Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Kollektivboende

promenad8

För ett par dagar sedan skrev jag ett inlägg om hur jag bor när jag arbetar i Norge.  Kommentarer till det inlägget resulterar i ännu ett inlägg. Relationer är något som är både viktiga och intressanta.

Har du bott i kollektivboende? Berätta gärna i så fall.

Jag har aldrig ens haft tanken på det, men tror att det har både sina för- och nackdelar. En av fördelarna kan nog vara att man utvecklar sin sociala kompetens. För att gemensamt boende ska fungera måste man verbalt kunna uttrycka det man menar, det går inte att en längre tid gå och gräma sig över vissa saker andra bestämt. Nackdelen är förstås att man inte får bestämma om allt.. 🙂 När jag bor tillsammans med folk i en lägenhet några veckor, tänker jag att jag behöver inte bry mig över sådant jag ogillar, om det inte stör mig alldeles förfärligt mycket. Det är så kort tid det handlar om.

Sedan går mina tankar vidare till äldreboende. Det är ju en form av kollektivboende, man måste samsas med människor man inte valt att umgås med. Å andra sidan  när man idag får plats på äldreboende är man så dålig så då behöver man inte bry sig om rutiner, hur köket ska skötas osv.

I alla former av kollektivboende jag känner till så har individen eller familjen ett eget krypin där man kan stänga dörren ut till allmänna utrymmen när man vill vara ifred. Det är nog förutsättningen för att de flesta ska trivas, misstänker jag.

Har du någon gång funderat på eller lockats av kollektivboende?

 

Kommentarer till: "Kollektivboende" (13)

  1. Hela världen är ett enda stort kollektivboende egentligen. Och nej, jag är inte lockad att bo i en kollektiv! Har bott i en studentkorridor som ung och det gick faktiskt bra. Då.

  2. Jag gillar idén men då vill jag ha den typen av modernt kollektivboende där man kan laga sin egen mat i eget kök om man så önskar. Det trista är att kollektiv (kanske en fördom?) känns lite som om rödvinsvänstern och kanske F! regerar på den typen av boende. Det är ungefär som att vara en vegetarian med blonderat hår som är liberal… passar lixom inte in i mallen 😉

    • Rödvinsvänstern.. ikväll ska jag dricka rödvin… kanske jag skulle passa in då!? 🙂

      Idén är bra, tycker jag också, men jag skulle inte vilja bo så… Jag har levt ensamliv alldeles för länge för att fixa sådant permanent, tror jag. För de som vill bo i kollektiv, ja, hur gör de för att finna ett kollektiv som passar dem?

      • Jag tillhör rödvinshögern haha, men jag tänker ofta på att folk som bor i kollektiv ser väldigt lika ut utseendemässigt. Det måste väl finnas kollektiv för vanliga tråkiga människor med? Såna som jag som varken har rastaflätor, inte är med i AFA och som saknar deadlocks och inte heller har kläder från Gudrun Sjödén?

      • Ja, annars är det på tiden att det bildas… Du får dra igång det när du känner dig redo… 🙂

  3. Jag trodde att du fått ”ständigt” sommarlov. 🙂 Det kan vara nyttigt att bo i kollektiv. Vilka uppslag till en ny bok jag skulle fått. Men tacka vet jag att krypa in i eget bo när dagsuppgifterna är avklarade. Ditt inlägg leder mig till den fantastiska, udda bok som jag håller på att avsluta som passar förträffligt till din text. Mer om det i ett blogginlägg. Författaren är hemlig och jag är rätt säker på att det är en man. Vad kul det skulle vara att ha fel.
    Ha det gött.

  4. Min bästa kompis hade en idé som jag gillade för 15 år sedan: Inrätta kollektivt seniorboende i ett stort hus. Förutsättningen var att alla kunde ta hand om sig själv och hade eget rum, men allt övrigt skulle vara gemensamt. Tanken var också att man kan kunde hjälpa varandra med smått och gott.

    Efter att ha bott ensam sedan dess tycker jag inte längre att det är en bra idé… Det känns bekvämast att bara behöva ta hänsyn till min kisse. 😀

    • Det kan komma en dag när vi måste…

      Den form som du beskriver är väl det vi i Sverige idag kallar för seniorboende… nästan i alla fall. Efter några år efter att det startats är många av de boende väldigt beroende av hjälp. Fördelen då är att hemtjänsten har många att besöka i samma hus… Så tanken är inte alls dum.

  5. Inget kollektivboende för min del. Ibland tycker jag dock att vårt hus börjar likna ett pensionat, åtminstone sommartid. Fast det är ju något annat det.

  6. I min ungdom var vi några tjejer som funderade på att dela en större lägenhet men vi kom aldrig till skott. Däremot hade jag kompisar som gjorde det och det var alltid glatt och trevligt hos dem. Kanske lite för glatt ibland. I dag skulle jag aldrig överväga ett kollektivboende. Det räcker gott och väl att åka med eleverna på lägerskola en gång om året 😉

  7. Intressant. I studentlägenhet och studentkorridor har jag bott. Lägenhet var trevligt. Jag vill nog ha mitt eget krypin men kan mycket väl tänka mig dela på n del saker som tidning, snöslunga, gräsklippare, hjälpa varandra med barnpassning, hundpromenader, åka till affären för att handla, ätaa ihop ibland men inte varje dag osv. Sådana grejer funkar med en del människor, inte med andra och om det inte gör det varför bråka om det. Det handlar om att ge och ta på något sätt. Du är enorm till att hitta intressanta ämnen. 🙂

    • Tack Maria! Som singelboende… pensionär oftast, lyssnar på radio mycket, läser mycket… ja jag får litet uppslag här och var… 🙂

Kommentera

Etikettmoln

