Jag skriver om mitt liv och en del funderingar som "huvudkontoret" levererar

Kvinnoklädsel

promenad2

Varför i herrans namn engagerar kvinnors klädsel andra människor så mycket?

På 60- och 70-talen snackades det mycket om bikini på kvinnor, oanständigt eller skulle det accepteras? Kjollängd osv. Nu är intresset inriktat på invandrarkvinnors klädsel. Såväl män som kvinnor har åsikter.

Att man håller en klädkod på arbete p.g.a hygien t.ex, ja, där måste det finnas och det får alla finna sig i. Men hur folk klär sig till vardags är väl deras eget val.

Det enda jag känner mig tveksam till är heltäckande ”ansiktsskydd” (niqab och burka) p.g.a att det kan missbrukas. Så länge allt görs av egen fri vilja av kvinnan tycker jag att det mesta är OK, varken du eller jag kan se vilka av kvinnorna som tvingas till att klä sig som de gör  eller till de som av egen vilja väljer sin klädsel. Frågan är alltså inte helt enkel…

Du får gärna berätta hur du tänker i denna fråga! Motivera också.

 

Kommentarer till: "Kvinnoklädsel" (29)

  1. Häromdagen träffade jag en kvinna som hade slöja på sig när hon tränade på gymet.
    Tänkte, det verkar varmt och obekvämt, men det störde mig inte.
    En stund senare hamnade vi bredvid varandra när vi tränade. Jag hade slagit mig ner på roddmaskinen, hon på motionscykeln.
    Efter en stund sa jag: så trist att tidtagningen inte fungerar på maskinen.
    ” Det gör den inte på motionscykeln heller”, svarade hon.
    Det retade oss båda!
    Under slöjan såg jag en tjej med vackra ögon och varmt leende.
    Den lilla pratstunden med henne gjorde att träningspasset blev trevligt, trots strulet med tidtagningen!

    • Kikade du under slöjan… 🙂

      • Hon hade inte slöja för ansiktet…Jag tycker Jonas Gardell har gjort en bra sammanfattning av den här problematiken: på Facebook.där han skrev om” män som TVINGAR kvinnor!” Att klä på sig — och klä av sig! Som i det uppmärksammade fallet i Frankrike, där polisen tvingar en kvinna att ta av sig sin burkini på stranden. Paradox!.

  2. Jag har svårt för all slags maskering av ansiktet. Gillar inte när ansiktet täcks för vid demonstrationer, bråk eller slagsmål. Det är ju inte ett sätt att klä sig, utan ett sätt att bruka våld utan att igenkänd.
    Att en del kvinnor täcker sitt ansikte tycker jag också är lite knepigt. De får naturligtvis göra det… fast jag förstår egentligen inte varför. Egen fri vilja? Tvång? Tradition? Religion?
    För övrigt får folk klä sig som de vill. Mina små barnbarn har oftast haft klänningar på sig i sommarvärmen. Båda könen…
    Det har de valt själva.

  3. För mig har fler aspekter. Här sammanfattas det bra
    http://www.expressen.se/debatt/problemet-ar-djupare-an-burkiniforbud/

    • Är det inte männens förtryck av kvinnor vi ska komma åt. Förtryck kan se ut på många sätt… Tror du att förtryckta kvinnors män slutar förtrycka dem om det blir förbud mot viss klädsel och om det skulle efterföljas?

      Förtryck av kvinnor sker överallt, många kvinnor som hämmas av sina män och det är väl också förtryck?

      Det jag reagerar på är att det ALLTID är kvinnors klädsel som ska debatteras. Finns många män som borde skyla sin kropp mer än de gör sommartid… 🙂

      • Ur religionsperspektiv så finns det inte mkt att säga om mäns kläder.
        Men det är en svår fråga. Burkinin är knappast frihet utan bara ett sätt att anpassa sig till männens regler

      • Om det alltid är så vet jag inte, att det förekommer är jag inte tveksam om. Men än en gång… om det synliga (klädseln) försvinner, tror du att deras frihet skulle bli just frihet!? Att det är själva klädesplagget som är problemet?

      • Jag tror att det är männen som är problemet. Om inte män var så rädda för att kvinnokroppar/hår skulle synas så skulle kvinnor oavsett religion kunna klä sig som de önskar. Då talar vi frihet.

      • Precis. Då tycker jag att vi har samma åsikt men att vi uttrycker oss litet olika. Det ÄR männens FÖRTRYCK om är problemet… och inte klädesplagg! Det är förtrycket som måste bekämpas, tycker jag.

      • Men det är märkligt att göra som Frankrike gör. Det slår bara på kvinnor och inte på religionen

      • Det är också ett sätt att ”fostra” kvinnor, förtrycka henne, bestämma över henne… Många män i alla tider har varit duktiga på det.

  4. Håller med dig helt. Så länge man ser ansiktet, så få alla klä sig hur som helst, i staden, i byn, på festen, på stranden. Burka däremot anser jag skulle vara förbjudet, liksom all maskering av ansiktetl Helt sjukt att man inte klär av kravallfolk med balaklavas dessa.
    Lika tokigt att man inte får bada i burkinis, vilket ju faltiskt är en badklädsel. Med ansiktet fritt! God helg. Anna-Lena

  5. Niqab och burka måste vara obehagligt och unket, knappast så att kvinnorna innerst inne vill bära dem själva. Dessutom kan man gömma sig bakom dem, t ex terrorister. En annan sak som känns fel för mig är att små flickorna måste bära scarf (över håret). Scarfen ska ju skydda kvinnan mot männens blickar, och då anser jag att bära den blir aktuellt i puberteten, 3-åringar behöver inte en sådan.

  6. Förbudet i Nice som nu också har visat sig olagligt gillar jag inte. Har svårt att tro att andra badgäster störs.

  7. Intressant – och knepigt, tycker jag. Oreligiösa jag med min bakgrund tycker förstås spontant: Inga kvinnor ska tvingas bära slöja. Självklart. MEN: Det finns ju kvinnor som hävdar sin rätt att bära slöja. Då ska de förstås få göra det. MEN: Hur vet man att det är frivilligt? Vet de ens själva, om de gjort det sen tidig ålder?

    En bloggare och hennes kommentatorer skrev om svårigheten att frigöra sig från strängt evangelisk uppfostran med egen uppförande- och klädkod (höghalsat och långkjolat) och hur burkinin kan vara ett sätt att åtminstone få vara på stranden – och kanske kunna gå vidare därifrån. (Det var ju därför en kvinna skapade den.)
    http://www.patheos.com/blogs/lovejoyfeminism/2016/08/burkini-bans-shut-women-out-of-public-space.html

    Ju mer jag funderar desto mer invecklat blir det. Som vanligt, alltså. 😉

    (PS: Att täcka ansiktet har en egen problematik.)

    • Den stora frågan är vad kvinnan gör av egen vilja eller ej.Vi i Sverige, tiden innan vi var födda gick kvinnor i baddräkt. Var det av egen fri vilja, av tradition, p.g.a män som ville/krävde det.

      Självklart anser jag att kvinnor ska klä sig utifrån sin egen fria vilja, absolut! Däremot förbjuda kvinnliga klädslar, ha moraliska åsikter om det, försöka påverka kvinnor att göra som ”vi” vill. Att förbjuda vissa klädesplagg tror jag kan utlösa mycket ångest och svårigheter hos dessa kvinnor som alltid gått i det? Vi alla vet nog hur vi själva känner det när vi känner oss ”fel klädda”. Frågan är komplex som du skriver… Låt kvinnorna själva utvecklas och förändra klädsel över tid… det har vi svenskor gjort, även om det varit protester ibland…

      Jag förundras dock att det alltid är kvinnors kläder som engagerar och kanske t.o.m förbjuds. Män kan klä sig i stort sett hur de vill, hur de än ser ut, utan att det ropas på förbud, blir debattprogram i TV och liknande. Debatten i Sverige tycker jag utgår ifrån att varenda kvinna som har täckande klädsel gör det av tvånng. Det tror inte jag, jag tror att traditionen också spelar stor roll.

    • Tack för länk till intressant blogginlägg, har läst den i efterhand! 🙂

  8. Som jag ser det, finns det mycket mer angelägna saker att diskutera här i världen än klädsel för muslimska kvinnor. :-/

  9. För min del får kvinnor klä sig hur de vill så länge klädvalet sker av egen vilja. Problemet är bara att för många är det nog inte av fri vilja… Där tycker jag problemet ligger för slöjan i sig är inget problem.

  10. Det jag reagerar mot med bestörtning är barnen, flickorna, de som knappt börjat skolan och ska gå i sjal och långa kjolar som omöjliggör lek! De är förmodligen ändå lite stolta för det är ju ett steg i att bli vuxen att få börja bära slöja, men jag tycker det är sorgligt att se när de står på skolgården och de andra flickorna hoppar hopprep eller liknande. Och jag håller i övrigt med om att det är männens förtryck som ska bekämpas! När jag har svenskalektioner för flyktingarna så kräver jag att deltagarna dels tar av sig skorna, dels tar av sig ytterkläder. Tyvärr förekommer det att kvinnor då får vända i dörren, för deras män tillåter inte ens att de visar sig utan att täcka armarna…suck. Men där tycker jag ändå att man behöver följa reglerna i vårt land, på samma sätt som vi vill hälsa genom att ta i handen.

  11. Tycker nog som du faktiskt – det är inte så ofta. Fast angående burkinin får man hålla i minnet att det är i Frankrike det bråkas. Och det är där det har smällt. Men vad mig anbelangar får de bada i björnpäls om de vill. En fördel om ansikte visas, inte i badet kanske men hos doktorn eller i klassrummet. Allah sicket trams.

  12. Intressant komplexitet. Jag har läst ditt inlägg och kommentarerna, behöver tänka lite mer innan jag uttalar mig!

Kommentera

Etikettmoln

