Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Prylar

båge

Ibland får bloggkommentarer mig att tänka till… eller fundera över något jag kanske inte tänker på så ofta. I och för sig tänker jag ibland på vad prylsamhället gör med oss. Hur många handlar inte för att döva ångest, impulsköper något som ”kan vara bra att ha” utan att vi  egentligen har något behov av det.

Jag fick frågan om jag inte saknar mina prylar när jag är borta. Väldigt sällan jag saknar något. Under de första resorna saknade jag ofta en sax – men det finns alltid med numer. Böcker har jag alltid med mig, annars skulle jag sakna det. Hygienartiklar är förstås nödvändiga och litet kläder…några ombyten… behöver inte så himla mycket. Varje gång jag kommer hem inser jag att jag haft med mig prylar som jag inte använt! Å andra sidan vet jag ju aldrig hur vädret blir om 2-5 veckor så litet ”gardering” behövs förstås.

Detta i sin tur leder mina tankar till vad ska jag ha alla mina prylar till? Här har jag t.ex köpt fyra klädesplagg jag definitivt inte behövde – bara för att det var billigt… 🙂

Vad känns nödvändigt för dig, något du inte skulle kunna undvara? Jag tänker på alla mina ”bra-att-ha-saker”, jag rensar ut emellanåt… kommer att rensa mer… Döstädning pågår kontinuerligt när jag är hemma, trots det så finns det massor med ”onödiga” prylar….

PS: Glömde jag kameran hemma skulle jag sakna den!

Kommentarer till: "Prylar" (18)

  1. Böcker, kamera och telefon vill jag ha med mig. Men släpa massor i onödan gör jag inte. Har man missat något finns det oftast att köpa på plats! Hundarna hade jag gärna haft med mig men det går tyvärr inte alltid…

  2. Mina kuddar!

    • Snuttekudde… Är du som mitt ena barrnbarn? När han ska sova hos mig kommer han med kudden under armen… 🙂

      • Jag har såna där tunga av memory foam – jag älskar dom. Åker jag bil tar jag med mig dom men inte annars 😊

  3. Jo, en bra nanakudde kan man ofta sakna. I Frankrike finns ibland en rund avlång sak istället för kudde. Man vet inte hur de har tänkt. Prylar – lånade dotterns lägenhet i Gbg härom sistens och där hittar man inte prylarna på samma ställe som hemma. Sådant kan irritera. Annars så klarar jag mig rätt bra utan onödiga prylar. Konstigt vore det annars.

    • Kudde för natten att nana på ska vara tunn för mig. Finns det endast tjockisar lägger jag den helt sonika åt sidan och sover utan kudde! Det känns bättre i så fall…

  4. Jag måste nog också bl.a. ha min kudde med mig.
    Jag behöver en ganska platt kudde som jag liksom kan ”knöla” ihop så att den passar just min hals/nacke/huvud. De kuddar som brukar erbjudas när jag sover borta är oftast alldeles för kompakta. Jag kan inte sova med en ”sten” under huvudet… (Det har hänt att jag har rullat ihop något klädesplagg som jag har haft med i packningen).

  5. Fast jag tar inte alltid med mig kudden, förstås. Bara när jag åker bil och kan packa lite extra.
    Och kameran, den är viktig.

  6. JA visst har man MASSOR av prylar som man inte behöver. Liksom kläder…. kan ju inte låta bli att köpa lite nytt då och då… TROTS att garderoben är knökafull. Vad jag skulle ha svårt att vara utan….? Mobil, kamera, böcker, dator, tuggummi….. Snart hemma igen? Ha det gott så länge!

    • Så länge man arbetar har man behov av fler ombyten i klädväg… men det är säkert så att de flesta av oss har betydligt mer än vad vi behöver. Hur många plagg sliter vi egentligen ut? Långbyxxor sliter jag upp, allra helst jeans, för övrigt är det inte så många…

      Du behöver ungefär samma som jag… men du får mina tuggummi också. Det är något jag inte använder alls….

  7. Prylar är onödigt tycker jag. Men en kamera är något som är ett måste för mig. Kameran älskar jag. Kan inte vara utan den.

    Ha en härlig dag och kram.

  8. Ingenting är väl sist och slutligen omöjligt att avvara utom mat och kläder på kroppen, men dator, telefon och kamera skulle jag definitivt sakna. Varför jag då sparar på t ex skruvar, snörstumpar, plastburkar och gummiband kan man ju undra. 😀

  9. Vackra Norgebilder i tidigare inlägg! Visst handlar man och konsumerar mer än nödvändigt ibland, det är vi nog inte ensamma om någon av oss. Det finns mycket som vi tar för givet och borde vara mer tacksamma för och rädda om.

    Önskar dig en fortsatt fin vecka!
    ~ Maria ~

    • Tack Maria och vlkommen till min blogg! För vad jag vet har du aldrig skrivit något hos mig… 🙂

      Absolut behöver vi vara rädda om jordens resurser och vara glada att vi är födda i ett land där vi har det bra om man jämför med många andra länder!

      Önskar även dig en fin vecka!

  10. Min första tanke går till något så simpelt som rena underkläder men viktigast är nog plånboken och mobilen. Har jag med kamera och en bok eller papper och penna har jag sysselsättning. Det är märkligt för huset är ju fullt av onödiga prylar trots att jag sällan handlar bara för nöjes skull. Skulle behöva lära mig två saker; rensa bort det onödiga och handla kläder frivilligt. 🙂

Kommentera

Etikettmoln

