Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Vända på dygnet

fullmåne

Varför är det svårare att ställa om från nattarbete till att fungera på dagen än att fungera på dagen och gå över till nattarbete?

Fem veckors nattarbete, visst kroppen ställer in sig. Men jag hade inte ens svårt att hålla mig vaken första nätterna jag arbetade. Men inte den här gången. Jag kom hem i måndags och kämpar fortfarande på att få ordning på dygnsrytmen…

De flesta dagarna gör det väl inte så mycket…  mer än att det är irriterande för mig själv. Två dagar nu har jag haft uppdrag för bostadsrättsföreningen. Var uppe kl 07.00 igår… det var segt…. Sov middag när de avslutat dagens arbete. Det var helt enkelt omöjligt att hålla mig vaken då. Idag skulle jag vara tillgänglig för hantverkare…. hade telefonen påslagen… var vaken vid 07.30, men tyckte jag  kunde sova litet till… och det gjorde jag med besked… Kl 11.30 masade jag mig upp från sängen…

Så här dags, 23.30 är det inga problem att hålla mig vaken… Har nyss kommit in från en promenad då jag tittade på och fotograferade månen som är full ikväll…. Jaja, det är ju fredag… 🙂

Kommentarer till: "Vända på dygnet" (7)

  1. Har ju aldrig testat nattarbete. Lite sent påtänkt nu. Har bara lite lite erfarenhet av jet lag, och bara det tog några dagat att ställa om. Fördel; få uppleva augustimånen. En annan ser den ju bara genaom fönstret.

    • Jo, bor och lever ensam så det retar ju ingen annan än mig själv. Igår sov jag så länge på morgonen så det blev ingen ”middagslur”. Idag vaknade jag av mig själv och kände mig utsövd redan 08.15! Kanske har jag återgått till ”dagskift” nu i dygnsrytm 🙂

  2. Personligen skulle jag ha svårt för att arbeta natt och imponeras av att så många faktiskt klarar det utan några speciella problem. Men jag förmodar att det blir en vanesak…

    Ha en fin lördag!

    • Att arbeta som jag gör, intensivt natt en period, är helt OK. Men många arbetar natt år efter år och det skulle jag ha svårt för då det suger väldigt mycket av fritiden.

      Tack och detsamma till dig!

  3. Bra fråga! Jag har också undrat hur det kommer sig att det är så lätt att sitta och nattsudda. Iofs har jag blivit mer morgonpigg de senaste 3 åren, men om jag tänker på hur jag alltid fungerat tidigare i livet så har det varit så som du beskriver. Det har varit otroligt mycket lättare att göra sig trött på dagen än på natten?????
    Konstigt?

Kommentera

Etikettmoln

