hem förrän det närmar sig. Nu har jag varit här fyra veckor och längtar hem… 🙂

  2. Jag har inte läst dom men hustrun har plöjt igenom de flesta tror jag och hon säger att dom är bra.
    Borta bra men hemma…….

  3. Är det inte jobbigt att vara borta och ha så få av ens egna saker med sig?

    • Nej, i regel arbetar man väldigt mycket. Dessutom så omger vi nutidsmännikor oss med massor av prylar vi inte behöver egentigen! Böcker har jag med mig, nödvändigt, GPS och viktigate i klädesväg… När jag har bilen med mig så blir det förstås fler prylar som kommer med. Efter varje resa konstaterar jag att det finns prylar som inte använts!

  4. Hemma är alltid hemma.
    Förstår att du längtar. Efter den egna sängen. Att allt finns tillhanda när man behöver det. Känslan. Vanligheten. Normaliteten. Och allt annat.
    Jag tycker att du gör det bra som är borta så långa perioder i taget.

Kommentera

Etikettmoln

